بیستم/۲۰ مارس در تاریخ – درگذشت لو یاشین و…

بیستم/۲۰ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هنریک یوهان ایبسن؛ درام‌نویس نروژی و یکی از ستون‌های اصلی ادبیات مدرن نروژ، تا درگذشت گاسپار فلیکس تورناشُن؛ عکاس، کاریکاتوریست، رمان‌نویس، بالونیست فرانسوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ مارس در تاریخ

بیستم/۲۰ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی شادی
– روز جهانی زبان فرانسوی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۳۳م؛ ساخت اولین اردوگاه اسرا توسط نازی‌ها در شهر داخائو در آلمان به‌اتمام رسید.
– در سال ۱۹۹۵م؛ فرقۀ آئوم شینریکو، گاز سمّیِ سارین را در متروی توکیو منتشر کرد که در نتیجۀ آن، ۱۲ نفر کشته و ۶ هزار نفر مسموم شدند.
– در سال ۲۰۰۳م؛ جنگ عراق با حملۀ نیروهای ائتلاف به‌رهبری ایالات متحده، با هدف سرنگونی صدام حسین آغاز شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فریدریش هولدرلین در سال ۱۷۷۰م؛ شاعر آلمانی و از شخصیت‌های برجستۀ جنبش رمانتیسم که همچنین در تکوین ایدئالیسم آلمانی نقش داشت و بر اندیشۀ فیلسوفانی مثل هگل و شلینگ نیز تأثیر گذاشت.
– زادروز هنریک یوهان ایبسن در سال ۱۸۲۸م؛ شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و درام‌نویس نروژی و یکی از ستون‌های اصلی ادبیات مدرن نروژ که تأثیر شگرفی بر نویسندگان بعد از خود گذاشته‌است. او یکی از بزرگ‌ترین استادان هنر تئاتر در تمامی اعصار، هم‌سنگ سوفوکل و شکسپیر شمرده شده‌‌است.
– زادروز فردریک وینسلو تیلور در سال ۱۸۵۶م؛ مهندس مکانیک آمریکایی که سعی در بهبود کارایی صنعت داشت. او به‌عنوان پدر مدیریت علمی و همین‌طور روان‌شناسی صنعتی و سازمانی شناخته می‌شود و همچنین از اولین مشاوران مدیریت بود.
– زادروز بوروس فردریک اسکینر در سال ۱۹۰۴م؛ روان‌شناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی اهل آمریکا که از سال ۱۹۵۸م تا زمان بازنشستگی در سال ۱۹۷۴م استاد روان‌شناسی در دانشگاه هاروارد بود.
– زادروز ریموند برنارد کاتل در سال ۱۹۰۵م؛ روان‌شناس آمریکایی‌انگلیسی و طراح پرسش‌نامۀ ۱۶ عامل شخصیت ریموند کاتل
– زادروز کارل راینر در سال ۱۹۲۲م؛ هنرپیشه، کمدین، نویسنده، تهیه‌کنندۀ تلویزیونی و کارگردان اهل ایالات متحدۀ آمریکا که در دوران زندگی حرفه‌اش، ۱۲ بار جایزآ امی و ۱ بار جایزۀ گرمی را دریافت کرده‌است.
– زادروز چستر چارلز بنینگتون در سال ۱۹۷۶م؛ خواننده، موزیسین، آهنگ‌ساز و بازیگر آمریکایی و عضو کلیدی گروه متال‌رپ آمریکایی لینکین‌پارک

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 ژانویه در تاریخ - درگذشت فریتس کرایسلر و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت گاسپار فلیکس تورناشُن (فلیکس نادار) در سال ۱۹۱۰م؛ عکاس، کاریکاتوریست، روزنامه‌نگار و رمان‌نویس فرانسوی که در سال ۱۸۵۸م اولین شخصی شد که عکس‌های هوایی می‌گرفت. او در جایگاه عکاس، به‌خاطر پرتره‌هایی که از بزرگان هم‌عصر خویش تهیه کرد، در یادها مانده‌است. وی پیشتاز استفاده از نورپردازی در عکاسی هم بود.
– درگذشت لرد جرج ناتانیل کرزن در سال ۱۹۲۵م؛ از سیاست‌مداران و رجال معروف ۲۵ سال نخست قرن ۲۰م در بریتانیا و ایران‌شناس
– درگذشت هرمان مولر در سال ۱۹۳۱م؛ سیاست‌مدار عضو حزب سوسیال‌دموکرات آلمان، وزیر امور خارجۀ آلمان و ۲ دوره صدر اعظم جمهوری وایمار و از امضاکنندگان معاهدۀ ورسای در سال ۱۹۱۹م
– درگذشت لو یاشین در سال ۱۹۹۰م؛ دروازه‌بان نامدار تیم ملی فوتبال شوروی که از او به‌عنوان بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال یاد می‌شود. همچنین وی تنها دروازه‌بان تاریخ فوتبال است که توپ طلا را کسب کرده‌است.
– درگذشت کنث ری راجرز در سال ۲۰۲۰م؛ خواننده و ترانه‌سرای موسیقی کانتری، عکاس، هنرپیشه، مدیر ضبط و کارآفرین آمریکایی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *