بیست‌و‌ششم/۲۶ تیرماه در تاریخ – درگذشت میرزا محمدحسین سیفی قزوینی و…

بیست‌و‌ششم/۲۶ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز شاه‌اسماعیل یکم (شاه‌اسماعیل ختایی)؛ پایه‌گذار و نخستین شاه دولت صفوی در ایران، تا درگذشت میرزا محمدحسین سیفی قزوینی (عمادُالکُتّاب)؛ از استادان خوش‌نویس خط نستعلیق که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌ششم/۲۶ تیرماه در تاریخ

بیست‌و‌ششم/۲۶ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– بازگشت محمدعلی‌شاه به‌ایران پس از پناهندگی به‌روسیه، برای تصاحب سلطنت در سال ۱۲۹۰خ
– در سال ۱۲۹۰خ؛ صمصام‌السلطنه بختیاری به‌وزارت جنگ منصوب شد.
– در سال ۱۳۲۴خ؛ دولت ایران حکومت وحدت ملی لهستان را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۱۳۲۴خ؛ در اثر توافقی که بین نمایندگان اکثریت و اقلیت حاصل شد، پس از چند روز جلسۀ علنی مجلس تشکیل گردید.
– در سال ۱۳۵۰خ؛ روابط سیاسی ایران و لبنان مجدداً برقرار گردید.
– در سال ۱۳۵۱خ؛ در مسابقات کشتی ارتش‌های جهان، تیم ایران دوم شد.
– شروع به کار اولین دوره شورای نگهبان در سال ۱۳۵۹خ
– قطع روابط سیاسی فرانسه با ایران در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۶خ
– برگزاری نمازجمعۀ تهران به‌امامت علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۸خ. این مراسم در شرایطی برگزار گردید که هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۸ هفته پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دورۀ دهم، برای نخستین‌بار امامت آن را بر عهده گرفته و تحت تأثیر اعتراضات گسترده پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز شاه‌اسماعیل یکم (شاه‌اسماعیل ختایی) در سال ۸۶۶خ؛ پایه‌گذار و نخستین شاه دولت صفوی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا محمدحسین سیفی قزوینی (عمادُالکُتّاب) در سال ۱۳۱۵خ؛ از استادان خوش‌نویس خط نستعلیق، پیرو و گسترش‌دهندۀ سبک و شیوۀ خاص میرزای کلهر
– درگذشت تامی حامی‌فر در سال ۱۳۷۸خ؛ دختر دانش‌آموزی که به‌گفتۀ منابع دانشجویی، در جریان درگیری‌های خیابانی در اعتراض به‌حملۀ پلیس و شبه‌نظامیان هوادار حکومت به‌کوی دانشگاه تهران کشته‌شد. شورای متحصنین (نمایندگان دانشجویان تهرانی که از روز دوشنبه ۲۱ تیرماه تشکیل و مأمور پیگیری خواست دانشجویان و مذاکره با حکومت شدن)، در روز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۳۷۸خ خبر کشته‌شدن این دختر دانش‌آموز را تأیید کرده و اعلام کرد که پیگیر سرنوشت سایر مفقودین است. در بیانیۀ شماره ۳ شورای متحصنین همچنین اعلام شد که جسد وی به‌پل‌دختر منتقل و دفن شده‌است. تحویل اجساد کشته‌شدگان برای تشییع در تهران یکی از خواسته‌های اعلام‌شدۀ شورای متحصنین در روز ۲۲ تیرماه بود. این شورا تعداد دستگیرشدگان را نیز در حدود ۱۴۰۰ نفر اعلام کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 شهریورماه در تاریخ - زادروز تقی اَرانی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *