بیستم/۲۰ بهمن‌ماه در تاریخ – درگذشت ژازه تباتبایی و…

بیستم/۲۰ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ابراهیم پورداوود؛ ایران‌شناس معاصر، اوستاشناس، نخستین مترجم فارسی اوستا و استاد فرهنگ ایران باستان، تا درگذشت ژازه تباتبایی؛ نقاش، مجسمه‌ساز، شاعر و نمایش‌نامه‌نویسی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ بهمن‌ماه در تاریخ

بیستم/۲۰ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آغاز عملیات والفجر ۸ در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۴خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابراهیم پورداوود در سال ۱۲۶۴خ؛ ایران‌شناس معاصر، اوستاشناس، نخستین مترجم فارسی اوستا و استاد فرهنگ ایران باستان و زبان اوستایی در دانشگاه تهران
– زادروز پیروز مجتهدزاده در سال ۱۳۲۴خ؛ مورخ و ایران‌شناس، محقق و کارشناس مسائل و مطالعات سیاسی و استاد جغرافیای سیاسی و مسائل ژئوپولیتیک در دانشگاه‌های تهران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت هولاکو خان یا هلاکو، هلاگو یا هولائو در سال ۶۴۳خ؛ فرزند پنجم تولی‌خان و نوۀ چنگیزخان و مؤسس سلسلۀ ایلخانان
– درگذشت میرزا محمدعلی‌خان شیرازی در سال ۱۲۳۰خ؛ وزیر امور خارجۀ ایران در اوایل پادشاهی ناصرالدین‌شاه قاجار
– درگذشت علی‌اکبر داور در سال ۱۳۱۵خ؛ از رجال سیاسی اواخر قاجار و دورۀ رضاشاه بود که با بنیان‌گذاری دادگستری نوین ایران نامور شد و نقش مهمی در توسعۀ اقتصادی ایران داشت. او از عوامل مهم تحکیم سلطنت پهلوی و پیشبرد سیاست‌های رضاشاه بود. داور همچنین اولین رئیس کانون وکلای ایران بود. ایجاد نظام قضائی و تشکیلات دادگستری نوین در ایران، تأسیس ادارهٔ ثبت احوال، تدوین قانون مدنی، قانون ثبت اسناد و املاک، قانون تجارت و تأسیس بیمۀ ایران نیز از مهم‌ترین دستاوردهای او بود. داور به‌دنبال اختلاف و توهین رضاشاه و ترس از برخورد او خودکشی کرد. از بین رجال دورۀ پهلوی او از معدود افرادی است که هم‌اکنون یک خیابان در تهران به‌نام اوست.
– درگذشت احمد مفتی‌زاده (علامه مفتی‌زاده) در سال ۱۳۷۱خ؛ متفکر مسلمان و اسلام‌شناس اهل ایران که از رهبران و شخصیت‌های مذهبی/سیاسی ایران به‌حساب می‌آید که مدتی طولانی را در زندان‌های حکومت محمدرضاشاه پهلوی و جمهوری‌اسلامی سپری کرد. از بارزترین خواسته‌های او اصلاح در قانون‌اساسی و احیانمودن حکومت شورایی در جوامع اسلامی و جامعۀ ایران بود. وی پس از این‌که متوجه شد که گروه‌های غیراسلامی به‌تعهدات خود عمل نکرده و از صفوف مردم سوءاستفاده می‌کنند، به‌آن‌ها اعلام کرد که صف مبارزات سیاسی خود را از آن‌ها جدا می‌کند.
– درگذشت ژازه تباتبایی (سیدعلی طباطبایی) در سال ۱۳۸۶خ؛ نقاش، مجسمه‌ساز، شاعر و نمایش‌نامه‌نویسی که نگارخانۀ هنر جدید را که اولین نگارخانۀ ایران و یکی از مراکز فرهنگی مهم زمان خود بود تأسیس کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 تیرماه در تاریخ - درگذشت فخری گلستان و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *