بیست‌و‌چهارم/۲۴ اکتبر در تاریخ – درگذشت لویی رنو و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آنتونی فان لیوونهوک؛ دانشمند هلندی و پدر میکروب‌شناسی و نخستین میکروب‌شناس تاریخ، تا درگذشت لویی رنو؛ صنعت‌گر و کارآفرین فرانسوی و از بنیان‌گذاران شرکت خودروسازی رنو که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ اکتبر در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی سیرابی
– روز و آغاز هفتۀ خلع سلاح
– روز جهانی توسعۀ اطلاعات
– روز جهانی سازمان ملل متحد

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۱۲م؛ در جریان جنگ اول بالکان، پادشاهی بلغارستان در جنگ لزنگراد، امپراتوری عثمانی را شکست داد.
– سقوط وال‌استریت؛ معروف به‌سه‌شنبۀ سیاه در بازار سهام بورس نیویورک در سال ۱۹۲۹م که به‌شدت سقوط کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز تیتوس فلاویوس دومیتیانوس (دومیتیان) در سال ۵۱م؛ امپراتور روم و آخرین امپراتور دودمان فلاویان و یکی از جدی‌ترین و مستبدترین حاکمان تاریخ روم و جهان بود که نقش و موقعیت خود را به‌عنوان امپراتور از سنای روم جدا می‌کرد و نماد جمهوری را کاملاً کنار می‌گذاشت، به‌طوری که در زمان او، کرسی قدرت دیگر حتی در رُم نبود، بلکه در هر کجا که امپراتور بود، حضور داشت و این‌کار اقتدار سنا را آشکاراً منحل کرده و افراد را از ادعای تاج‌و‌تخت و غضب قدرت دور می‌کرد.
– زادروز آنتونی فان لیوونهوک در سال ۱۶۳۲م؛ پیشه‌ور و دانشمند هلندی و پدر میکروب‌شناسی و نخستین میکروب‌شناس تاریخ
– زادروز بهادرشاه دوم در سال ۱۷۷۵م؛ آخرین امپراتور مغول از دودمان گورکانی در هندوستان که از وی به‌عنوان آخرین پادشاه مسلمان هندوستان و از پویندگان جنبش استقلال هند از سوی امپراتوری بریتانیا یاد می‌شود.
– زادروز دیوید رابرتز در سال ۱۷۹۶م؛ نقاش اسکاتلندی که شهرت وی بیشتر به‌دلیل ترسیم نگاره‌های پُربار، مو‌به‌مو و مفصل از تمدن مصر و خاور نزدیک که در دهۀ ۱۸۴۰م ترسیم می‌شد، می‌باشد.
– زادروز یوجین فرومنتین در سال ۱۸۲۰م؛ نویسنده، منتقد هنری و نقاش فرانسوی که شهرت خود را به‌عنوان یک نویسنده با رمان «روان‌شناسی دومینیک» در سال ۱۸۶۲م به‌دست آورد.
– زادروز گریگوری کنستانتینوویچ اُرژُنیکیدزه (سرگو اُرژُنیکیدزه) در سال ۱۸۸۶م؛ بلشویک گرجی‌تبار و عضو پولیتبورو حزب کمونیست اتحاد شوروی
– زادروز رافائل لئونیداس تروخیو در سال ۱۸۹۱م؛ حاکم دیکتاتور نظامی جمهوری دومینیکن و رئیس‌جمهور دومینیکن که به‌شکل غیر رسمی و غیر انتخابی، به‌عنوان مرد قدرتمند نظامی حکومت کرد. دوران حکومتش خشن‌ترین دوره در تاریخ جمهوری دومینیکن است.
– زادروز پیر ژیل دوژن در سال ۱۹۳۲م؛ فیزیک‌دان اهل فرانسه و برندۀ جایزۀ فیزیک نوبل در سال ۱۹۹۱م
– زادروز رومن آرکادیویج آبراموویچ در سال ۱۹۶۶م؛ تاجر یهودی روسی‌اسرائیلی و صاحب شرکت سرمایه‌گذاری میل‌هاوس ال‌ال‌سی و مالک باشگاه فوتبال چلسی
– زادروز وین رونی در سال ۱۹۸۵م؛ بازیکن پیشین و مربی فوتبال اهل انگلستان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 خردادماه در تاریخ - زادروز احمدرضا عابدزاده و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت تیکو بِراهه در سال ۱۶۰۱م؛ ستاره‌شناس دانمارکی
– درگذشت الساندرو اسکارلاتی در سال ۱۷۲۵م؛ آهنگ‌ساز ایتالیایی و پدر دومنیکو اسکارلاتی (دیگر آهنگ‌ساز ایتالیایی) که به‌خاطر اُپراهایش شناخته می‌شود. او بنیان‌گذار مکتب اپرای ناپل نیز شمرده می‌شود.
– درگذشت لویی رنو در سال ۱۹۴۴م؛ صنعت‌گر و کارآفرین فرانسوی و از بنیان‌گذاران شرکت خودروسازی رنو
– درگذشت کریستیان دیور در سال ۱۹۵۷م؛ طراح مُد فرانسوی که و یکی از سرشناس‌ترین بنیان‌گذاران خانۀ مُد در جهان به‌نام دیور
– درگذشت جرج ادوارد مور در سال ۱۹۵۸م؛ فیلسوف برجسته و با نفوذ انگلیسی که به‌همراه لودویگ ویتگنشتاین، گوتلوب فرگه و برتراند راسل، از بنیان‌گذاران فلسفۀ تحلیلی است.
– درگذشت جین رادنبری در سال ۱۹۹۱م؛ فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کنندۀ آمریکایی که بیش از هر چیز به‌عنوان خالق مجموعۀ علمی‌تخیلی تلویزیونی سفر ستاره‌ای (پیشتازان فضا) شناخته شده‌است. پس از مرگش، خاکستر بدن سوزانده‌شدۀ او در کپسول کوچکی توسط موشک به‌فضا فرستاده‌شد و بدین‌ترتیب؛ او یکی از اولین کسانی می‌باشد که مراسم خاک‌سپاری در فضا در مورد او انجام شده‌است.
– درگذشت رزا پارکس در سال ۲۰۰۵م؛ زن سیاه‌پوست آمریکایی آفریقایی‌تبار و از فعالان جنبش حقوق مدنی آمریکا که بعداً توسط کنگرۀ آمریکا به‌عنوان «مادر جنبش آزادی» و «بانوی اول جنبش حقوق مدنی» شناخته شد. وی پس از درگذشت، در ساختمان کپیتال‌هیل در واشینگتن دفن شد و تنها زن سیاه‌پوست تاریخ آمریکا می‌باشد که در چنین مکانی دفن شده‌است.
– درگذشت ویلیام مونتگمری وات در سال ۲۰۰۶م؛ استاد رشتۀ زبان عربی و مطالعات اسلامی در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند
– درگذشت جان مک‌کارتی در سال ۲۰۱۱م؛ دانشمند آمریکایی علوم رایانه و علوم شناختی که در سال ۱۹۷۱م به‌خاطر خدماتش برای پیشرفت علوم کامپیوتر در زمینۀ هوش مصنوعی، در سال ۱۹۷۱م جایزۀ تورینگ را دریافت کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 ژوئن در تاریخ - درگذشت سانتیاگو برنابئو یسته و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *