بیست‌و‌نهم/۲۹ شهریورماه در تاریخ – آغاز جنگ ایران و عراق و…

بیست‌و‌نهم/۲۹ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از سقوط هواپیمای حامل کمک به‌مناطق زلزله‌زدۀ طبس در شیراز در سال ۱۳۵۷خ، تا آغاز رسمی جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹خ که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌نهم/۲۹ شهریورماه در تاریخ

بیست‌و‌نهم/۲۹ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– سقوط هواپیمای حامل کمک به‌مناطق زلزله‌زدۀ طبس در شیراز در سال ۱۳۵۷خ
– آغاز رسمی جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا حسین معتقد اهرمی در سال ۱۲۱۶خ؛ فرزند حسن بن سلمان از فضلای ریشهر متخلص به «معتقد» و مشهور به «معتقد اهرمی یا ریشهری» یا «فاضل اهرمی» عالم، شاعر و نویسنده سدۀ ۱۴ه.ق

 


 

  • درگذشت

– درگذشت مهدی‌قلی هدایت در سال ۱۳۳۴خ؛ از رجال عصر قاجار و پهلوی، و در مقاطع مختلف متصدی مناصب مختلفی از جمله حکومت آذربایجان و فارس، نمایندگی مجلس در صدر مشروطه، وزارت علوم، وزارت فواید عامه، وزارت عدلیه، ریاست دیوان تمیز (دیوان عالی کشور) و بالاخره نخست‌وزیر ایران در دورۀ رضاشاه پهلوی که نوۀ رضاقلی‌خان هدایت مازندرانی بود.
– درگذشت مهرتاج رخشان تهرانی (بَدرُالدُّجیٰ) در سال ۱۳۵۳خ؛ شاعر و از پیشگامان جنبش زنان در ایران و تأسیس مدارس دخترانه که نخستین دختر مسلمان ایرانی دیپلمه، مؤسس مدرسۀ دخترانۀ ام‌المدارس از اولین مدارس دخترانه در ایران و همچنین نویسندۀ نخستین نظام‌نامۀ مدارس ایران برای وزارت معارف بود.
– درگذشت عطاءالله خسروانی در سال ۱۳۸۴خ؛ سیاست‌مدار، وزیر کار، وزیر کشور و دبیر کل حزب ایران نوین که دارای نشان درجۀ ۵ همایون بود.
– درگذشت حسن ملکی (منصور ملکی) در سال ۱۳۹۴خ؛ روزنامه‌نگار، شاعر، منتقد و مدرس ادبیات ایرانی که مدتی نیز مدیریت روابط عمومی موزۀ هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشت.
– درگذشت اسماعیل جعفرزاده (اسماعیل رنگرز) در سال ۱۳۹۶خ؛ قاتل زنجیره‌ای و کودک‌آزار ایرانی که در تاریخ ۲۹ شهریورماه ۱۳۹۶خ اعدام شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 آذرماه در تاریخ - درگذشت محمدابراهیم فرخ غفاری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *