بیست‌و‌هشتم/۲۸ مردادماه در تاریخ – درگذشت آذر اندامی و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از کودتای ۲۸ مرداد برای بازگرداندن محمدرضاشاه پهلوی به‌ایران در سال ۱۳۳۲خ، تا درگذشت شعبان جعفری؛ باستانی‌کار و زورخانه‌دار ایرانی، یکی از نام‌های جنجالی تاریخ معاصر ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ مردادماه در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– کودتای ۲۸ مرداد برای بازگرداندن محمدرضاشاه پهلوی به‌ایران در سال ۱۳۳۲خ
– آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در سال ۱۳۵۷خ
– افتتاح مجلس خبرگان قانون اساسی برای بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری‌اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸خ
– صدور دستور حملۀ نظامی به‌کردستان ایران از جانب سیدروح‌الله خمینی در سال ۱۳۵۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز زهرا رهنورد در سال ۱۳۲۴خ؛ نویسنده، روزنامه‌نگار و هنرمندی که ریاست دانشگاه الزهرا را بر عهده داشته‌است. او هم‌اکنون به‌همراه همسرش، میرحسین موسوی، از رهبران جنبش اعتراضی ایران موسوم به «جنبش سبز» در حصر خانگی به‌سر می‌برد.
– زادروز مسعود بهنود در سال ۱۳۲۵خ؛ نویسنده، منتقد ادبی، تهیه‌کنندۀ رادیو و تلویزیون، روزنامه‌نگار ایرانی و طلبۀ سابق که از سال ۱۳۴۲خ به‌روزنامه‌نگاری پرداخت و با روزنامه‌هایی همچون تهران مصور و آیندگان همکاری می‌کرد. او در دهۀ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰م، سردبیر چند نشریۀ ایرانی بود و در اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۹خ و در پی توقیف فله‌ای مطبوعات، برای مدت کوتاهی زندانی شد. او سپس در سال ۲۰۰۳م به‌انگلستان مهاجرت کرد و به‌استخدام بی‌بی‌سی فارسی درآمد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت طغرل افشار در سال ۱۳۳۵خ؛ از نخستین پیشگامان نقد سینمایی در ایران و بانی برگزاری اولین جشنوارۀ فیلم در ایران و از معدود منتقدان آن دوره بود که درک و تصور درستی از مقولۀ سینما داشت. نقدهای او در آن‌زمان چیزی فراتر از نوشتن دربارۀ داستان فیلم‌ها و دادن اطلاعات دربارۀ هنرپیشه‌هاست.
– درگذشت هرمز گرجی‌بیانی در سال ۱۳۵۸خ؛ فعال سیاسی کمونیست کُرد و یکی از ۱۱ معلم انقلابی که در ۲۸ مرداد ۱۳۵۸خ به‌اتهام هواداری از سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شدند.
– درگذشت آذرنوش مهدویان در سال ۱۳۵۸خ؛ یکی از ۱۱ نفری که در ۲۸ مرداد ۱۳۵۸خ به‌اتهام فساد فی‌الارض و محاربه با خدا و رسول خدا، در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شدند.
– درگذشت آذر اندامی در سال ۱۳۶۳خ؛ پزشک و باکتری‌شناس ایرانی، مخترع واکسن وبا و از پژوهش‌گران انستیتو پاستور ایران که یکی از حفره‌های برخوردی روی سیارۀ ناهید به‌پاس خدمات علمی و انسانی او نام‌گذاری شده‌است.
– درگذشت شعبان جعفری (شعبون بی‌مخ، شعبان تاج‌بخش) در سال ۱۳۸۵خ؛ باستانی‌کار و زورخانه‌دار ایرانی، یکی از نام‌های جنجالی تاریخ معاصر ایران و از بازیگران مهم کودتای ۲۸ مرداد
– درگذشت باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی در سال ۱۳۸۶خ؛ معمار، مرمت‌گر، استاد دانشگاه، چهرۀ ماندگار عرصۀ معماری و حفاظت و مرمت بناهای تاریخی ایران و عضو پیوستۀ فرهنگستان هنر جمهوری‌اسلامی ایران
– درگذشت سیمین خلیلی (سیمین بهبهانی) در سال ۱۳۹۳خ؛ معلم، نویسنده، شاعر و غزل‌سرای معاصر ایرانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران، سرایش بیش از ۶۰۰ غزل در ۲۰ کتاب

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 جولای در تاریخ - درگذشت آندره گوستاو سیتروئن و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *