بیست‌و‌یکم/۲۱ اکتبر در تاریخ – درگذشت فرانسوا رولاند تروفو و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آلفرد نوبل؛ شیمی‌دان، مهندس، مبتکر و اسلحه‌ساز سوئدی که به‌عنوان مخترع دینامیت، تا درگذشت روبر فوریسون؛ مورخ و استاد سابق دانشگاه‌های سوربن و لیون فرانسه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ اکتبر در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی سیب

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۹۵م؛ جمهوری فرمز در اثر تاخت‌و‌تاز امپراتوری ژاپن فروپاشید.
– در سال ۱۹۹۴م؛ در جریان توافق اتمی کرۀشمالی، کرۀشمالی و ایالات متحدۀ آمریکا توافق کردند که کرۀشمالی برنامۀ ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای را متوقف کند و با بازبینی موافقت نماید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز هونگ‌وو در سال ۱۳۲۸م؛ بنیان‌گذار و نخستین امپراتور دودمان پادشاهی مینگ در چین
– زادروز سمیوئل تیلور کولریج در سال ۱۷۷۲م؛ شاعر، منتقد ادبی سبک رمانتیک، و فیلسوف انگلیسی که به‌همراه دوستش ویلیام وردزورث، یکی از بنیان‌گذاران مکتب رمانتیسم در انگلستان بود.
– زادروز آلفونس دو لامارتین در سال ۱۷۹۰م؛ شاعر، نویسنده و سیاست‌مدار فرانسوی قرن ۱۹م
– زادروز آلفرد نوبل در سال ۱۸۳۳م؛ شیمی‌دان، مهندس، مبتکر و اسلحه‌ساز سوئدی که به‌عنوان مخترع دینامیت شناخته می‌شود. او از سال ۱۸۹۴م تا روز مرگش صاحب اسلحه‌سازی بوفورس بود و در تغییر آن، از یک کارخانۀ ذوب‌آهن به‌یک توپخانه‌سازی مدرن و یک کارخانۀ تولید مواد شیمیایی نقشی اساسی داشت. وی در آخرین وصیت‌نامۀ خود، سرمایۀ حیرت‌انگیزش را برای تأمین هزینه‌های جایزۀ نوبل اختصاص داد. عنصر شیمیایی نوبلیم به‌احترام او نام‌گذاری شده‌است.
– زادروز شُکری قُوَّتلی در سال ۱۸۹۱م؛ سیاست‌مدار سوری که پشتیبان رهایی سوریه از حاکمیت فرانسه بود.
– زادروز گئورگ شولتی در سال ۱۹۱۲م؛ رهبر ارکستر و اپرای مجارستانی‌انگلیسی یهودی‌تبار و رهبر ارکستر سمفونیک شیکاگو
– زادروز مارتین گاردنر در سال ۱۹۱۴م؛ نویسندۀ آمریکایی که مقاله‌ها و کتاب‌هایی در توضیح مفاهیم ریاضی و علمی برای خوانندگان غیر متخصص می‌نوشت.
– زادروز بنیامین نتانیاهو در سال ۱۹۴۹م؛ نخست‌وزیر اسرائیل و رهبر حزب لیکود و اپوزیسیون

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 ژانویه در تاریخ - درگذشت جوزف برودسکی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت هوریشیو نلسون در سال ۱۸۰۵م؛ یکی از بزرگ‌ترین دریاسالاران امپراتوری بریتانیا که در جنگ‌های بسیاری از جمله نبرد ترافالگار و نبرد ابوقیر، نقشی کلیدی در پیروزی بریتانیا داشت و نیروی دریایی بریتانیا در زمان او با شکست‌دادن نیروی دریایی فرانسه و اسپانیا، سیادت کاملی بر دریاهای جهان به‌دست آورد.
– درگذشت آرتور شنیتسلر در سال ۱۹۳۱م؛ رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس اتریشی
– درگذشت آناستاس هوُوانسی میکویان در سال ۱۹۷۸م؛ یکی از بلشویک‌های کهنه‌کار و دولت‌مرد ارمنی‌تبار اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در دورۀ حکومت ولادیمیر لنین، ژوزف استالین، نیکیتا خروشچف، و لئونید برژنف
– درگذشت فرانسوا رولاند تروفو در سال ۱۹۸۴م؛ فیلم‌ساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی برجستۀ فرانسوی که از پیشروان جریان موج نوی فرانسه محسوب می‌شد.
– درگذشت جک کرواک در سال ۱۹۶۹م؛ رمان‌نویس و شاعر آمریکایی فرانسوی‌تبار
– درگذشت اسماعیل بن علی اکوع در سال ۲۰۰۸م؛ نویسنده، تاریخ‌نگار و سیاست‌مدار یمنی
– درگذشت روبر فوریسون در سال ۲۰۱۸م؛ مورخ و استاد سابق دانشگاه‌های سوربن و لیون فرانسه

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *