بیست‌و‌نهم/۲۹ دی‌ماه در تاریخ – زادروز نصرالله معین و…

بیست‌و‌نهم/۲۹ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فرهاد مهراد (فرهاد)؛ خواننده و آهنگ‌ساز و نوازندۀ پاپ راک ایرانی، تا زادروز نصرالله معین نجف‌آبادی (معین)؛ خوانندۀ اهل ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌نهم/۲۹ دی‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌نهم/۲۹ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ملی هوای پاک در ایران

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز خسرو سینایی در سال ۱۳۱۹خ؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، آهنگ‌ساز، نوازنده و شاعر ایرانی که آثار او معمولاً بر پایۀ مستندهای اجتماعی استوار بودند. او در سال ۱۳۸۷خ موفق به‌دریافت نشان ویژۀ کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور شد؛ او این نشان را به‌خاطر ساخت فیلم مستند «مرثیۀ گم‌شده» دریافت کرد که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به‌ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲خ است.
– زادروز فرهاد مهراد (فرهاد) در سال ۱۳۲۲خ؛ خواننده، آهنگ‌ساز و نوازندۀ پاپ راک
– زادروز فریبرز رئیس‌دانا در سال ۱۳۲۳خ؛ نویسنده، اقتصاددان سوسیالیست و سندیکالیست، استاد دانشگاه در رشتۀ اقتصاد، کنش‌گر حقوق بشر که زندانی سیاسی و عضو کانون نویسندگان ایران بوده‌است.
– زادروز نصرالله معین نجف‌آبادی (معین) در سال ۱۳۳۰خ؛ خواننده

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عبدالقادر بن صالح جنگی‌دوست گیلانی (رئیس عبدالقادر گیلانی) در سال ۵۴۴خ؛ عارف، صوفی، محدث، رئیس و شاعر ایرانی سدۀ پنجم و ششم ه.ق که بنیان‌گذار سلسلۀ تصوف قادریه (منتسب به‌عبدالقادر) بود. او از سرشناسان بزرگان تصوف و شیخ طریقۀ قادریه است. کنیۀ وی «ابومحمد» و لقبش «محی‌الدین» است.
– درگذشت مهدی بَرکِشلی در سال ۱۳۶۶خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز موسیقی ایرانی، نوازندۀ ویولن و محققی نام‌دار در عرصۀ موسیقی نظری و مبانی فیزیکی آن بود که یافته‌های نوینی را در شناخت اصول پردگانی و مختصات فیزیکی نسبت‌های فواصل مخصوص موسیقی ایرانی عرضه کرد.
– درگذشت محمود مشرف آزاد تهرانی (م. آزاد) در سال ۱۳۸۴خ؛ شاعر معاصر ایرانی

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 اسفندماه در تاریخ - درگذشت سیدحسین میرشمسی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *