بیست‌و‌چهارم/۲۴ آوریل در تاریخ – درگذشت لوسی مود مونتگمری و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز رابرت پن وارن؛ نخستین ملک‌الشعرای آمریکا، نویسندۀ داستان‌های کوتاه، تا درگذشت آلخو کارپانتیه؛ نویسندۀ کوبایی و یکی از مهم‌ترین نویسندگان اسپانیایی‌زبان قرن ۲۰م که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ آوریل در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۰۴م؛ اولین روزنامه با چاپ منظم در بوستون آمریکا منتشر شد.
– در سال ۱۸۰۰م؛ کتاب‌خانۀ کنگرۀ آمریکا در ساختمان کاپیتول در شهر واشنگتن دی‌سی گشایش یافت.
– در سال ۱۸۷۷م؛ جنگ‌های روسیه با عثمانی که نزدیک به ۲ سال ادامه یافت آغاز شد.
– در سال ۱۸۹۸م؛ اسپانیا پس از عدم خروج نیروهای آمریکایی از کوبا در مهلت تعیین‌شده، به‌آمریکا اعلان جنگ نمود.
– نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط دولت عثمانی در سال ۱۹۱۵م
– در سال ۱۹۲۷م؛ واکسن ب.ث. ژ (بیلیۀ کالمِت و گِرَن)، با هدف جلوگیری از بیماری سل کشف شد.
– در سال ۱۹۷۰م؛ نظام کشور گامبیا به‌جمهوری بدل گردید.
– در سال ۱۹۷۰م؛ چین نخستین ماهوارۀ خود را که سنگین‌تر از ماهواره‌های شوروی و آمریکا بود به‌فضا فرستاد.
– شکست عملیات پنجۀ عقاب نیروی دلتای آمریکا در طبس، برای برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان‌گرفته‌شده در سفارت آمریکا در تهران (عملیات طبس) در سال ۱۹۸۰م
– در سال ۱۹۸۱م؛ شرکت آی‌بی‌ام نخستین رایانۀ شخصی خود را به‌بازار ارائه داد که موفقیت بزرگی را برای این شرکت به‌همراه داشت.
– در سال ۲۰۰۴م؛ پس از امحای فعالیت‌های هسته‌ای لیبی، تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه این کشور لغو شد.
– در سال ۲۰۰۵م؛ کاردینال یوزف راتسینگر، با نام پاپ بندیکت شانزدهم، به‌عنوان ۲۶۵اُمین پاپ برگزیده‌شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ویلِم یکم اورانژ (ویلِم خاموش) در سال ۱۵۳۳م؛ رهبر مقتدر شورشیان هلندی در جنگ ۸۰ ساله علیه سلطۀ اسپانیا و نخستین فرمانروای هلند
– زادروز ادموند کارت‌رایت در سال ۱۷۴۳م؛ مخترع انگلیسی که ماشین بافندگی برقی را اختراع کرد. او برادر سرگرد جان کارترایت، سیاست‌مدار اصلاح‌طلب و رادیکال، و جورج کارترایت (کاشف لابرادور) بود.
– زادروز کارل اشپیتلر در سال ۱۸۴۵م؛ شاعر سوئیسی آلمانی‌زبان و برندۀ جایزۀ نوبل ادبی در سال ۱۹۱۹م
– زادروز فیلیپ پتن در سال ۱۸۵۶م؛ ژنرال فرانسوی و قهرمان جنگ اول جهانی که به‌خاطر قبول ریاست حکومت ویشی در جنگ جهانی دوم، به‌خیانت متهم و محکوم شد.
– زادروز اریش ردر در سال ۱۸۷۶م؛ بزرگ‌دریابد آلمانی و فرماندۀ نیروی دریایی آلمان نازی (کریگسمارینه؛ نیروی دریایی جنگی، عنوان نیروی دریایی آلمان از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۵م که بیشتر دورۀ حکومت نازی را در برمی‌گیرد.)
– زادروز گیدئون سندباک در سال ۱۸۸۰م؛ مهندس برق سوئدی‌آمریکایی که به‌دلیل نقشش در توسعه‌دادنِ زیپ نامدار شد.
– زادروز رابرت پن وارن در سال ۱۹۰۵م؛ نخستین ملک‌الشعرای آمریکا، شاعر، منتقد ادبی، رمان‌نویس و نویسندۀ داستان‌های کوتاه و از اعضای گروه فراری و برندۀ جایزۀ پولیتزر
– زادروز کریستیان بوبَن در سال ۱۹۵۱م؛ نویسندۀ فرانسوی
– زادروز کلی براین کلارکسون در سال ۱۹۸۲م؛ خوانندۀ آمریکایی سبک پاپ‌راک، آهنگ‌ساز، ترانه‌سرا، بازیگر و برندۀ فصل ۱ امریکن‌آیدل که ۴ بار نامزد جایزۀ گرمی بهترین آلبوم آواز پاپ شده که ۲ بار آن را کسب کرده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 آبان‌ماه در تاریخ - درگذشت قیصر امین‌پور و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت دانیل دِفو در سال ۱۷۳۱م؛ نویسنده و پدر رمان انگلیسی
– درگذشت جی.کی. چسترتون در سال ۱۸۸۱م؛ ناشر، ویراستار و شاعر آمریکایی که کسب‌و‌کار او، تیکنور اند فیلدز، یک انتشارات برجسته در قرن ۱۹م در بوستون بود.
– درگذشت گرانویل استنلی هال در سال ۱۹۲۴م؛ بنیان‌گذار انجمن روان‌شناسی آمریکا که تأثیر چشم‌گیری بر روان‌شناسی تربیتی گذارد. علاقۀ علمی او بیشتر روی مسائل دوران رشد کودکان و نظریۀ تکامل متمرکز بود.
– درگذشت لوسی مود مونتگُمری در سال ۱۹۴۲م؛ نویسندۀ معروف و خیال‌پرداز کانادایی که معمولاً برای نوجوانان شعر و داستان کوتاه می‌نوشت.
– درگذشت ویلا سایبرت کاتر در سال ۱۹۴۷م؛ نویسندۀ زن آمریکایی برندۀ جایزۀ پولیتزر
– درگذشت هندریک آنتونی کرامرز (هانس کرامرز) در سال ۱۹۵۲م؛ فیزیک‌دان هلندی که با نیلز بور برای درک چگونگی اثر امواج الکترومغناطیسی بر ماده کار می‌کرد.
– درگذشت ماکس فون لائو در سال ۱۹۶۰م؛ فیزیک‌دانی آلمانی که در سال ۱۹۱۴م برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک شد. او این جایزه را برای کشف پراش در پرتوهای ایکس در بلورها دریافت کرد.
– درگذشت آلخو کارپانتیه در سال ۱۹۸۰م؛ نویسندۀ کوبایی که تأثیر بسیار گسترده‌ای در ادبیات آمریکای لاتین در دورۀ شکوفایی‌اش، موسوم به‌بوم گذاشت. منتقدان، او را یکی از مهم‌ترین نویسندگان اسپانیایی‌زبان قرن ۲۰م و یکی از معماران نوسازی ادبیات آمریکای لاتین می‌نامند.
– درگذشت والیس دوشس وینزر در سال ۱۹۸۶م؛ بشردوست اهل ایالات متحدۀ آمریکا که شوهر سوم وی، پرنس ادوارد، دوک وینزر بود. ادوارد از سلطنت استعفا داد تا با والیس ازدواج کند.
– درگذشت ساتیا سای بابا در سال ۲۰۱۱م؛ گوروِ هندی، شخصیت عرفانی، خَیّر و معلم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت سیدمحمدولی قرنی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *