بیست‌و‌نهم/۲۹ جولای در تاریخ – درگذشت هربرت مارکوزه و…

بیست‌و‌نهم/۲۹ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز هری مولیش؛ نویسنده و مقاله‌نویس هلندی مشهور با بیش از ۸۰ رمان و نمایش‌نامه، تا درگذشت هربرت مارکوزه؛ فیلسوف و جامعه‌شناس آلمانی و از اعضای اصلی مکتب فرانکفورت که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌نهم/۲۹ جولای در تاریخ

بیست‌و‌نهم/۲۹ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی ببر
– روز جهانی باران
– روز جهانی رژ لب

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۵۷م؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای ترویج استفادۀ صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای تأسیس شد.
– در سال ۱۹۵۸م؛ دوایت آیزنهاور، رئیس‌جمهور آمریکا، قانون هوانوردی و فضایی ملی را امضا کرد که به‌موجب آن، یک سازمان فضایی غیر نظامی فدرال با نام ناسا بنیان گذارده‌شد.
– در سال ۱۹۸۱م؛ بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان، مراسم ازدواج چارلز، شاهزادۀ ولز با دیانا اسپنسر را در کلیسای جامع سنت‌پل لندن، از تلویزیون تماشا کردند.
– در سال ۲۰۰۵م؛ ستاره‌شناسان خبر از کشف سیاره‌ای بزرگ‌تر از پلوتو را دادند که به‌دُور خورشید می‌گردد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز الکسی دو توکویل در سال ۱۸۰۵م؛ یکی از مهم‌ترین متفکران قرن ۱۹م فرانسه که تاریخ‌دان، حقوق‌دان، فیلسوف، سیاست‌مدار و یکی از مؤسسین جامعه‌شناسی و علم سیاست امروزی بوده‌است.
– زادروز هنری فایول در سال ۱۸۴۱م؛ مهندس معدن، سرپرست معدن و از نظریه‌پردازان فرانسوی که نظریه‌ای مستقل از نظریۀ مدیریت علمی فردریک تیلور، با نام مدیریت اداری ارائه کرد. او یکی از تأثیرگزارترین مدافعان نظریۀ مدیریت جدید است.
– زادروز بنیتو موسولینی در سال ۱۸۸۳م؛ نخست‌وزیر پادشاهی ایتالیا از زمان به‌قدرت‌رسیدن فاشیست‌ها و رهبر جمهوری اجتماعی ایتالیا که به‌عنوان یک روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار، عضو پیشروی هیئت ملی حزب سوسیالیست ایتالیا بود،اما به‌خاطر طرفداری از مداخلۀ نظامی در جنگ جهانی اول، بر خلاف رویکرد بی‌طرفی حزبش، از آن اخراج شد.
– زادروز ایزیدور ایزاک رابی در سال ۱۸۹۸م؛ فیزیک‌دان لهستانی‌تبار که در سال ۱۹۴۴م به‌خاطر ابداع روش تشدید برای ثبت خواص مغناطیسی هسته‌های اتمی، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک گردید.
– زادروز ایویند جانسون در سال ۱۹۰۰م؛ نویسندۀ برجستۀ اهل سوئد که به‌همراه هاری مارتینسون، موفق به‌اخذ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۴م شد.
– زادروز داگ هامرشولد در سال ۱۹۰۵م؛ پدیدآور، اقتصاددان و دومین دبیرکل سازمان ملل متحد و دریافت‌کنندۀ جایزۀ صلح نوبل که به ۴ زبان انگلیسی، سوئدی، آلمانی و فرانسوی سخن می‌گفت.
– زادروز هری مولیش در سال ۱۹۲۷م؛ نویسنده و مقاله‌نویس هلندی مشهور با بیش از ۸۰ رمان و نمایش‌نامه

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نهم/9 اسفندماه در تاریخ - زادروز سعید پورصمیمی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت شهاب‌الدین آلوسی در سال ۱۸۵۴م؛ فقیه شافعی، مفسر، ادیب عربی و مفتی عراقی در سدۀ ۱۳ه.ق
– درگذشت روبرت شومان در سال ۱۸۵۶م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ پیانو اهل آلمان در دورۀ رمانتیک در نیمۀ نخست سدۀ ۱۹م
– درگذشت وَنسان وَن گوگ در سال ۱۸۹۰م؛ نقاش پسادریافت‌گر هلندی که کار او تأثیر گسترده‌ای بر هنر سدۀ ۲۰م داشت.
– درگذشت هربرت مارکوزه در سال ۱۹۷۹م؛ فیلسوف و جامعه‌شناس آلمانی و از اعضای اصلی مکتب فرانکفورت
– درگذشت دوروتی مری هاجکین در سال ۱۹۹۴م؛ دانشمند شیمی‌دان انگلیسی که به‌دلیل کارهایش بر پدیدۀ پراش پرتو ایکس نامدار گشت، برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۶۴م شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *