بیست‌و‌هفتم/۲۷ تیرماه در تاریخ – درگذشت میرزا آقاخان کرمانی و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از پذیرش قطعنامۀ ۵۹۸ (قطعنامه‌ای برای برای پایان‌دادن به‌جنگ ایران و عراق) شورای امنیت از سوی ایران در سال ۱۳۶۷خ، تا درگذشت محمدرضا سقایی؛ خوانندۀ مشهور و پُرآوازه موسیقی لری که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ تیرماه در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۲۱خ؛ مجید آهی وزیر دادگستری از سِمَت خود کناره‌گیری کرد.
– در سال ۱۳۳۰خ؛ به‌دستور دکتر مصدق (نخست‌وزیر)، بقایی (رئیس شهربانی) که به‌روی مردم آتش گشوده‌بود، از کار برکنار و تحت تعقیب قرار گرفت.
– استعفای دکتر علی امینی از نخست‌وزیری حکومت پهلوی در سال ۱۳۴۱خ
– در سال ۱۳۴۹خ؛ وزیر دادگستری، انتخابات هیئت‌رئیسۀ کانون وکلای دادگستری را غیرقانونی اعلام کرد.
– در سال ۱۳۵۰خ؛ ۲ قاچاقچی مواد مخدر در تهران اعدام شدند.
– پذیرش قطعنامۀ ۵۹۸ (قطعنامه‌ای برای برای پایان‌دادن به‌جنگ ایران و عراق) شورای امنیت از سوی ایران در سال ۱۳۶۷خ
– تأسیس نیروی انتظامی جمهوری‌اسلامی ایران در سال ۱۳۶۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز صفدر تقی‌زاده در سال ۱۳۱۱خ؛ نویسنده، مترجم و منتقد شناخته‌شدۀ ایرانی
– زادروز محمدحسن میرزا دوم در سال ۱۳۲۷خ؛ پسر حمید میرزا و نوۀ محمدحسن میرزا، آخرین ولیعهد قاجار و همچنین رئیس ایل قاجار که از سال ۱۹۸۸م خود را وارث سلسلۀ قاجار معرفی کرده‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدعلی‌محمد شیرازی (باب) در سال ۱۲۲۹خ؛ پیامبر جدید و بنیان‌گذار دین بیان (به‌اعتقاد بهائیان قائم اسلام) که به‌پیشنهاد میرزا تقی‌خان امیرکبیر به‌ناصرالدین‌شاه قاجار و به‌دستور ناصرالدین‌شاه قاجار، به‌همراه محمدعلی زنوزی (یکی از مریدانش) تیرباران شد.
– درگذشت میرزا عبدالحسین کرمانی (میرزا آقاخان کرمانی) در سال ۱۲۷۵خ؛ از شخصیت‌های سیاسی جنبش مشروطۀ ایران، از بنیان‌گذاران ناسیونالیسم نوین ایرانی در کنار میرزا فتحعلی آخوندزاده که به‌همراه ۲ هم‌فکر خود (شیخ‌احمد روحی و میرزا حسن‌خان خبیرالملک) در تبریز به‌طرز فجیعی سر بریده شدند. سپس پوست سر آن‌ها را کَندند و در سر آن‌ها کاه کردند و به‌تهران ارسال نمودند.
– درگذشت شیخ احمد روحی در سال ۱۲۷۵خ؛ متفکر سیاسی، مبارز جنبش مشروطه که به‌همراه ۲ هم‌فکر خود (میرزا آقاخان کرمانی و میرزا حسن‌خان خبیرالملک) در تبریز به‌طرز فجیعی سر بریده شدند. سپس پوست سر آن‌ها را کَندند و در سر آن‌ها کاه کردند و به‌تهران ارسال نمودند.
– درگذشت حاجی میرزا حسن‌خان تبریزی (خبیرالملک) در سال ۱۲۷۵خ؛ سیاست‌مرد و آزادی‌خواه دورۀ قاجار که به‌همراه ۲ هم‌فکر خود (میرزا آقاخان کرمانی و شیخ‌احمد روحی) در تبریز به‌طرز فجیعی سر بریده شدند. سپس پوست سر آن‌ها را کَندند و در سر آن‌ها کاه کردند و به‌تهران ارسال نمودند.
* در مورد ۳ مشروطه‌خواه بالا باید متذکر شد که پس از کشته‌شدن ناصرالدین‌شاه قاجار، دولت عثمانی هر ۳ را به‌ایران تحویل داد. سپس در تبریز به‌فرمان محمدعلی میرزا (ولیعهد) کشته‌شدند.
– درگذشت رابرت ویتنی ایمبری در سال ۱۳۰۳خ؛ نایب‌کنسول سفارت آمریکا در تهران و عامل شرکت نفت سینکلر بود که توسط جمعی در تهران کشته‌شد.
– درگذشت محمدولی خلعتبری (محمدولی‌خان تنکابنی، سپهدار اعظم) در سال ۱۳۰۵خ؛ سیاست‌مدار ایرانی، نخست‌وزیر ایران در ۳ دوره، یکی از ۲ فرماندۀ سپاهیان مشروطه‌خواه در کنار سردار اسعد بختیاری، عهده‌دار فرماندهی مجاهدین گیلان در فتح تهران و احیای مشروطیت
– درگذشت نجف‌قلی‌خان بختیاری (صمصام‌السلطنه) در سال ۱۳۰۹خ؛ از رجال دورۀ قاجار و از سران ایل بختیاری که پس از انقلاب مشروطه، ۲ دوره رئیس‌الوزرای ایران شد. وی برادر علی‌قلی‌خانِ سردار اسعد و بی‌بی‌مریم بختیاری بود و در دورۀ چهارم مجلس شورای ملی نیز به‌عنوان نمایندۀ تهران در مجلس حضور داشت. قلعۀ صمصام‌السلطنه در شهر شلمزار به‌دستور او ساخته شده‌است.
– درگذشت حسینعلی ملاح در سال ۱۳۷۱خ؛ نقاش، موسیقی‌دان، مؤلف و پژوهش‌گر موسیقی
– درگذشت کاراپت دِردِریان (کارو) در سال ۱۳۸۶خ؛ نویسنده و شاعر ایرانی ارمنی‌تبار
– درگذشت محمدرضا سقایی در سال ۱۳۸۹خ؛ خوانندۀ مشهور و پُرآوازه موسیقی لری

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 مردادماه در تاریخ - درگذشت ابوالقاسم پاینده و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *