بیست‌و‌هفتم/۲۷ اسفندماه در تاریخ – زادروز مهدی آذر یزدی و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز نیم‌تاج آیرُملو (تاج‌الملوک)؛ ملکۀ ایران در دوران سلطنت رضاشاه و مادر محمدرضا پهلوی، تا درگذشت حسین کاظم‌زاده؛ ناشر مجلۀ ایرانشهر بین سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۶خ که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ اسفندماه در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۳۶خ؛ نخستین پیام توسط تلگراف در ایران از مدرسۀ دارالفنون به‌کاخ ییلاقیِ ناصرالدین‌شاه قاجار ارسال شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز نیم‌تاج آیرُملو (تاج‌الملوک) در سال ۱۲۷۴خ؛ ملکۀ ایران در دوران سلطنت رضاشاه (همسر رضاشاه) و مادر محمدرضا پهلوی
– زادروز مهدی آذر یزدی در سال ۱۳۰۰خ؛ نویسندۀ کودک و نوجوان، اولین نویسنده‌ای که در ایران به‌فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد، به‌همین دلیل عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران را به‌او داده‌اند. دریافت جایزۀ یونسکو و نیز جایزۀ سلطنتی کتابِ سال، پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ
– زادروز محمدعلی شیرازی (حافظ‌الکتب) در سال ۱۳۱۹خ؛ شاعر و ترانه‌سرای ایرانی
– زادروز سیدمحمدکاظم ذوالانواری (شهید ذوالانوار) در سال ۱۳۲۶خ؛ فعال سیاسی چپ‌گرای ایرانی و از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حسین کاظم‌زاده (ایرانشهر) در سال ۱۳۴۰خ؛ به‌دلیل انتشار مجله‌ای معروف به‌ایرانشهر بین سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۶خ شناخته شده‌است. وی برادر دمکرات معروف؛ دکتر زین‌العابدین است. او مدتی دیپلمات سفارت ایران در لندن بود.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نهم/9 آگوست در تاریخ - درگذشت ژاکلین کاکرن و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *