بیست‌و‌هفتم/۲۷ فوریه در تاریخ – درگذشت نادژدا کروپسکایا و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مینا کشور کمال؛ فعال سیاسی و نویسنده، رهبر و بنیان‌گذار اولین تشکل مستقل زنان افغانستان، تا درگذشت نادژدا کروپسکایا؛ چهرۀ انقلابی و نویسنده و همسر ولادیمیر لنین که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ فوریه در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۷۶م؛ جبهۀ آزادی‌بخش پولیساریو، در بخشی از منطقۀ مورد مناقشۀ صحرای غربی، اعلام استقلال کرد و حکومت جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را تشکیل داد.
– در سال ۱۹۹۱م؛ در جریان جنگ خلیج‌فارس، در پی شکست و عقب‌نشینی ارتش عراق، اشغال کویت خاتمه یافت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز کنستانتین یکم (کنستانتین بزرگ) در سال ۲۷۲م؛ امپراتور روم و اولین امپراتور مسیحی
– زادروز هنری وادزورث لانگ‌فلو در سال ۱۸۰۷م؛ شاعر آمریکایی قرن ۱۹م
– زادروز فرانتس اردمان مرینگ در سال ۱۸۴۶م؛ مبارز انقلابی، منتقد ادبی، نویسنده و تاریخ‌نویس آلمانی و از رهبران سوسیال‌دموکرات آلمان
– زادروز ایروینگ فیشر در سال ۱۸۶۷م؛ اقتصاددان، آماردان، مخترع و مبارز اجتماعی مترقی آمریکایی که یکی از اولین اقتصاددانان نئوکلاسیک آمریکا بود. جوزف شومپیتر او را به‌عنوان «بزرگ‌ترین اقتصاددانی که ایالات متحده تا به‌حال تولید کرده» توصیف می‌کند؛ عنوانی که بعدها توسط جیمز توبین و میلتون فریدمن نیز تکرار شده‌است.
– زادروز لویتسن اخبرتوس یان براوئر در سال ۱۸۸۱م؛ ریاضی‌دان و فیلسوف هلندی که بر روی توپولوژی، نظریۀ مجموعه‌ها، آنالیز مختلط و نظریۀ اندازه کار می‌کرد. کارهای فلسفی وی، پایه‌گذار منطق شهودگرا (مکتبی در فلسفۀ ریاضی که بر اساس آن، ریاضیات نمی‌تواند ویژگی‌های اغلب مجموعه‌های نامتناهی را در برگیرد و فقط گزاره‌هایی موجه‌اند که بتوان اثبات‌پذیری آن‌ها را با روش‌های متناهی نشان داد) شد.
– زادروز جان استاین‌بک در سال ۱۹۰۲م؛ یکی از شناخته‌شده‌ترین و پُرخواننده‌ترین نویسندگان قرن ۲۰م آمریکا و همچنین یکی از مهم‌ترین نمایندگان مکتب ادبی ناتورالیسم (طبیعت‌گرایی)
– زادروز مینا کشور کمال در سال ۱۹۵۶م؛ فعال سیاسی، نویسنده، رهبر و بنیان‌گذار اولین تشکل مستقل زنان افغانستان به‌نام جمعیت انقلابی زنان افغانستان (راوا)

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 ژانویه در تاریخ - درگذشت سر ادموند هیلاری و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت خطیب عراقی در سال ۱۲۰۰م؛ فقیه شافعی مصری در سدۀ ۶ه.ق که بالاترین شافعی مصر در روزگار خود شمرده می‌شود.
– درگذشت ایوان پیتروویچ پاولوف در سال ۱۹۳۶م؛ عصب‌شناس، فیزیولوژیست، روان‌شناس و پزشک روس که در سال ۱۹۰۴م برای «تحقیقات در مورد چگونگی دستگاه گوارش انسان» برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی یا پزشکی شد، اما شهرت وی، بیشتر، از کارهای او در زمینۀ شرطی‌شدن کلاسیک ناشی می‌شود.
– درگذشت نادژدا کروپسکایا در سال ۱۹۳۹م؛ چهرۀ انقلابی، نویسنده، آموزگار روسی، و همسر ولادیمیر لنین
– درگذشت آلیس ریوا در سال ۱۹۹۸م؛ فمنیست و نویسندۀ سوئیسی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *