بیست‌و‌دوم/۲۲ نوامبر در تاریخ – درگذشت جان اف. کندی و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پل دو کونستنت؛ دیپلمات و سیاست‌مدار اهل فرانسه و از مدافعان حکمیت بین‌المللی و برندۀ جایزۀ صلح نوبل، تا درگذشت آلدوس لئونارد هاکسلی؛ نویسنده و فیلسوف بریتانیایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ نوامبر در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– ترور جان اف. کندی، سی‌و‌پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۳م

 


 

  • زادروزها

– زادروز جرج الیوت در سال ۱۸۱۹م؛ رمان‌نویس انگلیسی دوران ویکتوریا و ایجادکنندۀ روش آنالیز روان‌شناسی شخصیت‌های رمان‌های مدرن
– زادروز پل دو کونستنت در سال ۱۸۵۲م؛ دیپلمات و سیاست‌مدار اهل فرانسه و از مدافعان حکمیت بین‌المللی و برندۀ جایزۀ صلح نوبل در سال ۱۹۰۹م
– زادروز آندره ژید در سال ۱۸۶۹م؛ نویسندۀ فرانسوی و برندۀ جایزۀ ادبی نوبل در سال ۱۹۴۷م
– زادروز انور پاشا در سال ۱۸۸۱م؛ از فرماندهان رده‌بالای ارتش عثمانی و رهبر قیام تُرکان جوان که فرماندهیِ کل ارتش عثمانی را، هم در جنگ بالکان، و هم در جنگ جهانی اول بر عهده داشت.
– زادروز شارل دو گل در سال ۱۸۹۰م؛ نظامی و سیاست‌مدار اهل فرانسه که در جریان جنگ جهانی دوم رهبری فرانسۀ آزاد و پس از آن برای ۱۰ سال ریاست‌جمهوری فرانسه را بر عهده داشت.
– زادروز بنجامین بریتن در سال ۱۹۱۳م؛ آهنگ‌ساز، نوازندۀ پیانو و رهبر ارکستر بریتانیایی
– زادروز بوریس فرانس بکر در سال ۱۹۶۷م؛ تنیسور حرفه‌ای شماره‌یک سابق جهان از آلمان

 


 

  • درگذشت

– درگذشت احمد یکم در سال ۱۶۱۷م؛ چهاردهمین سلطان عثمانی که با وجود سن کم و مدت کوتاه حکومت، از سلاطین بزرگ عثمانی شمرده می‌شود.
– درگذشت ویلیام بل اسکات در سال ۱۸۹۰م؛ هنرمند اسکاتلندی در زمینۀ رنگ و آب‌رنگ و گاهی اوقات چاپ‌گری که شاعر و معلم هنر هم بود. او یکی از اولین هنرمندان بریتانیایی بود که به‌طور گسترده، فرآیندهای انقلاب صنعتی را به‌تصویر کشید.
– درگذشت جان گریفیث لندن در سال ۱۹۱۶م؛ نویسندۀ سوسیالیست آمریکایی
– درگذشت فیلیپ دو لاسلو در سال ۱۹۳۷م؛ نقاش بریتانیایی‌مجار که بیشتر به‌دلیل پرتره‌هایش از اعضای خانوادۀ سلطنتی بریتانیا شناخته شده‌است.
– درگذشت لورنز هارت در سال ۱۹۴۳م؛ آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان اهل ایالات متحدۀ آمریکا
– درگذشت آرتور استنلی ادینگتون در سال ۱۹۴۴م؛ اخترفیزیک‌دان انگلیسی و استاد پلومی دانشگاه کمبریج در نیمۀ نخست سدۀ ۲۰م که توان درخشش ادینگتون؛ یعنی اندازۀ طبیعی درخشش ستارگان، به‌افتخار این دانشمند، به‌نام او نام‌گذاری شده‌است. او سهم زیادی در اثبات نظریۀ نسبیت و شناساندن انیشتین به‌جهانیان داشت.
– درگذشت جان اف. کندی در سال ۱۹۶۳م؛ سی‌و‌پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا
– درگذشت آلدوس لئونارد هاکسلی در سال ۱۹۶۳م؛ نویسنده و فیلسوف بریتانیایی و یکی از اعضای برجستۀ خانوادۀ هاکسلی
– درگذشت کلایو استیپلز لوئیس در سال ۱۹۶۳م؛ نویسندۀ مشهور ایرلندی
– درگذشت هانس آدولف کربس در سال ۱۹۸۱م؛ زیست‌شناس، پزشک و بیوشیمی‌دان انگلیسیِ زادۀ آلمان که دانشمندی پیشگام در بررسی و مطالعۀ تنفس یاخته‌ای بود. او بیشتر برای کشف ۲ چرخۀ شیمیاییِ مهم؛ یعنی چرخۀ اسیدسیتریک و چرخۀ اوره که در یاخته‌های بدن انسان و بسیاری از جانداران دیگر اتفاق می‌افتند شناخته می‌شود.
– درگذشت ریموند دارت در سال ۱۹۸۸م؛ کالبدشناس و انسان‌شناس استرالیایی که به‌خاطر کشف اولین فسیل جنوبی‌کپی آفریقایی، گونه‌ای انسان‌سا، نزدیک به‌خانوادۀ انسان در محلی به‌نام تاونگ در شمال آفریقای جنوبی در سال ۱۹۲۴م شناخته شده‌است.
– درگذشت اریش فرید در سال ۱۹۸۸م؛ شاعر اتریشی‌تبارِ یهودی‌نسبِ ساکن لندن که به‌خاطر اشعار سیاسی‌اش معروف است. او همچنین گوینده، مترجم و مقاله‌نویس بزرگ و یک مارکسیست منتقد استالینیسم و کشورهای سرمایه‌داری بود.
– درگذشت سوتلانا استالین در سال ۲۰۱۱م؛ دختر ژوزف استالین و به نوعی عزیزترین فرد در زندگی استالین به حساب می‌آید. او در ایالات متحدۀ آمریکا زندگی می‌کرد و خاطراتش را به چاپ رساند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 ژوئن در تاریخ - درگذشت کلارا زتکین و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *