بیست‌و‌هشتم/۲۸ ژوئن در تاریخ – درگذشت آرشیدوک فرانتس فردیناند و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ژان ژاک روسو؛ فیلسوف و نویسندۀ اهل جمهوری ژنو در اوج دورۀ روشنگری اروپا، تا درگذشت جیمز مدیسون جونیور؛ چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا و از نویسندگان قانون اساسی آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ ژوئن در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۴۱م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای آلمانی در طی عملیات بارباروسا، شهر مینسک در بلاروس را به‌تصرف خود درآوردند.
– در سال ۱۹۶۷م؛ در پی پیروزی اسرائیل در جنگ ش۶ روزه، شرق اورشلیم به‌قسمت غربی شهر ضمیمه شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز پیتر پل روبنس در سال ۱۵۷۷م؛ نقاش مشهور سبک باروک فلمانی در سدۀ ۱۷م اهل آلمان
– زادروز جان وزلی در سال ۱۷۰۳م؛ کشیش، نویسنده، و فیلسوف الهیات اهل بریتانیا
– زادروز ژان ژاک روسو در سال ۱۷۱۲م؛ فیلسوف، نویسنده، آهنگ‌ساز اهل جمهوری ژنو، در سدۀ ۱۸م و اوج دورۀ روشنگری اروپا که اندیشه‌های او در زمینه‌های سیاسی، ادبی و تربیتی، تأثیر بزرگی بر معاصران گذاشت. نقش فکری او که سال‌های زیادی از عمرش را در پاریس سپری کرد، به‌عنوان یکی از راه‌گشایان آرمان‌های انقلاب کبیر فرانسه قابل انکار نیست. وی از نخستین روشنگرانی است که مفهوم حقوق بشر را به‌طور مشخص به‌کار گرفت.
– زادروز ژان پیر اوئل در سال ۱۷۳۵م؛ نقاش و طراح فرانسوی
– زادروز اتو پیلینی در سال ۱۸۶۶م؛ نقاش اهل سوئیس که در زمینۀ آثار شرق‌شناسی تخصص داشت.
– زادروز لویجی پیراندلو در سال ۱۸۶۷م؛ نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس ایتالیایی که در سال ۱۹۳۴م برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد. داستان‌های کوتاه او نیز شهرت زیادی دارد و از نویسندگان معروف قرن ۲۰م ایتالیا است.
– زادروز آلکسی کارل در سال ۱۸۷۳م؛ زیست‌شناس فرانسوی که برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۱۲م به‌خاطر مطالعۀ سیستم گردش خون بود.
– زادروز ماریا گوپرت مایر در سال ۱۹۰۶م؛ فیزیک‌دان آمریکایی آلمانی‌تبار که در سال ۱۹۶۳م برای تحقیق بر روی مدل پوسته‌ای هسته، برندۀ جایزۀ نوبل در فیزیک شد.
– زادروز محمد یونس در سال ۱۹۴۰م؛ کارآفرین اجتماعی، بانک‌دار، اقتصاددان و رهبر جامعۀمدنی بنگلادش که به‌دلیل تأسیس گرامین بانک (شرکت خدمات مالی و بانک‌داریِ بنگلادشی) و پیشگام‌سازی مفاهیم اعتباردهی خرد و سرمایه‌گذاری خرد، جایزۀ صلح نوبل را دریافت کرد.
– زادروز ایلان ریو ماسک در سال ۱۹۷۱م؛ کارآفرین و شخص نامدار در زمینۀ تجارت که بنیان‌گذار، مدیرعامل و مهندس ارشد اسپیس‌اکس؛ سرمایه‌گذار، مدیرعامل و طراح محصولات تسلا، آی‌ان‌سی، بنیان‌گذار دِ بورینگ کمپانی؛ یکی از بنیان‌گذاران مشترک نیورالینک و اوپن‌ای‌آی و مدیرعامل ارشد و مالک شرکت توییتر است. ماسک با دارایی خالص حدود ۲۲۳ میلیارد دلار تا اکتبر ۲۰۲۲م، بر اساس فهرست رتبه‌بندی فوربز، ثروت‌مندترین شخص جهان بوده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌یکم/21 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - زادروز فرنگیس یگانگی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آبراهام اورتلیوس در سال ۱۵۹۸م؛ جغرافی‌دان و نقشه‌نگار فلاندری که عموماً او را به‌عنوان ابداع‌کنندۀ اطلس‌های جغرافیاییِ امروزی می‌شناسند. همچنین او را نخستین فردی می‌دانند که مسئلۀ پیوستگیِ قاره‌ها، پیش از جداشدن به‌حالت امروزی را مطرح کرد.
– درگذشت جیمز مدیسون جونیور در سال ۱۸۳۶م؛ چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا و از نویسندگان قانون اساسی ایالات متحدۀ آمریکا
– درگذشت آرشیدوک فرانتس فردیناند در سال ۱۹۱۴م؛ وی تا روز مرگش وارث تاج‌و‌تخت پادشاهی اتریش‌مجارستان بود. ترور او در سارایوو جرقه‌ای بود که اتریش بر اساس آن با صربستان اعلام جنگ کرد و جنگ جهانی اول به‌این ترتیب آغاز شد.
– درگذشت میخائیل تال در سال ۱۹۹۲م؛ استادبزرگ و قهرمان شطرنج جهان اهل شوروی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *