بیست‌و‌هشتم/۲۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – زادروز عمرخیام نیشابوری و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از بازگشت به‌کشور ایران و آزادی علی وکیلی راد، یکی از عاملان ترور شاپور بختیار، تا زادروز عمرخیام نیشابوری؛ فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر ایرانی در دورۀ سلجوقی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز بزرگداشت حکیم عمرخیام در ایران

 


 

  • وقایع

– بازگشت به‌کشور ایران و آزادی علی وکیلی راد، یکی از عاملان ترور شاپور بختیار پس از ۱۹ سال از فرانسه در سال ۱۳۸۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز عمرخیام نیشابوری (خیامی، خیام نیشابوری، خیامی النیسابوری) در سال ۴۲۷خ؛ همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای ایرانی در دورۀ سلجوقی
– زادروز فضل‌الله زاهدی (بصیردیوان) در سال ۱۲۷۱خ؛ سناتور همدان در مجلس سنا و نخست‌وزیر ایران پس از کودتای ۲۸ مردادماه ۱۳۳۲خ تا ۱۶ فروردین‌ماه ۱۳۳۴خ که برای دو حادثه سرشناس‌تر است؛ نخست سرکوب و دستگیری شیخ خزعل، (رهبر شورشیان جدایی‌طلب) در آغاز دوران رضاشاه و دوم کودتای ۲۸ مردادماه ۱۳۳۲خ که پس از آن، او جای دکتر محمد مصدق را به‌عنوان نخست‌وزیر گرفت.
– زادروز یاسمین ملک‌نصر در سال ۱۳۳۴خ؛ کارگردان و بازیگر سینما ایرانی که کارگردان فیلم سینمایی «درد مشترک» و چندین فیلم مستند از جمله «افغانستان، حقیقت گمشده» است.

 


 

  • درگذشت

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 آوریل در تاریخ - درگذشت لوسی مود مونتگمری و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *