بیست‌و‌دوم/۲۲ جولای در تاریخ – درگذشت جرجی زیدان و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فریدریش ویلهلم بسل؛ ستاره‌شناس آلمانی که جایگاه ارزنده‌ای در پیشرفت اخترشناسی موضعی داشت، تا درگذشت جرجی زیدان؛ تاریخ‌نگار، داستان‌نویس، و روزنامه‌نگار عرب‌زبان لبنانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ جولای در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی انبه
– روز جهانی تقریب (عدد پی)

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۷۷م؛ دنگ ژیائوپینگ که از قدرت توسط گَنگ ۴ نفره خلع شده‌بود، به‌رأس هرم قدرت حزب کمونیست چین بازگشت.
– در سال ۱۹۹۲م؛ پابلو اسکوبار، قاچاقچی مخوف کلمبیایی مواد مخدر از زندان اختصاصی‌اش در کلمبیا گریخت.
– در سال ۲۰۰۳م؛ در جریان جنگ عراق، عُدی و قُصی، پسران صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، توسط نیروهای نظامی ایالات متحدۀ آمریکا در پناه‌گاه محل اختفای‌شان بر اثر تبادل آتش با نیروهای هوابُرد ۱۰۱ کشته‌شدند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فریدریش ویلهلم بسل در سال ۱۷۸۴م؛ ستاره‌شناس آلمانی که جایگاه ارزنده‌ای در پیشرفت اخترشناسی موضعی داشت.
– زادروز ادوارد هاپر در سال ۱۸۸۲م؛ نقاش و چاپ‌گر واقع‌گرا و تأثیرگذار آمریکایی
– زادروز گوستاو لودویگ هرتز در سال ۱۸۸۷م؛ فیزیک‌دان تجربی آلمانی که با همکارش جیمز فرانک در سال ۱۹۲۵م، به‌خاطر کشف قوانین برخورد الکترون‌ها به‌اتم، مفتخر به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک شدند.
– زادروز آرتور زایس اینکوارت در سال ۱۸۹۲م؛ وکیل آلمانی، سیاست‌مدار نازی و از وزیران فاقد مقام در کابینۀ هیتلر و همچنین از سال ۱۹۴۰م تا ۱۹۴۵م فرماندار هلند اشغالی بود.
– زادروز دونالد اولدینگ هب در سال ۱۹۰۴م؛ روان‌شناس کانادایی که در حوزۀ عصب‌روان‌شناسی تأثیرگذار بود و به‌دنبال درک چگونگی کمک عملکرد نورون‌ها به‌فرآیندهای روان‌شناختی مانند یادگیری بود. او بیشتر به‌دلیل نظریۀ یادگیری هبی که در اثر کلاسیک خود در سال ۱۹۴۹م به‌نام سازمان رفتار معرفی کرد، شناخته شده‌است. از وی به‌عنوان پدر عصب‌روان‌شناسی و شبکه‌های عصبی یاد شده‌است.
– زادروز بلانکا لیپینسکا در سال ۱۹۸۵م؛ متخصص زیبایی و آرایش و همچنین نویسندۀ اهل لهستان که بابت رمان سه‌گانۀ «۳۶۵ روز» شناخته می‌شود که تاکنون بر اساس آن‌ها، ۲ فیلم به‌نام‌های «۳۶۵ روز» و «۳۶۵ روز: امروز» ساخته شده و خودش نیز حضوری افتخاری در آن‌ها داشته‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 مهرماه در تاریخ - زادروز محمدرضا شجریان و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جوزپه پیاتسی در سال ۱۸۲۶م؛ اخترشناس ایتالیایی
– زادروز الکساندر کالدر در سال ۱۸۹۸م؛ مجسمه‌ساز و هنرمند اهل ایالات متحدۀ آمریکا که بیشتر برای اختراع مجسمۀ متحرک به‌شهرت رسید. علاوه بر مجسمه‌های متحرک و مجسمه‌های پایدار، نقاشی، چاپ سنگی، اسباب‌بازی، گوبلن و جواهر و صدها چیز دیگر را نیز ایجاد کرده‌است.
– درگذشت جرجی زیدان در سال ۱۹۱۴م؛ تاریخ‌نگار، داستان‌نویس، و روزنامه‌نگار عرب‌زبان لبنانی
– درگذشت اتو پیلینی در سال ۱۹۳۶م؛ نقاش اهل سوئیس که در زمینۀ آثار شرق‌شناسی تخصص داشت.
– درگذشت کارل سَندبرگ در سال ۱۹۶۷م؛ شاعر، نویسنده و ویراستار آمریکایی و برندۀ ۳ جایزۀ پولیتزر که ۲ جایزه را برای شعر و یکی را برای نوشتن شرح حال آبراهام لینکلن دریافت کرد.
– درگذشت جووانینو گوارسکی در سال ۱۹۶۸م؛ نویسنده، روزنامه‌نگار، کاریکاتوریست و طنزپرداز ایتالیایی
– درگذشت مانوئل پوییگ در سال ۱۹۹۰م؛ نویسندۀ رمان آرژانتینی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *