بیست‌و‌چهارم/۲۴ می در تاریخ – درگذشت ادوارد کندی الینگتون و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ می در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ملکه ویکتوریا (الکساندرینا ویکتوریا)؛ ملکۀ پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند و امپراتریس هند، تا درگذشت نیکلاس کوپرنیک؛ ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و اقتصاددان لهستانی‌آلمانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ می در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ می در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی برادر
– روز جهانی چال لپ

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۱۸م؛ با یورش صلیبیون از عکا به‌سمت مصر، جنگ صلیبی پنجم آغاز شد.
– در سال ۱۶۰۷م؛ با پیاده‌شدن ۱۰۰ مهاجر انگلیسی در جیمزتاون، واقع در ایالت ویرجینیا کنونی، اولین مستعمرۀ انگلستان در قارۀ آمریکا پدید آمد.
– در سال ۱۶۸۹م؛ با تصویب پارلمان انگلستان، مذهب کاتولیک رومی از سیاست این کشور کنار گذاشته‌شد و پروتستانتیسم مورد حمایت قرار گرفت.
– در سال ۱۸۴۴م؛ نخستین پیغام تلگرافی توسط مبدأ آن ساموئل مورس، از شهر واشنگتن دی‌سی به‌بالتیمور مخابره شد.
– در سال ۱۸۸۳م؛ پل بروکلین، یکی از کارهای برجستۀ مهندسی سدۀ ۱۹م که بروکلین را به‌منهتن در ایالات متحده پیوند می‌دهد گشایش یافت.
– در سال ۱۹۴۱م؛ نبردناو بیسمارک آلمان، در نخستین مأموریت جنگی خود، رزمناو انگلیسی هود را با شلیک نخستین توپ خود به‌انبار مهمات آن، غرق کرد.
– در سال ۱۹۶۷م؛ مصر دسترسی اسرائیل به‌دریای سرخ را به‌صورت کامل از بین برد.
– در سال ۱۹۹۳م؛ اریتره از اتیوپی مستقل شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ویلیام گیلبرت در سال ۱۵۴۴م؛ پزشک و فیزیک‌دان انگلیسی و یکی از نخستین کسانی که واژۀ الکتریسیته را به‌کار برد.
– زادروز گابریل دانیل فارنهایت در سال ۱۶۸۶م؛ دانشمند آلمانی
– زادروز ژان پل مارا در سال ۱۷۴۳م؛ پزشک، سیاست‌مدار و نویسندۀ انقلابی فرانسوی‌زادۀ سوئیس که در کنار ژرژ دانتون و ماکسیمیلیان روبسپیر، یکی از ۳ چهرۀ سرشناس انقلاب فرانسه است.
– زادروز ملکه ویکتوریا (الکساندرینا ویکتوریا) در سال ۱۸۱۹م؛ ملکۀ پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند و امپراتریس هند
– زادروز میخائیل شولوخف در سال ۱۹۰۵م؛ نویسندۀ روس اهل اتحاد جماهیر شوروی و برندل جایزۀ ادبی نوبل
– زادروز آگوست لندمسر در سال ۱۹۱۰م؛ کارگر شرکت کشتی‌سازی بلوم‌ووس در هامبورگ آلمان که به‌دلیل حضور در عکسی که در آن از اجرای سلام نازی خودداری می‌کند بسیار شناخته شده‌است. این عکس در ۱۳ ژوئن ۱۹۳۶م در هنگام برگزاری مانور نظامی هورست وسل گرفته شده‌است.
– زادروز جوزف برودسکی در سال ۱۹۴۰م؛ شاعر روس آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات سال ۱۹۸۷م
– زادروز باب دیل در سال ۱۹۴۱م، خواننده، آهنگ‌ساز، شاعر، و نویسندۀ آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۶م
– زادروز پیتر هوارد گیلمور در سال ۱۹۵۸م؛ نویسنده، رهبر دینی و موسیقی‌دان آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 فروردین‌ماه در تاریخ - اعدام امیرحسین ربیعی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت نیکلاس کوپرنیک در سال ۱۵۴۳م؛ ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و اقتصاددان لهستانی‌آلمانی که نظریۀ خورشید مرکزی منظومۀ شمسی را گسترش داد و به‌صورت علمی درآورد.
– درگذشت روبرت ریتر فون گرایم در سال ۱۹۴۵م؛ فلدمارشال آلمانی در دورۀ رایش سوم و آخرین فرماندۀ کل لوفت‌وافه در جنگ جهانی دوم
– درگذشت ادوارد کندی الینگتون در سال ۱۹۷۴م؛ یکی از پیانونوازان و آهنگ‌سازان و رهبران ارکستر بزرگ تاریخ موسیقی جاز در آمریکا
– درگذشت ریدر ویلیام بولارد در سال ۱۹۷۶م؛ سفیر انگلیس در ایران که در کشورهای دیگری مانند عراق، شوروی، یونان و عربستان هم سِمَت‌های دیپلماتیک داشت و نویسندۀ چندین کتاب می‌باشد.
– درگذشت جیمز هارولد ویلسون در سال ۱۹۹۵م؛ سیاست‌مدار عضو حزب کارگر بریتانیا و نخست‌وزیر بریتانیا که در ۴ دوره انتخابات عمومی به‌پیروزی رسید. او آخرین نخست‌وزیر بریتانیا بود که در دوره‌های غیرمتوالی خدمت کرد.
– درگذشت ماری گِل‌من در سال ۲۰۱۹م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که به‌دلیل ارائۀ فرمولی دربارۀ الگوی کوارک، جهت ارتعاشات ذرات هادرونی، در سال ۱۹۶۹م جایزۀ نوبل فیزیک را دریافت کرد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *