بیست‌و‌نهم/۲۹ مهرماه در تاریخ – زادروز ساموئل خاچیکیان و…

بیست‌و‌نهم/۲۹ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از تظاهرات ضدسلطنتی دانشجویان در دانشگاه‌های تهران و ملی در سال ۱۳۵۷خ، تا درگذشت مهرانگیز دولتشاهی؛ از نخستین زنان راه‌یافته به‌مجلس شورای ملی و نخستین زن سفیر در تاریخ معاصر ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌نهم/۲۹ مهرماه در تاریخ

بیست‌و‌نهم/۲۹ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ملی صادرات در ایران
– اوج سالانۀ بارش شهابی جباری؛ یکی از بارش‌های شهابی که کانون بارش آن در صورت فلکی جبار به‌نظر می‌رسد.

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۲۶خ؛ مصدق، حائری‌زاده، صالح، هدایتی، علوی، حسین مکی، دولت رزم‌آرا را به‌علت تعلل در استیفای حقوق ملت ایران و عدم اجرای قانون در مورد نفت جنوب استیضاح نمودند.
– اعلام آمادگی آنتونی ایدن، وزیر امور خارجۀ بریتانیا، برای تجدید روابط سیاسی کشورش با ایران در سال ۱۳۳۲خ
– تصویب قرارداد نفت با کنسرسیوم در مجلس شورای ملی با ۵ رأی مخالف در سال ۱۳۳۳خ
– تصویب لایحۀ از کجا آورده‌ای در مجلس شورای ملی در سال ۱۳۳۷خ
– تظاهرات ضدسلطنتی دانشجویان در دانشگاه‌های تهران و ملی (دانشگاه شهید بهشتی کنونی) در سال ۱۳۵۷خ
– تحصن علمای حوزه‌علمیۀ قم در مدرسۀ خان، برای اعتراض به‌فاجعۀ مسجدجامع کرمان در سال ۱۳۵۷خ
– اعتصاب کارکنان وزارت کشور و پالایشگاه نفت تهران و بانک ایران و انگلیس در سال ۱۳۵۷خ
– دیدار کمیتۀ حُسنِ نیت سازمان کنفرانس اسلامی، شامل حبیب شطی، یاسر عرفات و محمد ضیاءالحق با خمینی، به‌منظور میانجی‌گری در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ساموئل خاچیکیان (هیچکاکِ ایران) در سال ۱۳۰۲خ؛ کارگردان، تدوین‌گر، نویسنده، آهنگ‌ساز فیلم و تهیه‌کنندۀ نامدار ایرانیِ ارمنی‌تبار و یکی از تأثیرگذارترین کارگردان‌ها در سینمای ایران
– زادروز علیرضا اکبری در سال ۱۳۴۰خ؛ سیاست‌مدار ایرانی با تابعیت مضاعف بریتانیایی که در دولت اصلاحات، معاون علی شمخانی، وزیر دفاع ایران و همچنین مدتی مشاور او در زمان دبیری شورای عالی امنیت ملی بود و در ابتدای دهۀ ۱۳۹۰خ از ایران مهاجرت کرد و تابعیت بریتانیایی داشت. او در سال ۱۳۹۸خ به‌اتهام جاسوسی در شعبۀ ۱۵ دادگاه انقلاب توسط قاضی صلواتی محاکمه و به‌اعدام محکوم و با تأیید حکم در دیوان عالی کشور بنا به‌گزارش مرکز رسانۀ قوۀ قضاییه، احتمالاً ۲۲ دی‌ماه ۱۴۰۱خ اعدام شده‌است.
– زادروز سپیده رشنو در سال ۱۳۷۳خ؛ نویسنده و شاعر، روزنامه‌نگار و ویراستاری که در تیرماه ۱۴۰۱خ در پیِ اعتراض به‌حجاب اجباری و مقاومت در برابر مزاحمت‌های یک زن آمر به‌معروف به‌نام رایحه ربیعی به‌دلیل نوع پوشش‌اش، دستگیر شده و وادار به‌انجام اعتراف اجباری در تلویزیون جمهوری‌اسلامی شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 اسفندماه در تاریخ - درگذشت حسین قوامی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت خسرو میرزا قاجار در سال ۱۲۵۴خ؛ شاهزادهٔ قاجار، هفتمین پسر عباس میرزا، نایب‌السلطنۀ فتحعلی‌شاه قاجار
– درگذشت ملا عبدالله لنگرودی گیلانی در سال ۱۲۹۱خ؛ از شاگردان میرزای رشتی که پدرش محمدنصیر دیوشلی گیلانی است و دیوشل از توابع لنگرود در استان گیلان است، اما چون او مدتی در منطقۀ بارفروش (بابل) مازندران در محضر محمد اشرفی مازندرانی تحصیل نمود، به‌همین جهت به «حاج شیخ عبدالله مازندرانی» شهرت یافت. او به‌همراه آخوند خراسانی، حاج میرزا حسین خلیلی تهرانی از ارکان سه‌گانۀ فقهای عتبات حامی نهضت ملی مشروطیت ایران و طرفدار حکومت مشروطه بود.
– درگذشت مهرانگیز دولتشاهی در سال ۱۳۸۷خ؛ دیپلمات ایرانی، سفیر ایران در دانمارک، ۳ دوره نمایندۀ مجلس شورای ملی و فعال حقوق زنان و از نخستین گروه زنان راه‌یافته به‌مجلس شورای ملی و نخستین زن سفیر در تاریخ معاصر ایران
– درگذشت محمدرضا مهدوی کنی در سال ۱۳۹۳خ؛ روحانی شیعه، سیاست‌مدار ایرانی و سومین رئیس مجلس خبرگان رهبری که دبیر کلی جامعۀ روحانیت مبارز را بر عهده داشت. وی همچنین رئیس دانشگاه امام صادق و استاد درس اخلاق اسلامی، فقه، اصول فقه و تفسیر این دانشگاه نیز بود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *