بیست‌و‌یکم/۲۱ آذرماه در تاریخ – زادروز احمد شاملو و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از انتخاب رضا پهلوی به‌عنوان پادشاه، توسط اولین مجلس مؤسسان ایران در سال ۱۳۰۴خ، تا زادروز رضا براهنی؛ نویسندۀ چپ‌گرا و شاعر و ناقد ادبی و عضو کانون نویسندگان ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ آذرماه در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– ورود اولین اتومبیل به‌ایران در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار در سال ۱۲۷۹خ
– انتخاب رضا پهلوی به‌عنوان پادشاه، توسط اولین مجلس مؤسسان ایران در سال ۱۳۰۴خ
– اعلام تشکیل دولت فرقۀ دموکرات آذربایجان در تبریز و اعلام نخست‌وزیری جعفر پیشه‌وری در آن در سال ۱۳۲۴خ
– خروج کامل شوروی از ایران و اعلام سرکوب و فروپاشی دولت فرقۀ دموکرات آذربایجان توسط ارتش شاهنشاهی ایران در تبریز و بازگشت آذربایجان به‌خاک ایران در سال ۱۳۲۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوسعید فضل‌الله بن احمد بن محمد بن ابراهیم میهنی (ابوسعید فضل‌الله بن ابوالخیر احمد، شیخ ابوسعید ابوالخیر) در سال ۳۴۶خ؛ عارف و شاعر نامدار ایرانی سدۀ ۴ و ۵ه.ق
– زادروز احمد شاملو (الف. بامداد و الف. صبح) در سال ۱۳۰۴خ؛ شاعر، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، پژوهش‌گر، مترجم، فرهنگ‌نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران
– زادروز رضا براهنی در سال ۱۳۱۴خ؛ نویسندۀ چپ‌گرا، شاعر و ناقد ادبی و عضو کانون نویسندگان ایران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا حسن تبریزی (رُشدیه) در سال ۱۳۲۳خ؛ از پیش‌قدمان نهضت فرهنگیِ ایران در سدۀ قبل که نخستین مؤسس مدارس جدید در تبریز و دومین مدرسه در تهران (بعد از دارالفنون) بود. او را پدر فرهنگ جدید ایران نامیده‌اند. وی در سال‌های جنبش مشروطه، در میان اعضای انجمن باغ میکده قرار داشت.
– درگذشت محمدتقی ادیب نیشابوری (حجه‌الحق، راموز) در سال ۱۳۵۵خ؛ از دانشمندان علوم اسلامی معاصر و شاعر فارسی‌زبان که متخصص ادبیات عربی بود و در رشته‌های ادبیات فارسی، منطق، فلسفه، ریاضیات، اصول، فقه، رجال، حدیث، تفسیر، طب قدیم، نجوم تحصیل کرده‌بود. او شاگرد عبدالجواد ادیب نیشابوری، معروف به «ادیب اول» بود.
– درگذشت غلامرضا قدسی (قدسی) در سال ۱۳۶۸خ؛ از شاعران ایرانی
– درگذشت علی امینی مجدی (علی امینی) در سال ۱۳۷۱خ؛ سیاست‌مدار و از اعضای جبهۀ ملی و یک دوره نیز نخست‌وزیر ایران، از نخستین کسانی بود که جهت اصلاحات ارضی در ایران فعالیت و در تدوین اصول اصلاحات ارضی موسوم به «انقلاب سفید» نقش مؤثری ایفا کرد. از وی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین افراد در انقلاب سفید یاد می‌شود.
– درگذشت وحید صیادی نصیری در سال ۱۳۹۷خ؛ فعال حقوق بشر، فعال عقیدتی‌سیاسی، هوادار نظام پادشاهی و زندانی سیاسی که بر اثر صدمات جسمی حاصل از ۲ ماه اعتصاب غذای طولانی‌مدت در زندان لنگرود قم و پس از تحمل ۷ روز بستری در بیمارستان شهید بهشتی قم درگذشت. علت اعتصاب غذای او اعتراض به‌محل نگهداری‌اش در بند زندانیان جرایم کیفری خطرناک ذکر شده‌است که به‌باور بسیاری مغایر با «اصل تفکیک جرایم» بود.
– درگذشت مجیدرضا رهنورد در سال ۱۴۰۱خ؛ کشتی‌گیر و یکی از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱خ ایران که به‌فاصلۀ ۲۳ روز از زمان بازداشت، با حکم دادگاه انقلاب مشهد اعدام شد. او در جریان دادگاه بدون طی‌شدن تشریفات قانونی و در حالی که از فرصت دفاع در دادگاه و حق استفاده از وکیل محروم بود، به‌کشتن ۲ بسیجی و زخمی‌کردن ۴ بسیجی دیگر در جریان خیزش ۱۴۰۱خ ایران در مشهد متهم شده‌بود. این اعدام منجر به‌برانگیخته‌شدن موجی از خشم در ایران و جهان گردید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 شهریورماه در تاریخ - درگذشت عبدالحسین زرین‌کوب و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *