بیست‌و‌هفتم/۲۷ دی‌ماه در تاریخ – درگذشت سیدمجتبی میرلوحی و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مزدک انوشه؛ استادیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه تهران، تا درگذشت سیدمجتبی میرلوحی؛ بنیان‌گذار و رهبر تشکیلات بنیادگرای فدائیان اسلام و از پیشتازان مبارزات مسلحانۀ اسلامی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ دی‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز مهدی‌قلی هدایت در سال ۱۲۴۲خ؛ از رجال عصر قاجار و پهلوی، و در مقاطع مختلف متصدی مناصب مختلفی از جمله حکومت آذربایجان و فارس، نمایندگی مجلس در صدر مشروطه، وزارت علوم، وزارت فواید عامه، وزارت عدلیه، ریاست دیوان تمیز (دیوان عالی کشور) و بالاخره نخست‌وزیر ایران در دورۀ رضاشاه پهلوی که نوۀ رضاقلی‌خان هدایت مازندرانی بود.
– زادروز لوریک میناسیان در سال ۱۳۲۲خ؛ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی ارمنی‌تبار
– زادروز سیدحسن ثابت محمودی (سهیل محمودی) در سال ۱۳۳۹خ؛ شاعر، نویسنده و مجری
– زادروز سیدجواد هاشمی‌پور اصل در سال ۱۳۴۴خ؛ معلم، بازیگر، کارگردان، نویسنده و مجری
– زادروز پیمان سلطانی در سال ۱۳۴۹خ؛ آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر و نوازنده‌ای که فرزند فرخنده حاجی‌زاده نویسنده و شاعر ایرانی است. عمدۀ شهرت او به‌واسطۀ اجراهایی است که به‌عنوان رهبر ارکستر ملل (ارکستر پرسپولیس) داشته‌است که از شاخص‌ترین آن‌ها، بازسازی و اجرای قطعۀ سلام شاهی (ایران جوان) با شعر بیژن ترقی و صدای سالار عقیلی است.
– زادروز مزدک انوشه در سال ۱۳۵۲خ؛ زبان‌شناس و استادیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه تهران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا محمدعلی‌خان تربیت در سال ۱۳۱۸خ؛ روزنامه‌نگار و دولت‌مرد ایرانی که مؤسس کتابخانۀ تربیت، از آزادی‌خواهان و روشنفکران آذربایجان و از فعالان انقلاب مشروطه بود.
– درگذشت سیدمجتبی میرلوحی (نواب صفوی) در سال ۱۳۳۴خ؛ طلبه، بنیان‌گذار و رهبر تشکیلات بنیادگرای فدائیان اسلام و از پیشتازان مبارزات مسلحانۀ اسلامی که در ترور عبدالحسین هژیر، حاجعلی رزم‌آرا، حسین علاء و احمد کسروی نقش داشت. پس از چند جلسه دادگاه، نواب صفوی به‌همراه مظفر ذوالقدر، خلیل طهماسبی و محمد واحدی به‌اعدام محکوم شد.
– درگذشت (ناپدیدشده) فتح‌الله منوچهری (فرود فولادوند) در سال ۱۳۸۵خ؛ بنیان‌گذار و رهبر «گروه تندر» و انجمن پادشاهی ایران که پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران، صداپیشه و کارگردان سینمای ایران بود. او پس از انقلاب، علیه نظام جمهوری‌اسلامی ایران به‌فعالیت پرداخت و بعدها شبکه‌های تلویزیونی ما تی‌وی و یور تی‌وی را راه‌اندازی کرد که در این شبکه‌ها برنامه‌هایی در مورد نقد تند از دین اسلام و براندازی جمهوری‌اسلامی منتشر می‌کرد. او سال‌هاست که در ترکیه ناپدید شده و عفو بین‌الملل بازداشت وی را تأیید کرده و از بازداشت او طی «عملیات فریب» وزارت اطلاعات جمهوری‌اسلامی ایران اطلاع داده‌است. از سرنوشت او اطلاعی در دسترس نیست.
– درگذشت محمد بیگلری‌پور در سال ۱۳۹۱خ؛ موسیقی‌دان و رهبر ارکستر که آهنگ‌ساز سرود «پاینده بادا ایران»، اولین سرود ملی ایران بعد از انقلاب، (با شعر ابوالقاسم عبدالله فرد) است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌پنجم/25 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز امیرحسین جهانبگلو و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *