بیستم/۲۰ نوامبر در تاریخ – درگذشت فرانسیسکو فرانکو و…

بیستم/۲۰ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز نادین گوردیمر؛ نویسنده و فعال سیاسی اهل آفریقای جنوبی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات، تا درگذشت ولفگانگ بورشرت؛ شاعر و نمایشنامه‌نویس و نویسندۀ آلمانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ نوامبر در تاریخ

بیستم/۲۰ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی کودک
– روز جهانی یادآوری تراجنسیتی
– روز جهانی گسترش صنعت در آفریقا

 


 

  • وقایع

– انعقاد عهدنامۀ نصوح پاشا، میان امپراتوری صفوی و امپراتوری عثمانی در سال ۱۶۱۲م
– آغاز ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین با مشارکت ۱۵ کشور در سال ۱۹۹۸م

 


 

  • زادروزها

– زادروز سِلما لاگرلوف در سال ۱۸۵۸م؛ نویسندۀ سوئدی و اولین زن برندۀ جایزۀ نوبل در ادبیات که در سال ۱۹۱۴م نیز اولین زنی بود که به‌عضویت آکادمی سوئد درآمد.
– زادروز ادوین پاول هابل در سال ۱۸۸۹م؛ دانشمند اخترشناس آمریکایی و کسی که ثابت کرد برخی از سحابی‌های بیضی‌شکلی که در آسمان دیده می‌شوند، کهکشان‌هایی هستند که در فاصله‌ای بسیار دور از کهکشان ما قرار دارند.
– زادروز چارلز برلیتز در سال ۱۹۱۴م؛ دانشمند آمریکایی که دربارۀ علل وقوع حوادث رخ‌داده در منطقه‌ای از اقیانوس اطلس به‌نام مثلث برمودا تحقیق می‌کرد. علت شهرت او به‌خاطر نوشتن کتاب «مثلث برمودا» است. او سال‌های متمادی دربارۀ علل وقوع حوادث ناشناخته در ۲ منطقۀ عجیب یکی با نام مثلث برمودا واقع در اقیانوس اطلس و منطقۀ دیگری واقع در اقیانوس آرام با نام مثلث اژدها به‌تحقیق پرداخت.
– زادروز هو یائوبانگ در سال ۱۹۱۵م؛ دبیرکل حزب کمونیست چین از ژوئن سال ۱۹۸۱م تا ژانویه‌ی ۱۹۸۷م و از رهبران مهم نسل دوم انقلاب چین که از جمله سایر پُست‌های مهم وی بعد از انقلاب چین و قبل از انتصاب به‌عنوان رییس و دبیرکل حزب، می‌توان به‌دبیر اولی، رئیس دپارتمان سازماندهیِ کمیتۀ مرکزیِ حزب و دبیرکل دبیرخانۀ مرکزیِ حزب نام برد. او جزو قربانیان انقلاب فرهنگی بود.
– زادروز نادین گوردیمر در سال ۱۹۲۳م؛ نویسنده و فعال سیاسی اهل آفریقای جنوبی که در سال ۱۹۹۱م برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد. این نویسنده یکی از چهره‌های سرشناس ادبیات جهان علیه آپارتاید بود.
– زادروز بنوآ مندلبرات در سال ۱۹۲۴م؛ ریاضی‌دان فرانسوی‌تبار آمریکایی که به‌پدر هندسۀ فراکتالی شهرت یافته‌است.
– زادروز رابرت اف. کندی در سال ۱۹۲۵م؛ سیاست‌مدار اهل ایالات متحدۀ آمریکا که در جریان مبارزات انتخاباتی، لحظاتی بعد از پیروزی در ایالت کالیفرنیا در آشپزخانۀ هتل آمباسادور شهر لس‌آنجلس، هدف گلولۀ سرحان سرحان، دانشجوی ۲۴ سالۀ فلسطینی‌تبار شهروند اردن قرار گرفت و مانند برادر بزرگ‌ترش کشته‌شد.
– زادروز جو بایدن در سال ۱۹۴۲م؛ سیاست‌مدار آمریکایی و چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 آگوست در تاریخ - درگذشت فلورانس نایتینگل و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت لئو تولستوی در سال ۱۹۱۰م؛ فعال سیاسی‌اجتماعی و نویسندۀ روس که او را از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان جهان می‌دانند. او بارها نامزد دریافت جایزۀ نوبل ادبیات و جایزۀ صلح نوبل شد، اما هرگز به‌آن‌ها دست نیافت.
– درگذشت فرانسیس ویلیام آستون در سال ۱۹۴۵م؛ شیمی‌دان و فیزیک‌دان انگلیسی که در سال ۱۹۲۲م برای کشف ایزوتوپ‌های تعداد زیادی از عناصر غیر رادیواکتیو با استفاده از روش طیف‌سنجی جرمی، برندۀ جایزۀ نوبل شیمی شد.
– درگذشت ولفگانگ بورشرت در سال ۱۹۴۷م؛ شاعر، نمایشنامه‌نویس و نویسندۀ آلمانی
– درگذشت فرانسیسکو فرانکو در سال ۱۹۷۵م؛ سیاست‌مدار و نظامی اهل اسپانیا و دیکتاتور این کشور
– درگذشت تروفیم دنیسوویچ لیسنکو در سال ۱۹۷۶م؛ زیست‌شناس و برزشناس اوکراینی
– درگذشت رابرت برنارد آلتمن در سال ۲۰۰۶م؛ از کارگردانان آمریکایی که ۵ بار نامزد دریافت جایزۀ اسکار شد و در سال ۲۰۰۶م جایزۀ اسکار دستاورد یک عمر فعالیت هنری را دریافت کرد.
– درگذشت ایان داگلاس اسمیت در سال ۲۰۰۷م؛ سیاست‌مدار، مزرعه‌دار و خلبان جنگی که به‌عنوان نخست‌وزیر رودزیا (یا رودزیای جنوبی) خدمت کرد. او رهبری جنبش یک دولت سفید را پس از اعلامیۀ یک‌طرفۀ استقلال رودزیا را بر عهده داشت و تقریباً در تمامی ۱۴ سال وجود رودزیا به‌عنوان نخست‌وزیر در حال خدمت بود، که نتیجۀ آن ایزوله‌شدن به‌صورت سیاسی به‌مدت ۱۴ سال بود. وی سردمدار نژادپرستی در آفریقا و از نژادپرستان فوق‌العاده افراطی بود که هزاران سیاه‌پوست را خود به‌قتل رساند. جنایات وی آن‌چنان وحشتناک و به‌حدی غیر انسانی بود که جهان غرب و حتی انگلستان، رودزیا (زیمبابوه کنونی) را مورد تحریم قرار داد.
– درگذشت چالمرز جانسون در سال ۲۰۱۰م؛ دانشمند سیاسی آمریکایی که در جایگاه استاد دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو به‌تدریس علوم سیاسی اشتغال داشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌پنجم/25 ژوئن در تاریخ - درگذشت مایکل جکسون و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *