بیست‌و‌یکم/۲۱ مهرماه در تاریخ – زادروز میرزا کوچک‌خان جنگلی و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز میرزا کوچک‌خان جنگلی؛ رهبر جنبش جنگل و رئیس‌جمهور جمهوری شورایی سوسیالیستی ایران، تا درگذشت غلامحسین مُصاحب؛ ریاضی‌دان و دانشنامه‌نویس و پدر ریاضیات جدید که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ مهرماه در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ملی خوش‌نویسی در ایران
– جشن پیروزی کاوه و فریدون در ایران

 


 

  • وقایع

– تصرف بابل توسط کوروش بزرگ
– اعلام تأسیس امپراتوری ایران
– صدور نخستین منشور ملل و اعلامیۀ حقوق بشر از سوی کوروش بزرگ
– جشن رام‌روزی در تقویم زرتشتی؛ جشن پیروزی کاوۀ آهنگر و فریدون بر ضحاک ماردوش و بر تخت‌نشستن فریدون. ثبت این رویداد حماسی در تقویم باستانی ایرانیان، نشان از امید و پیروزی راستی بر ظلم و ستم بوده و هست.
– در سال ۱۳۳۳خ؛ محاکمۀ دومین دستۀ افسران حزب توده در دادگاه نظامی تهران آغاز شد. محاکمۀ دستۀ اول که همۀ آن‌ها به‌اعدام محکوم شده‌بودند، چندروز پیش از این پایان یافته‌بود و مرحلۀ تجدید نظر را طی می‌کرد.
– معافیت مستشاران نظامی آمریکا از پیگیری قضایی در ایران با تصویب پارلمان ایران، معروف به‌لایحۀ کاپیتولاسیون بر اساس قرارداد وین در سال ۱۳۴۳خ که با مخالفت شدید سیدروح‌الله خمینی مواجه شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز یونس استادسرایی (میرزا کوچک‌خان جنگلی) در سال ۱۲۵۹خ؛ مبارز ملی‌گرا، مبارز انقلاب مشروطه، رهبر جنبش جنگل و رئیس‌جمهور جمهوری شورایی سوسیالیستی ایران، انقلابی ایرانی و از سرداران معروف گیلک که کمبود منابع مالی، اختلافات درونی و حملۀ نظامی نیروهای دولت به‌رهبری سردار سپه و انگلستان، منجر به‌سقوط این حکومت شد و کوچک‌خان درحال عقب‌نشینی بر اثر یخ‌زدگی در کوه‌های تالش درگذشت.
– زادروز منوچهر اقبال در سال ۱۲۸۸خ؛ سیاست‌مدار، پزشک بیماری‌های عفونی، رئیس دانشگاه تهران، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و یک‌دوره نخست‌وزیر ایران بود.
– زادروز نورعلی تابنده بیدختی گنابادی (مجذوب‌علی‌شاه) در سال ۱۳۰۶خ؛ قطب سلسلۀ نعمت‌اللهی سلطان علی‌شاهی گنابادی
– زادروز لوریس هایکازی چکناواریان در سال ۱۳۱۶خ؛ آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش ایرانی ارمنی‌تبار و یکی از چهره‌های شناخته‌شدۀ فرهنگی ایران و ارمنستان
– زادروز سیدمحمد خاتمی در سال ۱۳۲۲خ؛ محقق، روحانی، سیاست‌مدار اصلاح‌طلب و پنجمین رئیس‌جمهور ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 فوریه در تاریخ - درگذشت آلکسیی نیکولایویچ تولستوی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت شوریده شیرازی (حاج‌محمدتقی، فصیح‌الملک، شوریده) در سال ۱۳۰۵خ؛ شاعر نابینا
– درگذشت حسین بهزاد در سال ۱۳۴۷خ؛ نقاش (مینیاتوریست)
– درگذشت غلامحسین مُصاحب در سال ۱۳۵۸خ؛ ریاضی‌دان و دانشنامه‌نویس و پدر ریاضیات جدید
– درگذشت مرضیه (خدیجه اشرف‌السادات مرتضایی) در سال ۱۳۸۹خ؛ خوانندۀ سرشناس

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *