بیست‌و‌دوم/۲۲ می در تاریخ – درگذشت ویکتور هوگو و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ می در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ژرار دو نروال؛ شاعر و رمان‌نویس قرن ۱۹م اهل فرانسه و یکی از بزرگ‌ترین نوابغ و شاعران قرن ۱۹م، تا درگذشت لنگستون هیوز؛ شاعر و داستان‌کوتاه‌نویس سیاه‌پوست آمریکایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ می در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ می در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی تنوع زیستی
– روز جهانی موی فرفری

 


 

  • وقایع

– در سال ۳۳۴ق.م؛ طی نبرد گرانیک، قوای اسکندر مقدونی، سپاهیان داریوش سوم، پادشاه هخامنشی را شکست دادند.
– در سال ۸۵۳م؛ نیروی امپراتوری بیزانس، با حمله، بندر دمیاط مصر در ساحل دریای مدیترانه را نابود کرد.
– در سال ۱۱۷۶م؛ اقدام حشاشین اسماعیلی (یک فرقۀ نزاریه از شیعیان اسماعیلیه که بنیان‌گذار آن حسن صباح بود) برای ترور صلاح‌الدین ایوبی کار به‌جایی نبرد.
– در سال ۱۸۰۹م؛ در جریان اسپرن‌اسلینگ، ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه، برای اولین‌بار در یک جنگ شکست خورد.
– در سال ۱۸۴۸م؛ برده‌داری در جزایر مارتینیک ملغی شد.
– در سال ۱۹۰۶م؛ برادران رایت اختراع خود، یعنی هواپیما را در ایالات متحده ثبت کردند.
– در سال ۱۹۴۲م؛ مکزیک با جانب‌داری از متفقین وارد جنگ دوم جهانی شد.
– در سال ۱۹۴۳م؛ ژوزف استالین، رهبر وقت شوروی سابق، کمینترن (یا انترناسیونال سوم؛ اتحادیۀ احزاب کمونیست جهان) را منحل اعلام کرد.
– در سال ۱۹۶۰م؛ بزرگ‌ترین زلزلۀ جهان به‌بزرگی ۹/۵ ریشتر در جنوب شیلی ۵۷۰۰ کشته برجای گذاشت.
– در سال ۱۹۷۲م؛ حاکمیت سیلان با مدون‌کردن قانون اساسی جدیدی به‌جمهوری تغییر یافت و نام این کشور به‌سریلانکا مبدل شد و این کشور به‌جمع کشورهای مشترک‌المنافع پیوست.
– در سال ۱۹۷۲م؛ ریچارد نیکسون با رفتن به‌مسکو، نخستین رئیس‌جمهور آمریکایی شد که از شوروی دیدن می‌کند.
– در سال ۱۹۹۰م؛ یمن شمالی و جنوبی با یکدیگر متحد شدند و جمهوری یمن را تشکیل دادند.
– در سال ۱۹۹۰م؛ شرکت رایانه‌ای مایکروسافت، ویندوز ۳/۰ را منتشر کرد.
– در سال ۲۰۱۲م؛ برج مخابراتی توکیو اسکای‌تری، بلندترین برج خوداتکایِ جهان با ۶۳۴ متر ارتفاع و دومین سازۀ بلند بشری پس از برج خلیفۀ دبی، با گذشت ۴ سال از کار ساخت و ساز، برای عموم افتتاح شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 ژانویه در تاریخ - درگذشت جیمز جویس و...

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژرار دو نروال در سال ۱۸۰۸م؛ شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و رمان‌نویس قرن ۱۹م اهل فرانسه و یکی از بزرگ‌ترین نوابغ و شاعران قرن ۱۹م
– زادروز ویلهلم ریشارد واگنر در سال ۱۸۱۳م؛ آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر، نظریه‌پرداز موسیقی و مقاله‌نویس آلمانی
– زادروز مِری استیونسُن کِسات در سال ۱۸۴۴م؛ نقاش آمریکایی قرن ۱۹م با سبک امپرسیونیسم
– زادروز آرتور کانن دویل در سال ۱۸۵۹م؛ نویسنده، پدیدآور و پزشک اسکاتلندی که در ابتدا به‌حرفۀ پزشکی می‌پرداخت، اما آوازۀ خود را مدیون خلق شخصیت شرلوک هولمز، کارآگاه خصوصی است.
– زادروز ژرژ پروسپه رمی (هِرژه یا اِرژه) در سال ۱۹۰۷م؛ نویسنده و کاریکاتوریست بلژیکی که به‌خاطر آفرینش ماجراهای تن‌تن مشهور است.
– زادروز لارنس کِر الیویه در سال ۱۹۰۷م؛ هنرپیشه، تهیه‌کننده، کارگردان، و فیلم‌نامه‌نویس اهل انگلستان که بسیاری از منتقدان، او را بزرگ‌ترین هنرپیشۀ قرن ۲۰م می‌دانند. او بیش از ۱۲۰ نقش تئاتری بازی کرد و یکی از بزرگ‌ترین بازیگران شکسپیری به‌شمار می‌رود.
– زادروز هاروی برنارد میلک در سال ۱۹۳۰م؛ سیاست‌مدار آمریکایی که هم‌جنس‌گرا بود و بعدتر به‌یکی از فعالین حقوق هم‌جنس‌گرایان بدل شد.
– زادروز جرج بِست در سال ۱۹۴۶م؛ بازیکن فوتبال اهل ایرلند شمالی که بیشتر به‌خاطر بازی‌هایش در تیم فوتبال منچستریونایتد در دهه‌های ۶۰ و ۷۰م معروف است. او نزد هوادارن شیاطین سرخ محبوب است و او را به‌عنوان بهترین شماره ۷ و در کنار رایان گیگز و بابی چارلتون، یکی از بهترین بازیکنان تاریخ باشگاه می‌دانند. وی یکی از اولین چهره‌ها و سلبریتی‌های دنیای فوتبال است.
– زادروز نواک جوکوویچ در سال ۱۹۸۷م؛ تنیس‌باز حرفه‌ای صربستانی و نفر شماره‌یک دنیا که موفق شده‌است ۲ سال متوالی، بازیکن شماره‌یک دنیا لقب بگیرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 تیرماه در تاریخ - زادروز سیمین بهبهانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت کنستانتین یکم (کنستانتین بزرگ) در سال ۳۳۷م؛ امپراتور روم و اولین امپراتور مسیحی
– درگذشت شمس‌الدین نواجی در سال ۱۴۵۵م؛ ادیب و شاعر مصری
– درگذشت فرید خان شیرشاه سوری در سال ۱۵۴۵م؛ بنیان‌گذار پادشاهی کوتاه‌مدت سوری در شمال هند
– درگذشت ویکتور ماری هوگو در سال ۱۸۸۵م؛ شاعر، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس پیرو سبک رومانتیسم فرانسوی و یکی از بهترین نویسندگان فرانسوی
– درگذشت کارل هرمان فرانک در سال ۱۹۴۶م؛ سیاست‌مدار نازی و از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵م نخست‌وزیر مناطق اشغالی بوهم و موراویا در زمان فرماندهی کورت دالوگ در آنجا بود. وی در قتل‌عام لیدیسه نقش مهمی داشت.
– درگذشت لنگستون هیوز در سال ۱۹۶۷م؛ شاعر، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، داستان‌کوتاه‌نویس، و نوشتارنویس سیاه‌پوست آمریکایی
– درگذشت آلبر کلود در سال ۱۹۸۳م؛ دانشمند اهل بلژیک
– درگذشت مارتین گاردنر در سال ۲۰۱۰م؛ نویسندۀ آمریکایی که مقاله‌ها و کتاب‌هایی در توضیح مفاهیم ریاضی و علمی برای خوانندگان غیر متخصص می‌نوشت.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *