بیست‌و‌هشتم/۲۸ مهرماه در تاریخ – زادروز ستارخان قراچه‌داغی و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از آغاز سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار در سال ۱۲۲۷خ، تا زادروز ستارخان قراچه‌داغی؛ از سرداران جنبش مشروطۀ ایران ملقب به‌سردار ملی که در برابر نیروهای دولتی ضد مشروطه در تبریز ایستاد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ مهرماه در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آغاز سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار در سال ۱۲۲۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ستارخان قراچه‌داغی در سال ۱۲۴۵خ؛ از سرداران جنبش مشروطۀ ایران ملقب به‌سردار ملی که در برابر نیروهای دولتی ضد مشروطه در تبریز ایستاد.
– زادروز محمدحسن میرزا اول (حضرت اقدس) در سال ۱۲۷۸خ؛ برادر و ولیعهد احمدشاه قاجار و آخرین ولیعهد قاجاریه که در شهریورماه ۱۲۸۸خ به‌ولیعهدی رسید و تا خلع سلطنت احمدشاه جمعاً به‌مدت ۱۶ سال ولیعهد ایران بود. در سال ۱۳۰۸خ پس از فوت احمدشاه در پاریس اعلامیه‌ای صادر کرد و در آن خود را پادشاه قانونی ایران اعلام نمود (پیش از آن احمدشاه حاضر به‌استعفاء نشده‌بود). در حوادث شهریورماه ۱۳۲۰خ و استعفای رضاشاه بار دیگر خواستار بازگشت به‌ایران گردید و سرانجام در فقر و تنگدستی در پاریس درگذشت.
– زادروز علیرضا رجایی در سال ۱۳۴۱خ؛ از فعالان سیاسی ملی/مذهبی ایران که مدیر گروه سیاسی هیئت تحریریۀ روزنامه‌های جامعه، توس و نشاط و مدیر انتشارات گام نُو که در اسفندماه ۱۳۷۹خ همراه با جمعی دیگر از فعالان ملی/مذهبی بازداشت و سپس در زمستان ۱۳۸۱خ در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه شد.
– زادروز هانا کامکار در سال ۱۳۵۹خ؛ بازیگر، عکاس، فعال محیط‌زیست، کارگردان، خواننده و نوازندۀ دَف در گروهِ کامکارها

 


 

  • درگذشت

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 نوامبر در تاریخ - درگذشت کلارک گیبل و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *