بیست‌و‌دوم/۲۲ تیرماه در تاریخ – درگذشت فرخ‌لقا هوشمند و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ناصر تقوایی؛ فیلم‌ساز و عکاس و نویسندۀ ایرانی، از پیشگامان جنبشی در سینمای ایران، تا درگذشت رحیم رضازاده ملک؛ استاد و پژوهش‌گر در تقویم و تاریخ و فرهنگ معاصر ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ تیرماه در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– ورود نیروهای مجاهدین بختیاری و گیلکی و فتح تهران در جریان انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۸خ
– کشتار مردم متعرض به‌کشف حجاب در مسجد گوهرشاد مشهد توسط قزاقان رضاشاه پهلوی در سال ۱۳۱۴خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ناصر تقوایی در سال ۱۳۲۰خ؛ فیلم‌ساز، عکاس و نویسندۀ ایرانی، از پیشگامان جنبشی در سینمای ایران، با لقب؛ موج نوی سینمای ایران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت خلیل ملکی در سال ۱۳۴۸خ؛ از تئوریسین‌ها و سیاست‌مداران معاصر ایرانی و از گروه ۵۳ نفر از رهبران حزب توده که بعدها از حزب توده منشعب شد. همچنین او از افراد تشکیل‌دهندۀ جبهۀ ملی اول بود و در ملی‌شدن نفت فعالیت داشت و در این دوران رهبری حزب نیروی سوم را نیز بر عهده داشت. وی علی‌رغم داشتن اختلاف عقیده با دکتر مصدق در بسیاری مسائل، تا پایان کار وی در شمار یاران نزدیکش ماند، اما پس از کودتای ۲۸ مردادماه، طی بیانیه‌ای این واقعه را تنها تغییر دولت خواند.
– درگذشت عبدالرحمان وثوق (قاسملو) در سال ۱۳۶۸خ؛ فعال سیاسی و دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران و نمایندۀ مردم استان آذربایجان غربی در مجلس خبرگان قانون‌اساسی که در روز ۲۲ تیرماه ۱۳۶۸خ در اتریش توسط عوامل جمهوری‌اسلامی ترور و کشته‌شد.
– درگذشت فاخره صبا در سال ۱۳۸۶خ؛ خواننده اپرا (متسوسوپرانو)، نویسنده و فرهنگ‌نویس
– درگذشت فرخ‌لقا هوشمند (فرخ‌لقا پوررسول) در سال ۱۳۸۸خ؛ بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون
– درگذشت رحیم رضازاده ملک در سال ۱۳۸۹خ؛ استاد و پژوهش‌گر در تقویم و تاریخ و فرهنگ معاصر ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - زادروز محمدحسن معیری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *