بیستم/۲۰ آبان‌ماه در تاریخ – زادروز دنیا فنی‌زاده و…

بیستم/۲۰ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز دنیا فنی‌زاده؛ عروسک‌گردانی که حدود ۲ دهه عروسک‌گردان کلاه قرمزی؛ شخصیت عروسکی تلویزیون، تا درگذشت هوشنگ کاوه؛ تهیه‌کننده، مدیر دوبله و مالک سینما عصر جدید در تهران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ آبان‌ماه در تاریخ

بیستم/۲۰ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– اعلام‌کردن بحرین به‌عنوان استان ۱۴ ایران توسط هیئت وزیران در سال ۱۳۳۶خ
– مسدودشدن دارایی‌ها و قطع خرید نفت از ایران توسط جیمی‌کارتر در اعتراض به‌گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز لعبت والا در سال ۱۳۰۹خ؛ شاعر، ترانه‌سرا، روزنامه‌نگار و داستان‌نویس
– زادروز علی باباچاهی در سال ۱۳۲۱خ؛ شاعر، نویسنده، محقق و منتقد
– زادروز پرتو نوری‌علا در سال ۱۳۲۷خ؛ شاعر، بازیگر سینما، نویسنده، منتقد و عضو کانون نویسندگان در ایران که اسماعیل نوری‌علا برادر اوست.
– زادروز خشایار دیهیمی در سال ۱۳۳۴خ؛ مترجم و ویراستار ادبی و فلسفی که چندین اثر را در فلسفۀ سیاسی، فلسفۀ زندگی و ادبیات بلوک شرق به‌فارسی ترجمه کرده‌است. او همچنین سرپرست ترجمۀ چند مجموعۀ کتاب از جمله نسل قلم، تجربه و هنر زندگی، و ن‍ام‌آوران ف‍ره‍ن‍گ بوده‌است. در ۳۵ سال فعالیت فرهنگی‌، نزدیک به ۱۲۰ ترجمه و ۱۰۰ ویراستاری از وی منتشر شده‌است. همچنین تدریس فلسفۀ سیاسی، روزنامه‌نگاری و همکاری همیشگی با نشریه‌ها و مجله‌ها از دیگر فعالیت‌های اوست. عضویت در کانون نویسندگان ایران، فعالیت‌های مدنی و اجتماعی نیز بخشی دیگر از تلاش‌های اوست. در چهارمین جشن ملی مترجمان، مخاطبان فلسفه و ادبیات، او را مترجم محبوب خود معرفی کردند.
– زادروز دنیا فنی‌زاده در سال ۱۳۴۶خ؛ عروسک‌گردانی که حدود ۲ دهه عروسک‌گردان کلاه قرمزی؛ شخصیت عروسکی تلویزیون و سینمای ایران بود و پس از مدت‌ها تحمل بیماری سرطان سارکوم سرانجام در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.
– زادروز عرفان قانعی‌فرد در سال ۱۳۵۵خ؛ پژوهش‌گر و مورخی که در زمینۀ مطالعات خاورمیانه تحصیل کرده و با شخصیت‌های سیاسی‌امنیتی مانند جلال طالبانی، عیسی پژمان، فؤاد معصوم، نوری مالکی، کنت پولاک، نوآم چامسکی، جیمز بیکر، رابرت آرمائو، برهم احمد صالح، پرویز ثابتی گفتگوهایی داشته و دربارۀ موضوعاتی مانند کُردها، خاورمیانه و تروریسم با وی مصاحبه‌هایی در رسانه‌ها انجام گرفته‌است. او از طرف افراد و طیف‌هایی متهم به‌جعل و تحریف روایات تاریخی شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 آگوست در تاریخ - درگذشت ایدیت وارتون و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میر سیدمحمد بهبهانی در سال ۱۳۴۲خ؛ از مراجع بزرگ دینی تهران در دوران معاصر که در نهضت مشروطیت و سپس در سرنگونی دولت محمد مصدق نقش داشت.
– درگذشت (ربوده‌شدن) علی‌مراد داوودی در سال ۱۳۵۸خ؛ نویسندۀ بیش از ۹۰ نوشتار، استاد فلسفه، مترجم، پژوهش‌گر و نویسندۀ اهل ایران در حوزۀ فلسفه و علوم تربیتی که نخستین فارغ‌التحصیل دکتری فلسفه از دانشگاه‌های ایران بود. او همچنین منشی محفل ملی بهائیان ایران (شورای ادارۀ امور جامعۀ بهائی در سطح ملی) و استاد فلسفۀ دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۵۸خ ربوده‌شد و دیگر خبری از او در دست نیست. تسلط وی بر فلسفۀ یونان، اسلامی و تاریخ ادیان موجب برجسته‌شدن او شده‌بود.
– درگذشت غفار حسینی در سال ۱۳۷۵خ؛ شاعر، مترجم، استاد دانشگاه و از فعالین کانون نویسندگان ایران و یکی‌دیگر از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای است که در ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۷۵خ در منزل مسکونی خود در تهران به‌قتل رسید.
– درگذشت احسان فتاحیان در سال ۱۳۸۸خ؛ فعال سیاسی کُرد که در زندان مرکزی سنندج اعدام شد.
– درگذشت هوشنگ کاوه در سال ۱۳۹۲خ؛ تهیه‌کننده، مدیر دوبله و مالک سینما عصر جدید در تهران که در پایه‌ریزی صنعت سینمای ایران نقش داشت.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *