بیست‌و‌ششم/۲۶ سپتامبر در تاریخ – درگذشت آلبرتو موراویا و…

بیست‌و‌ششم/۲۶ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پاپ پل ششم؛ یکی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم و تنها پاپی که از ایران دیدن کرد، تا درگذشت آلبرتو موراویا؛ یکی از رمان‌نویسان برجستۀ ایتالیا در سدۀ ۲۰م با موضوعات جنسیتی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌ششم/۲۶ سپتامبر در تاریخ

بیست‌و‌ششم/۲۶ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی فرزند دختر
– روز جهانی فرستادن پیام عاشقانه

 


 

  • وقایع

– انعقاد عهدنامۀ سراب، میان امپراتوری صفوی و امپراتوری عثمانی در سال ۱۶۱۸م
– پایان نبرد کیف (اقدام نیروهای ورماخت در جریان عملیات بارباروسا) در سال ۱۹۴۱م
– در سال ۱۹۶۰م؛ نخستین مناظرۀ تلویزیونی از سری مناظرات تاریخی بین ۲ نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا، ریچارد نیکسون و جان اف. کندی که بین ۸۵ تا ۱۲۰ میلیون بیننده را به‌خود اختصاص داده‌بود، روی آنتن تلویزیون رفت.
– در سال ۱۹۸۲م؛ هواپیمای پهن‌پیکر بوئینگ ۷۶۷، برای نخستین‌بار به‌پرواز درآمد. بعدها ۲ فروند از این نوع هواپیما در حملات ۱۱ سپتامبر توسط اعضای القاعده برای هدف‌قراردادن برج‌های تجارت جهانی نیویورک، مورد استفاده قرار گرفتند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژوزف پروست در سال ۱۷۵۴م؛ شیمی‌دان اهل فرانسه که بیشتر از همه به‌خاطر قانون نسبت‌های معین که در سال ۱۷۹۴م مطرح کرد مشهور است.
– زادروز تئودور ژریکو در سال ۱۷۹۱م؛ نقاش و حجار شهیر فرانسوی
– زادروز چارلز بردلو در سال ۱۸۳۳م؛ مصلح اجتماعی انگلیسی که در تحصیل حق رأی برای زنان و تشکیل اتحادیه‌های بازرگانی و کنترل آبستنی، کوشش‌های بسیار کرد. او یکی از مهم‌ترین بی‌خدایان انگلیسی سدۀ ۱۹م بود و انجمن سکولار ملی را در سال ۱۸۶۶م بنیان‌گذاری نمود.
– زادروز ایوان پیتروویچ پاولوف در سال ۱۸۴۹م؛ عصب‌شناس، فیزیولوژیست، روان‌شناس و پزشک روس که در سال ۱۹۰۴م برای «تحقیقات در مورد چگونگی دستگاه گوارش انسان» برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی یا پزشکی شد، اما شهرت وی، بیشتر، از کارهای او در زمینۀ شرطی‌شدن کلاسیک ناشی می‌شود.
– زادروز توماس استرنز الیوت در سال ۱۸۸۸م؛ شاعر، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی و ویراستار آمریکایی‌بریتانیایی
– زادروز مارتین هایدِگِر در سال ۱۸۸۹م؛ یکی از معروف‌ترین فیلسوفان قرن ۲۰م که با شیوه‌ای نوین به‌تأمل دربارۀ وجود پرداخت. فلسفۀ او بر دیدگاه‌های بسیاری از فلاسفۀ بعد از خودش اثر گذاشت.
– زادروز پاپ پل ششم در سال ۱۸۹۷م؛ یکی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم و تنها پاپی که از ایران دیدن کرد. محمدرضاشاه پهلوی در فرودگاه مهرآباد از او استقبال کرد.
– زادروز جرج گرشوین در سال ۱۸۹۸م؛ از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین آهنگ‌سازان آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 سپتامبر در تاریخ - درگذشت اتل واترز و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت والتر بنیامین در سال ۱۹۴۰م؛ فیلسوف، مترجم، نویسنده، برنامه‌ساز رادیو و زیبایی‌شناس مارکسیست آلمانی یهودی‌تبار و از اعضای مکتب فرانکفورت (در رابطه با نظریۀ انتقادی) که توسط ماکس هورکهایمر در قالب یک انجمن پژوهش‌های اجتماعی در فرانکفورت تأسیس شد.
– درگذشت بلا بارتوک در سال ۱۹۴۵م؛ آهنگ‌ساز، موسیقی‌شناس، و پیانیست برجستۀ مجار و از پیشگامان موسیقی مدرن جهان که به‌خاطر توجه و جمع‌آوری موسیقی محلی کشورهای اروپای شرقی، از بنیان‌گذاران موسیقی‌شناسی قومی به‌شمار می‌رود. از او ‌همراه فرانتس لیست، به‌عنوان نامدارترین آهنگ‌سازان مجارستان یاد می‌کنند.
– درگذشت کارل مان گیورگ سیگبن در سال ۱۹۷۸م؛ فیزیک‌دان شهیر سوئدی که در سال ۱۹۲۴م موفق به‌دریافت جایزۀ فیزیک نوبل گردید. او این جایزه را به‌خاطر کشفیات و پژوهش‌هایش دربارۀ طیف‌سنجیِ پرتوِ ایکس دریافت کرد.
– درگذشت آلبرتو موراویا در سال ۱۹۹۰م؛ یکی از رمان‌نویسان برجستۀ ایتالیا در سدۀ ۲۰م که موضوعات آثار او جنسیت، بیگانگی و وجودگرایی بود.
– درگذشت پل لئونارد نیومن در سال ۲۰۰۸م؛ بازیگر برندۀ جایزۀ اسکار، کارگردان آمریکایی، انسان‌دوست و دوست‌دار مسابقات اتومبیل‌رانی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *