بیست‌و‌یکم/۲۱ آگوست در تاریخ – درگذشت سوبرامانیان چاندراسخار و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آگوستین لویی کوشی؛ ریاضی‌دان فرانسوی و از پایه‌گذاران آنالیز ریاضی، تا درگذشت لئون تروتسکی؛ فیلسوف، متفکر، انقلابی، تاریخ‌نگار، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و نظریه‌پرداز مارکسیست که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ آگوست در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی مُد
– روز و آغاز هفتۀ جهانی مسجد

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۷۰م؛ استرالیای شرقی به‌دست جیمز کوک تسخیر شد.
– در سال ۱۹۶۸م؛ چکسلواکی توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی اشغال شد.
– در سال ۱۹۹۵م؛ در اورشلیم اسرائیل، با بمب‌گذاری در یک اتوبوس توسط گروه مقاومت اسلامی حماس، ۴ تَن کشته و بیش از ۱۰۰ تَن مجروح شدند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فیلیپ دوم یا فیلیپ آگوست در سال ۱۱۶۵م؛ پادشاه فرانسه از سال ۱۱۸۰م تا پایان عمر در سال ۱۲۲۳م
– زادروز فرانسوا دو سال در سال ۱۵۶۷م؛ نویسنده و اسقف قرن ۱۶م اهل فرانسه که به‌خاطر ایمان عمیق و نگاه مهربان خود، به‌اختلافات مذهبیِ ناشی از اصلاحات پروتستان‌ها در وطنش مشهور شد. او همچنین برای نوشتن در مورد موضوع جهت‌گیریِ معنوی و تشکیلات معنوی، به‌ویژه در کتاب‌های مقدمۀ زندگی مؤمن و رساله‌ای در عشق به‌خدا شناخته شده‌است.
– زادروز ویلیام چهارم در سال ۱۷۶۵م؛ پادشاه بریتانیای بزرگ و ایرلند و شاه هانوفر که در ابتدا با اصلاحات پارلمانی مخالف بود، اما سرانجام مجبور به‌پذیرش قانون اصلاحات سال ۱۸۳۲م شد که قدرت خاندان سلطنتی را کاهش می‌داد.
– زادروز آگوستین لویی کوشی در سال ۱۷۸۹م؛ ریاضی‌دان فرانسوی و از پایه‌گذاران آنالیز ریاضی
– زادروز اوبری وینسنت بردسلی در سال ۱۸۷۲م؛ هنرمند تصویرگر اهل بریتانیا که به‌همراه اسکار وایلد و جیمز مک‌نیل ویسلر از سردمداران جنبش زیبایی‌پرستی به‌شمار می‌آید و با وجود عمر کوتاهش تأثیری به‌سزا بر هنر نُو و طراحیِ پوستر گذاشته‌است.
– زادروز فرانتز استیگلر در سال ۱۹۱۵م؛ خلبان جنگندۀ آلمانی در جنگ جهانی دوم که بیشتر به‌خاطر نقشش در حادثه‌ای در ۲۰ دسامبر ۱۹۴۳م شناخته می‌شود. او هواپیمای آسیب‌دیدۀ خلبان آمریکایی به‌نام چارلی براون را بدون این‌که هدف قرار دهد، اسکورت کرد و نجات داد؛ ماجرایی که برای سال‌ها مخفی ماند، اما در سال ۱۹۹۰م دو خلبان بالاخره با یکدیگر دیدار کردند و تا زمان مرگ‌شان در سال ۲۰۰۸م دوستانی صمیمی بودند.
– زادروز جان لوئیس هال در سال ۱۹۳۴م؛ فیزیک‌دان آمریکایی و از برندگان جایزۀ نوبل در این رشته که جان هال و تئودور هانش در سال ۲۰۰۵م این جایزه را با هم برای کارشان بر روی دقت طیف‌سنجی برنده شدند.
– زادروز کنث ری راجرز در سال ۱۹۳۸م؛ خواننده و ترانه‌سرای موسیقی کانتری، عکاس، هنرپیشه، مدیر ضبط و کارآفرین آمریکایی
– زادروز سِرگِی میخایلوویچ برین در سال ۱۹۷۳م؛ کارآفرین آمریکایی متولد روسیه که با لری پیج، شرکت گوگل را بنیان نهادند.
– زادروز یوسین بولت در سال ۱۹۸۶م؛ دوندۀ جامائیکایی دُوِ سرعت و سریع‌ترین انسان جهان که رکورددار کنونی و قهرمان المپیک دُوِ ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر دنیاست و به‌همراه هم‌تیمی‌های جامائیکایی‌اش، رکورد دُوِ ۴ در ۱۰۰ متر امدادیِ جهان را نیز در اختیار دارد. وی نخستین دوندۀ سرعتی است که ۹ مدال طلای المپیک را کسب کرده و از سال ۱۹۷۷م که ثبت اتوماتیک زمانِ دُو اجباری شد، تاکنون، نخستین شخصی است که به‌طور هم‌زمان رکورد دُوِ ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر را در اختیار دارد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 ژوئن در تاریخ - درگذشت سر ویلیام آرتور لوئیس و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت الیزابت باتوری (اِرژِبِت باتوری) در سال ۱۶۱۴م؛ گرفین (یک لقب اشرافی رایج در قرون وسطی در اروپا) مجاری از خانوادۀ اشرافی باتوری در پادشاهی مجارستان که بنا بر روایاتی مرتکب اعمال وحشتناک و بی‌رحمانه‌ای شد و اکنون در سراسر جهان به‌عنوان یکی از نمادهای خون‌آشامی شناخته می‌شود. او قدرت‌مندترین قاتل زنجیره‌ای زن در تاریخ بوده و در کتاب رکوردهای گینس لقب نیرومندترین قاتل زن را گرفته‌است؛ اگرچه تعداد دقیق قربانیان او هنوز مورد بحث است.
– درگذشت آدلبرت فون شامیسو در سال ۱۸۳۸م؛ شاعر، نویسنده و گیاه‌شناس آلمانی
– درگذشت لئون داویدویچ تروتسکی (لیو برنشتاین) در سال ۱۹۴۰م؛ فیلسوف، متفکر، انقلابی، تاریخ‌نگار، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و نظریه‌پرداز مارکسیست که در آغاز تشکیل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، او که چهره‌ای تأثیرگذار و بانفوذ به‌حساب می‌آمد، به‌عنوان کمیسر خلق برای روابط خارجی برگزیده‌شد.
– درگذشت هنریک پونتوپیدان در سال ۱۹۴۳م؛ نویسندۀ دانمارکی که عموماً به‌نوشتن رمان می‌پرداخت و در سال ۱۹۱۷م، مشترکاً با کارل آدولف گیلروپ، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل ادبیات گردیدند.
– درگذشت بنینو سیمئون آکینو در سال ۱۹۸۳م؛ سناتور و فعال سیاسی مخالف حکومت فردیناند مارکوس، دیکتاتور پیشین فیلیپین
– درگذشت سوبرامانیان چاندراسخار در سال ۱۹۹۵م؛ اخترفیزیک‌دان آمریکایی‌زادۀ هندوستان که در سال ۱۹۸۳م همراه با ویلیام آلفرد فاولر، توانست جایزۀ نوبل فیزیک را به‌دلیل کشف‌های کلیدی‌شان که بعدها منجر به‌رسیدن به‌نظریۀ پذیرفته‌شدۀ مراحل تکامل ستارگان پُرحجم شد، اخذ کند.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *