بیست‌و‌هفتم/۲۷ جولای در تاریخ – درگذشت گرترود استاین و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز الکساندر دوما (پسر)؛ نویسندۀ فرانسوی و فرزند الکساندر دوما (پدر)، تا درگذشت گرترود استاین؛ رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و شاعر آمریکایی ساکن پاریس و ایجادگر اصطلاح نسل گمشده که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ جولای در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۶۰۶م؛ لشکریان شاه‌عباس، پادشاه پُراقتدار دودمان صفوی، شهر گنجه را از نیروهای امپراتوری عثمانی پس گرفتند.
– در سال ۱۸۳۰م؛ انقلاب جولای فرانسه که موجب خلع شارل دهم و به‌قدرت‌رسیدن لویی فیلیپ شد آغاز گشت.
– در سال ۱۹۰۹م؛ ویلبر و اورویل رایت موفق شدند که با نخستین هواپیمای ارتشی در آسمان پرواز کنند.
– در سال ۱۹۲۹م؛ کنوانسیون ۱۹۲۹ ژنو امضا شد.
– در سال ۱۹۴۱م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای آلمانی در طی عملیات بارباروسا، شهر تالین در استونی را به‌تصرف خود درآوردند.
– در سال ۱۹۵۳م؛ با توافق سازمان ملل در جهت تخاصم چین و کرۀشمالی، با اعلام آتش‌بس، جنگ کره پایان یافت.
– در سال ۱۹۷۶م؛ در پی گروگانگیری چند فلسطینی در پرواز شمارۀ ۱۳۹ خطوط هوایی فرانسه و انتقال آن به‌اوگاندا و حمایت ایدی امین، رئیس‌جمهور این کشور از آن‌ها، بریتانیا روابط دیپلماتیک خود با اوگاندا را قطع کرد.
– آغاز کودتای ناموفق گروه جماعت‌المسلمین در ترینیداد و توباگو در سال ۱۹۹۰م

 


 

  • زادروزها

– زادروز سلطان مراد چهارم در سال ۱۶۱۲م؛ پسر سوم احمد یکم از کوسم سلطان و خلیفۀ امپراتوری عثمانی که مانند اجدادش؛ یعنی سلطان سلیمان، یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین پادشاهان عثمانی بود که امروزه، او هم مانند بسیاری از پادشاهان امپراتوری در جهان، به‌بزرگی از آن یاد می‌شود.
– زادروز الکساندر دوما (پسر) در سال ۱۸۲۴م؛ نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس و رمان‌نویس فرانسوی و فرزند الکساندر دوما (پدر)
– زادروز ژان بودریار در سال ۱۹۲۹م؛ جامعه‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز پسامدرنیته و پساساختارگرایی و معروف‌ترین و جنجالی‌ترین نظریه‌پرداز پسامدرنیته
– زادروز جوسوئه کاردوچی در سال ۱۸۳۵م؛ شاعر ایتالیایی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۰۶م
– زادروز پینا باوش در سال ۱۹۴۰م؛ رقصنده و طراح رقص مدرن آلمانی که یکی از چهره‌های شاخص تأثیرگذار در پیشبرد شیوۀ رقص تنزتیاتر به‌شمار می‌رود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 تیرماه در تاریخ - درگذشت مهدی آذر یزدی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میخائیل یوریویچ لرمانتف در سال ۱۸۴۱م؛ نویسنده و نقاش و شاعر، فعال سیاسی‌اجتماعی روس و از نویسندگان و شعرای نامی تاریخ معاصر روسیه
– درگذشت جان دالتون در سال ۱۸۴۴م؛ شیمی‌دان و فیزیک‌دان بریتانیایی که معروفیت او بیشتر به‌خاطر پیشگامی او در نظریۀ اتمی است و همچنین نخستین مقالات علمی با موضوع کوررنگی را که حقایق بسیار مهمی در رابطه با تمایز رنگ‌ها را در برمی‌گرفت، وی در سال ۱۷۹۸م ارائه کرد.
– درگذشت فیودور ایفانوفیج تیوتچف در سال ۱۸۷۳م؛ شاعر برجسته و دیپلمات روسی که نام او را در کنار الکساندر پوشکین و میخاییل لرمونتوف، در ردیف بزرگ‌ترین شاعران سبک رمانتیسم روسیه آورده‌اند.
– درگذشت گرترود استاین در سال ۱۹۴۶م؛ رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و شاعر آمریکایی ساکن پاریس و ایجادگر اصطلاح نسل گمشده (نسلی که در طول جنگ جهانی اول به‌سن بلوغ رسیدند.)
– درگذشت ویلیام وایلر در سال ۱۹۸۱م؛ کارگردان آمریکایی‌آلمانی در دوران طلایی هالیوود که با ۳ اسکار بهترین کارگردانی، همراه با فرانک کاپرا و پس از جان فورد (با ۴ اسکار کارگردانی) جزو رکوردداران است. او با ۱۲ بار نامزدی اسکار بهترین کارگردانی، رکورددار بیشترین نامزدی در این رشته است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *