بیست‌و‌ششم/۲۶ آوریل در تاریخ – درگذشت موریهه اوئه شیبا و…

بیست‌و‌ششم/۲۶ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ویلیام شکسپیر؛ شاعر و نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر انگلیسی و بزرگ‌ترین نویسنده در زبان انگلیسی، تا درگذشت جان ویلکس بوث؛ هنرپیشۀ آمریکایی و عامل ترور آبراهام لینکلن که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌ششم/۲۶ آوریل در تاریخ

بیست‌و‌ششم/۲۶ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۲۸۰م؛ بهرام دوم، شاه دودمان ساسانی، پیشنهاد صلح امپراتور روم را پذیرفت.
– در سال ۱۷۵۵م؛ نخستین دانشگاه روسیه در مسکو تأسیس شد.
– در سال ۱۹۲۱م؛ اولین سفیر شوروی در ایران وارد تهران شد.
– در سال ۱۹۲۹م؛ برای نخستین‌بار فاصلۀ انگلستان تا هندوستان با هواپیما و بدون توقف طی شد.
– در سال ۱۹۳۳م؛ سازمان گشتاپو به‌عنوان نهاد پلیس نازیسم در آلمان تأسیس شد. هرمان گورینگ، یکی از افسران برجستۀ آلمان نازی، این سازمان را با هدف شناسایی مخالفین حزب نازیست تأسیس نمود.
– در سال ۱۹۵۹م؛ کوبا علیه پاناما اعلام جنگ کرد.
– در سال ۱۹۶۴م؛ با اتحاد تانگانیکا و زنگبار، کشور تانزانیا تشکیل شد.
– در سال ۱۹۷۰م؛ بیش از ۲۰۰ هزار آمریکاییِ مخالف با جنگ ویتنام، در شهر ۷۰۰ هزار نفری واشنگتن راهپیمایی کردند.
– کودتای نظامی مارکسیستی در افغانستان در سال ۱۹۷۸م
– در سال ۱۹۷۸م؛ فرانسه علیه چاد اعلام جنگ کرد.
– در سال ۱۹۸۶م؛ واقعۀ حادثۀ اتمی چرنوبیل، بزرگ‌ترین حادثۀ اتمی جهان در اوکراین (شوروی وقت) رخ داد.
– در سال ۱۹۸۹م؛ در اثر مرگ‌بارترین تورنادوی تاریخ جهان در بنگلادش مرکزی، بیش ۱۳۰۰ تَن کشته و ۱۲ هزار تَن زخمی و ۸۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.
– در سال ۲۰۰۳م؛ جمهوری خلق کره، رسماً اعلام کرد که دارای سلاح هسته‌ای است.
– در سال ۲۰۰۵م؛ در اثر فشارهای بین‌المللی، سوریه ۱۴ هزار نیروی خود را از لبنان خارج کرد، تا به ۲۹ سال تسلط نظامی به‌این کشور پایان دهد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 آگوست در تاریخ - درگذشت عبدالمجید عثمان اوغلو و...

 


 

  • زادروزها

– زادروز مارکوس آئورلیوس در سال ۱۲۱م؛ از امپراتوران بزرگ روم و یکی از ۵ امپراتور خوب از دودمان آنتونی نروایی و فیلسوف رواقی بوده‌است.
– زادروز ویلیام شکسپیر در سال ۱۵۶۴م؛ شاعر و نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر انگلیسی و بزرگ‌ترین نویسنده در زبان انگلیسی
– زادروز رابرت کر پورتر در سال ۱۷۷۷م؛ هنرمند، نویسنده، دیپلمات و جهانگرد اسکاتلندی که امروزه به‌خاطر گزارش‌های سفرهایش در روسیه، اسپانیا و ایران شناخته می‌شود. او یکی از اولین نقاشان پانوراما در بریتانیا بود و به‌عنوان نقاش تاریخی تزار الکساندر اول روسیه منصوب شد و در ادامه نیز به‌عنوان کنسول بریتانیا در ونزوئلا خدمت کرد.
– زادروز جان جیمز اودوبان در سال ۱۷۸۵م؛ پرنده‌شناس، طبیعت‌گرا، شکارچی و نقاش آمریکایی
– زادروز یولیوس زه یر در سال ۱۸۴۱م؛ شاعر و داستان‌نویس اهل جمهوری چک
– زادروز اون ویلانز ریچاردسون در سال ۱۸۷۹م؛ فیزیک‌دان اهل انگلستان که در سال ۱۹۲۸م به‌خاطر گسیل گرمایونی و قانون ریچاردسون، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک شد.
– زادروز لودویگ ویتگنشتاین در سال ۱۸۸۹م؛ فیلسوف نامدار اتریشی قرن ۲۰م که باب‌های زیادی را در فلسفۀ ریاضی، فلسفۀ زبان، و فلسفۀ ذهن گشود.
– زادروز رودلف هس در سال ۱۸۹۴م؛ یکی از چهره‌های مؤثر حزب نازی (حزب ناسیونال‌سوسیالیست کارگران آلمان) و معاون آدولف هیتلر
– زادروز ویسنته آلکساندره در سال ۱۸۹۸م؛ شاعر برجستۀ اسپانیایی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۷م و یکی از شاعران نسل ۲۷ اسپانیا
– زادروز چارلز فرانسیس ریشتر در سال ۱۹۰۰م؛ زلزله‌شناس آمریکایی که شهرت او بیشتر به‌سبب پدیدآوردن مقیاس لرزه‌نگاریِ ریشتر است که تا هنگام پدیدآمدن بزرگای گشتاوری در ۱۹۷۹م، مقیاس معمول اندازه‌گیری قدرت زمین لرزه به‌شمار می‌رفت.
– زادروز یو مینگ پِی در سال ۱۹۱۷م؛ معمار آمریکایی چینی‌تبار و یکی از برجسته‌ترین معماران سدۀ ۲۰م
– زادروز مایکل اسمیت در سال ۱۹۳۲م؛ زیست‌شیمی‌دان بریتانیایی اهل کانادا که برای اختراع روش واکنش زنجیرۀ پلیمراز، برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۹۳م شد.
– زادروز آرنو آلان پنزیاس در سال ۱۹۳۳م؛ فیزیک‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک
– زادروز جت لی در سال ۱۹۶۳م؛ هنرپیشه، تهیه‌کننده و رزمی‌کار سابق چینی در رشته ووشو

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 دسامبر در تاریخ - درگذشت سیزاریا ایوورا و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جان ویلکس بوث در سال ۱۸۶۵م؛ هنرپیشۀ آمریکایی و عامل ترور آبراهام لینکلن
– درگذشت بیورنستیرنه مارتینیوس بیورنسون در سال ۱۹۱۰م؛ نویسندۀ نروژی که در سال ۱۹۰۳م موفق شد جایزۀ نوبل ادبیات را به‌دست آورد.
– درگذشت سرینیواسا رامانوجان در سال ۱۹۲۰م؛ عضو انجمن سلطنتی و ریاضی‌دان خودآموختۀ اهل قوم تامیلِ هندوستان که تقریباً بدون هیچ آموزشی در ریاضیات، توانست به‌گونۀ شگفت‌انگیزی رابطه‌های مهمی را در آنالیز ریاضی، نظریۀ اعداد، سری‌ها و کسر مسلسل از خود به‌جای بگذارد. گادفری هارولد هاردی، ریاضی‌دان انگلیسی، دربارۀ استعداد وی گفته‌است که او، هم‌ردیف ریاضی‌دان‌هایی چون گاوس، اویلر، کوشی بود و باید او را یکی از ریاضی‌دانان بزرگ دانست.
– درگذشت کارل بوش در سال ۱۹۴۰م؛ شیمی‌دان و مهندس آلمانی و همچنین برندۀ جایزۀ نوبل شیمی
– درگذشت آرنولد زومرفلد در سال ۱۹۵۱م؛ فیزیک‌دان نظری آلمانی که در توسعۀ فیزیک اتمی و کوانتومی پیشرو بود و تعداد زیادی دانشجو را برای عصر جدید فیزیک نظری پرورش داد. او بیشترین برندۀ جایزۀ نوبل را در فیزیک تربیت کرده‌است. وی عدد کوانتومی دوم (عدد کوانتومی سمتی) و عدد کوانتومی چهارم (عدد کوانتومی اسپین) را معرفی کرد. همچنین ثابت ساختار ریز را معرفی نمود و در نظریۀ موجی پرتوِ ایکس پیشتاز بود.
– درگذشت موریهه اوئه شیبا (استاد بزرگ) در سال ۱۹۶۹م؛ بنیان‌گذار ورزش رزمی آیکیدو

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *