بیستم/۲۰ تیرماه در تاریخ – زادروز جعفر پناهی و…

بیستم/۲۰ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمد ملکی؛ فعال حقوق بشر، نویسنده و نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از پیروزی انقلاب ایران، تا درگذشت (در زندان اوین) زهرا (زیبا) کاظمی؛ خبرنگار کانادایی ایرانی‌تبار که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ تیرماه در تاریخ

بیستم/۲۰ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آغاز کار راه تازۀ فرح‌زاد به‌تهران در سال ۱۳۴۲خ
– آغاز ساخت کتابخانۀ کودک آبادان در سال ۱۳۴۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمد ملکی در سال ۱۳۱۲خ؛ فعال حقوق بشر، نویسنده و نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷خ
– زادروز جعفر پناهی در سال ۱۳۳۲خ؛ کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، با عنوان نئورئالیسم ایرانی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا محمدشفیع بندپی مازندرانی (اعتمادالدوله، آصف‌الدوله) در سال ۱۱۹۸خ؛ یکی از بزرگان دوران قاجار که صدراعظم ایران در دوران پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار بود.
– درگذشت عبدالرحمن فرامرزی در سال ۱۳۵۱خ؛ روزنامه‌نگار و سیاست‌مرد ایرانی، نویسندۀ معاصر و استاد دانشگاه، وکیل پایه‌یک دادگستری و مؤسس و مدتی سردبیر روزنامۀ کیهان که به‌همراه برادر بزرگ خود احمد فرامرزی چند دوره وکیل مجلس شورای ملی بود. او به‌همراه برادرش از فعالان در کودتای ۲۸ مردادماه ۱۳۳۲خ بر علیه دولت محمد مصدق بود.
– درگذشت (در زندان اوین) زهرا (زیبا) کاظمی در سال ۱۳۸۲خ؛ خبرنگار کانادایی ایرانی‌تبار
– درگذشت احمدرضا احمدی در سال ۱۴۰۲خ؛ شاعر، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و یکی از چهره‌های جریان ادبی/هنریِ «موج نُو» در ایران که عضو انجمن نویسندگان کودک‌و‌نوجوان و همچنین از اعضای کانون پرورش فکریِ کودکان‌و‌نوجوانان بوده‌است.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت محمدتقی بهار و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *