بیست‌و‌ششم/۲۶ اسفندماه در تاریخ – زادروز پروانه امیرافشاری و…

بیست‌و‌ششم/۲۶ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پروانه امیرافشاری (حمیرا)؛ خوانندۀ موسیقی ملی ایران و موسیقی پاپ و موسیقی تلفیقی، تا درگذشت علی‌اکبر شهنازی؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ سرشناس تار اهل ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌ششم/۲۶ اسفندماه در تاریخ

بیست‌و‌ششم/۲۶ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۶۶خ؛ بمباران پناهگاه پارک شیرین کرمانشاه از جانب ارتش عراق، ۱۰۰ کشته و ۳۰۰ مجروح به‌جا گذاشت.
– بمباران شیمیایی شهر نودشه توسط رژیم بعث عراق در سال ۱۳۶۶خ
– سقوط اتوبوس حامل دانشجویان شریف در سال ۱۳۷۶خ
– اعتراضات جنبش سبز در چهارشنبه‌سوری در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیدمحمدحسین طباطبایی (علامه طباطبایی) در سال ۱۲۸۲خ؛ روحانی، عارف، فیلسوف، مفسر و نویسنده و از مدرسان حوزه‌علمیۀ قم که از شاگردان وی می‌توان به‌عزیزالله خوش‌وقت، مرتضی مطهری، سیدمحمد بهشتی، سیدعلی خامنه‌ای، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، ناصر مکارم شیرازی، محمدرضا مهدوی کنی و محمدتقی مصباح یزدی اشاره کرد. تفسیرالمیزان، نهایهالحکمه، شیعه در اسلام و اصول فلسفه و روش رئالیسم از آثار اوست.
– زادروز پروانه امیرافشاری (حمیرا) در سال ۱۳۲۳خ؛ خوانندۀ موسیقی ملی ایران، موسیقی پاپ و موسیقی تلفیقی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علی‌اکبر صفایی فراهانی در سال ۱۳۴۹خ؛ از رهبران و اعضای بنیان‌گذار سازمان چریک‌های فدایی خلق و فرماندۀ نظامی تیم جنگل در عملیات سیاهکل
– درگذشت غفور حسن‌پور در سال ۱۳۴۹خ؛ مبارز مارکسیست و چریک ایرانی و از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق که بعد از تحمل چندماه شکنجۀ جان‌فرسا در زندان رژیم پهلوی، سرانجام در به‌همراه ۱۲ رفیق دیگرش که بعد از قیام سیاهکل دستگیر شده‌بودند، در میدان تیر چیتگر تهران به‌جوخۀ اعدام سپرده‌شد.
– درگذشت علی‌اکبر شهنازی در سال ۱۳۶۳خ؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ سرشناس تار
– درگذشت ایران دفتری در سال ۱۳۷۴خ؛ هنرپیشۀ سینما و تئاتر
– درگذشت محمد بسیجه (بیجه) در سال ۱۳۸۳خ؛ متهم اصلی جنایات پاکدشت که کارگر کوره‌پزخانه‌ای در همان منطقه بود و به‌تجاوز و قتل بیش از ۳۷ کودک و ۳ بزرگسال اعتراف کرد. ماجرای قتل کودکان در اطراف تهران، به‌عنوان بزرگ‌ترین پروندۀ جنایی در قرن ۱۴خ در ایران شناخته‌شد و به‌شدت افکار عمومی را در این کشور تحت تأثیر قرار داد.
– درگذشت فریبرز رئیس‌دانا در سال ۱۳۹۸خ؛ نویسنده، اقتصاددان سوسیالیست و سندیکالیست، استاد دانشگاه در رشتۀ اقتصاد، کنش‌گر حقوق بشر که زندانی سیاسی و عضو کانون نویسندگان ایران بوده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 اکتبر در تاریخ - درگذشت گابریل اونوره مارسل و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *