بیست‌و‌یکم/۲۱ تیرماه در تاریخ – درگذشت حسین علاء و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از درگذشت حسین علاء؛ دیپلمات و سیاست‌مدار، با دو دوره نخست‌وزیری در ایران، تا درگذشت عباس امیرانتظام؛ سیاست‌مدار ایرانی، معاون نخست‌وزیر و نیز سخنگوی دولت مهدی بازرگان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ تیرماه در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز حجاب و عفاف در ایران

 


 

  • وقایع

– کشف کودتای نوژه در سال ۱۳۵۹خ

 


 

  • زادروزها

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سلطان علی‌خان وزیر افخم (سلطان علی‌خان وزیر بقایا) در سال ۱۲۹۳خ؛ وزیر داخله و رئیس کابینۀ ایران از ۲۵ اسفندماه ۱۲۸۵ تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۲۸۶خ که اولین نخست‌وزیر یک کابینۀ قانونی مورد تأیید مجلس در تاریخ ایران به‌شمار می‌رود. وی از رجال عصر ناصری و مظفری و از درباریان مؤثری بود که همیشه مشاغل و مقامات حساس و پُرمداخل داشتند.
– درگذشت سیدمصطفی عدل (منصورالسلطنه) در سال ۱۳۲۹خ؛ حقوق‌دان و سیاست‌مدار که از نخستین استادان حقوق ایران بود که در پی‌ریزی دادگستری نوین ایران در دوران رضاشاه از جمله تدوین قانون تجارت و قانون مجازات عمومی نقش مهمی را ایفا کرده و ۲ بار وزیر فرهنگ و ۲ بار وزیر دادگستری (عدلیه) در دورۀ پهلوی اول بود. همچنین ریاست صدمین دورۀ اجلاسیۀ شورای جامعۀ ملل را نیز عهده‌دار شد.
– درگذشت حسین علاء در سال ۱۳۴۳خ؛ دیپلمات و سیاست‌مدار ایرانی که ۲ دوره از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۶خ و ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۰خ نخست‌وزیری ایران را بر عهده داشت.
– درگذشت سکینه قاسمی (پری بلنده) در سال ۱۳۵۸خ؛ کارگر جنسی ایرانی که پس از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران و به‌آتش‌کشیده‌شدن محلۀ شهر نو، دستگیر و به‌اتهام «فساد فی‌الارض»، همراه با ۲ کارگر جنسی دیگر اعدام شد. در ادبیات معاصر و فرهنگ عامه نیز چندبار به‌وی و سرنوشت‌اش اشاره شده‌است. از پری بلنده، اشرف چهارچشم و ثریا ترکه به‌عنوان نخستین زنانی یاد می‌شود که پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷خ اعدام شده‌اند.
– درگذشت حمیدرضا چیتگر (حمید بهمنی) در سال ۱۳۶۶خ؛ سیاست‌مدار سوسیالیست تبعیدی اهل ایران و عضو بلندپایۀ حزب کارگر ایران که پس از انقلاب ۱۳۵۷خ در فرانسه زندگی می‌کرد و توسط عوامل حکومت جمهوری‌اسلامی در اتریش ترور شد.
– درگذشت عباس امیرانتظام در سال ۱۳۹۷خ؛ سیاست‌مدار ایرانی، معاون نخست‌وزیر و نیز سخنگوی دولت مهدی بازرگان، عضو شورای رهبری جبهۀ ملی ایران، نخستین و قدیمی‌ترین زندانی سیاسی پس از انقلاب ایران (از ۲۸ آذرماه ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۵خ)
– درگذشت رجب‌علی اعتمادی (ر. اعتمادی) در سال ۱۴۰۲خ؛ نویسنده، رمان‌نویس و روزنامه‌نگاری که به‌خاطر نوشتن رمان‌های عامه‌پسند شهرت داشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 آگوست در تاریخ - درگذشت جوزف جان تامسون و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *