بیست‌و‌چهارم/۲۴ مارس در تاریخ – درگذشت یوهان کرایف و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جوزف پریستلی؛ شیمی‌دان، مخالف کلیسای انگلستان و طرفدار جدایی دین از سیاست، تا درگذشت یوهان کرایف؛ فوتبالیست و مربی سابق فوتبال هلند و پیرو فلسفۀ فوتبال، به‌نام توتال‌فوتبال که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ مارس در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی سل
– روز جهانی مراکز داده

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۸۲م؛ روبرت کخ، کشف باکتری عامل بیماری سل را اعلام کرد.
– در سال ۱۹۷۶م؛ ایزابل پرون، رئیس‌جمهور آرژانتین، گروگان گرفته‌شد و دولت وی با کودتایی خونین سرنگون شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز جوزف پریستلی در سال ۱۷۳۳م؛ شیمی‌دان، فیلسوف، الهی‌دان، زبان‌شناس، نظریه‌پرداز سیاسی انگلیسی در سدۀ ۱۸م که مخالف کلیسای انگلستان و طرفدار جدایی دین از سیاست بود.
– زادروز ویلیام موریس در سال ۱۸۳۴م؛ شاعر، هنرمند، طراح پارچه و انقلابی سوسیالیست که مشارکت بسیاری در تشکیل اتحادیۀ سوسیالیست (همراه با النور مارکس) داشت.
– زادروز هری هودینی در سال ۱۸۷۴م؛ شعبده‌باز، بدل‌کار، تهیه‌کننده و بازیگر فیلم مجارستانی‌آمریکایی که امروزه به‌عنوان یکی از بزرگان و حتی بزرگ‌ترین شعبده‌بازان دنیا شناخته می‌شود.
– زادروز پیتر دبای در سال ۱۸۸۴م؛ فیزیک‌دان و شیمی‌دان هلندی مقیم آمریکا که در رشتۀ مهندسی برق تحصیل کرد و سپس به‌فیزیک روی آورد و در سال ۱۹۰۸م از دانشگاه مونیخ، درجۀ دکتری گرفت. وی در سال ۱۹۳۶م جایزۀ نوبل شیمی را دریافت کرد.
– زادروز ویلهلم رایش در سال ۱۸۹۷م؛ پزشک، روان‌شناس، روان‌کاو، محقق در زمینۀ بیماری‌های جنسی و جامعه‌شناسی اهل اتریش‌مجارستان
– زادروز آدولف بوتنانت در سال ۱۹۰۳م؛ شیمی‌دان آلمانی که در سال ۱۹۳۹م برای کارش بر روی هورمون‌های جنسی، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– زادروز جوزف باربِرا در سال ۱۹۱۱م؛ یکی از بنیان‌گذاران شرکت انیمیشن‌سازی هانا باربرا (همراه با ویلیام هانا)
– زادروز جان کندرو در سال ۱۹۱۷م؛ بیوشیمیست انگلیسی که در سال ۱۹۶۲م جایزۀ نوبل در شیمی را برای مطالعات خود بر روی ساختارهای پروتئین‌های کروی، به‌طور مشترک به‌همراه ماکس اف پراتز دریافت کرد.
– زادروز داریو فو در سال ۱۹۲۶م؛ از تأثیرگذارترین نویسندگان معاصر ایتالیا که علاوه بر نویسندگی، به‌کارگردانی تئاتر، طراحی صحنه و لباس، بازیگری و آهنگ‌سازی، سرایش ترانه، نقاشی و فعالیت سیاسی چپ نیز می‌پرداخت. او برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۷م بود.
– زادروز استیو مک‌کوئین (سلطان خونسردی) در سال ۱۹۳۰م؛ بازیگر آمریکایی و یکی از مظاهر فرهنگ ملی که شخصیت جنایت‌کار، ضد قهرمان، خشن، خلافکار و دشمن‌گونۀ وی در فیلم‌ها، باعث شد تا نامش در اکثر فیلم‌های پُرفروش دهۀ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰م ظاهر شود.
– زادروز استیو آنتونی بالمر در سال ۱۹۵۶م؛ مدیرعامل سابق مایکروسافت که از ژانویۀ ۲۰۰۰ تا فوریۀ ۲۰۱۴م مدیرعامل شرکت مایکروسافت بود. او تمام دارایی خود را از راه کارمندی شرکت مایکروسافت به‌دست آورد؛ در حالی که نه مؤسس و نه خویشاوند مؤسس شرکت بود. او در فهرست ثروت‌مندترین افراد دنیا که توسط مجلۀ فوربس منتشر می‌شود، با دارایی معادل ۱۵٫۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳م در رتبۀ ۵۱ دنیا قرار گرفت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز خسرو گلسرخی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت الیزابت یکم در سال ۱۶۰۳م؛ وی از ۱۷ نوامبر ۱۵۵۸م تا زمان مرگش در سال ۱۶۰۳م ملکۀ انگلستان و ایرلند بود. او گاهی با عنوان‌های الیزابت دوشیزه، گلوریانا و ملکه بث نیکو نیز نامیده شده‌است. الیزابت آخرین شخص از ۵ فرمانروای دودمان تودور بود.
– درگذشت پل یکم (یا پاول یکم) در سال ۱۸۰۱م؛ امپراتور روسیه که پس از آن‌که مادرش کاترین دوم سکتۀ مغزی کرد و درگذشت، به‌حکومت روسیه دست یافت. نخستین اقدام وی پایان‌دادن به‌جنگ با ایران بود که در زمان مادرش طراحی شده‌بود.
– درگذشت هنری وادزورث لانگ‌فلو در سال ۱۸۸۲م؛ شاعر آمریکایی قرن ۱۹م
– درگذشت ژول گابریل ورن در سال ۱۹۰۵م؛ نویسنده، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی که بیشتر شهرتش را مدیون نگارش داستان‌های ماجراجویانه است.
– درگذشت آلکساندر آلکساندرویچ آلخین در سال ۱۹۴۶م؛ قهرمان نامدار شطرنج جهان
– درگذشت برنارد لاو مونت‌گومری در سال ۱۹۷۶م؛ فرماندۀ ارتش هشتم انگلیس در نبرد شمال آفریقا و نبرد نهایی العلمین در خلال جنگ جهانی دوم
– درگذشت هوهانس تادئوسی کاراپتیان (هوهانس شیراز) در سال ۱۹۸۴م؛ شاعر برجستۀ اهل ارمنستان در سدۀ ۲۰م
– درگذشت یوهان کرایف در سال ۲۰۱۶م؛ فوتبالیست و مربی سابق فوتبال هلند که بهترین فوتبالیست سال جهان شد و جایزۀ توپ طلا را کسب کرد. او مشهورترین پیرو فلسفۀ فوتبال، موسوم به‌توتال‌فوتبال بود که توسط رینوس میشل پایه‌گذاری شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *