بیست‌و‌هفتم/۲۷ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز لیلا اسفندیاری کجوری راد و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز لیلا اسفندیاری کجوری راد؛ کوهنوردی که در کوه گاشربروم ۲ سقوط کرد و جان خود را از دست داد، تا درگذشت اسماعیل امیرخیزی؛ از رجال انقلاب مشروطۀ ایران و نویسنده و مترجم که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ بهمن‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– تشکیل شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در ایران در سال ۱۳۶۶خ
– سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین‌شهر اصفهان و کشته‌شدن تمامی ۵ سرنشین آن در سال ۱۳۸۷خ
– در سال ۱۳۸۸خ؛ صحنۀ جان‌سپردن ندا آقاسلطان، برندۀ بهترین فیلم خبری سال شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز نصرالله انتظام در سال وزیری ۱۲۷۸خ؛ سیاست‌مدار و وزیر در دوران پهلوی که رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۵۰م میلادی (۱۳۲۸ تا ۱۳۲۹خ) و اولین سفیر و نمایندۀ دائم ایران در سازمان ملل متحد بود.
– زادروز داوود کریمی در سال ۱۳۲۶خ؛ نظامی و زندانی سیاسی که در خلال جنگ ایران و عراق، از اعضای سپاه پاسداران محسوب می‌شد. اگرچه وی جز فرماندهان مهم در سال‌های نخستین جنگ ایران و عراق بود، اما به‌علت مواضع سیاسی‌اش، تلاش شده که در روایت‌ها و تاریخ‌نگاری رسمی، نقش وی تحریف و کم‌اهمیت نشان داده‌شود.
– زادروز فاطمه (غزاله) علیزاده در سال ۱۳۲۷خ؛ نویسنده
– زادروز معصومه مهرعلی در سال ۱۳۳۴خ؛ خواننده و مدرس آواز موسیقی ایرانی
– زادروز لیلا اسفندیاری کجوری راد در سال ۱۳۴۹خ؛ کوهنوردی که در کوه گاشربروم ۲ سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت اسماعیل امیرخیزی در سال ۱۳۴۴خ؛ نویسنده و از رجال انقلاب مشروطۀ ایران و برادر علی امیرخیزی، نویسنده و مترجم
– درگذشت منصور کوشان در سال ۱۳۹۲خ؛ شاعر، نویسنده، پژوهش‌گر و روزنامه‌نگار که برندۀ جایزۀ آزادی بیان اوسیتزکی در سال ۱۳۸۹خ (نوامبر ۲۰۱۰م) و لوح سپاس تندیس اثر برتر ادبیات نمایشی جشنوارۀ خانۀ تئاتر ایران در سال ۱۳۸۷خ (مِی ۲۰۰۹م) است. او پس از چندین‌بار بازداشت‌شدن، سرانجام در سال ۱۳۷۷خ، در دورۀ رئیس‌جمهوری محمد خاتمی، به‌خاطر انتشار بیانیۀ «ما نویسنده‌ایم» یا «متن ۱۳۴ نویسنده» و سردبیری مجله‌های تکاپو، «بوطیقای نُو»، و «آدینه»، انتشار متن «منشور کانون نویسندگان»، داشتن چند کتاب غیرقابل انتشار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالیت در جمع مشورتی کانون نویسندگان، در دادگاه انقلاب، همراه با دیگر دوستان و همکارانش محکوم به‌مرگ شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 سپتامبر در تاریخ - درگذشت نیکیتا سرگی‌یویچ خروشچف و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *