جیمز مونتگومری فلگ؛ کاریکاتوریست تبلیغاتی/سیاسی جنگ جهانی اول! + تصاویر

جیمز مونتگومری فلگ، کاریکاتوریست، تصویرگر و طراح پوستر آمریکایی بود که بیشترین شهرت او برای طراحیِ پوسترهای تبلیغاتی/سیاسیِ مربوط به جنگ جهانی اول می‌باشد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به پوستری با تصویر عمو سام و جمله‌ی «تو را برای ارتش آمریکا می‌خواهم» اشاره نمود.
جیمز مونتگومری فلگ

«جیمز مونتگومری فلگ» هنرمند کمیک و تصویرگر آمریکایی، در رسانه‌های مختلف از نقاشیِ هنرهای زیبا گرفته تا کاریکاتور، فعالیت‌های بسیاری داشت، اما بیشتر به‌خاطر پوسترهای سیاسی‌اش، به‌ویژه پوستر او از «عمو سام» در سال ۱۹۱۷م که برای استخدام در ارتش ایالات متحده در طول جنگ جهانی اول ایجاد شد، شناخته‌شده است. «فلگ» در تاریخ ۱۸ ژوئن ۱۸۷۷م در پلهام، نیویورک به دنیا آمد. او از دوران نوجوانی به طراحی علاقه‌مند بود و در سن ۱۲ سالگی برای تصویرسازی توسط مجلات ملی پذیرفته شد. سپس «فلگ» در سن ۱۴ سالگی به‌عنوان یک هنرمند در «مجله‌ی لایف» مشغول به کار گشت و سال بعد از آن نیز کارمند مجله‌ی دیگری به‌نام «قاضی» شد.

جیمز مونتگومری فلگ
جیمز مونتگومری فلگ

«جیمز مونتگومری فلگ» از سال ۱۸۹۸ تا ۱۹۰۰م در لندن و پاریس به تحصیل در رشته‌ی هنرهای زیبا پرداخت و پس از آن به ایالات متحده بازگشت و در آن‌جا تصاویر بی‌شماری برای کتاب‌ها، جلد مجلات، کارتون‌های سیاسی و طنز، تبلیغات و طراحی‌های نقطه‌ای تولید کرد. در میان ساخته‌های او یک کُمیک‌استریپ (داستان مصور) وجود داشت که از سال ۱۹۰۳ تا ۱۹۰۷م به‌طور مرتب در «مجله‌ی قاضی» منتشر می‌شد که در مورد یک شخصیت ولگرد به‌نام «Nervy Nat» بود. در سال ۱۹۱۵م، او سفارشاتی از «کالکینز و هولدن» در جهت تبلیغاتی برای «Edison Photo» و «Adler Rochester Coats» پذیرفت، اما تنها به شرطی که نام او با کمپین مرتبط نباشد! جالب است بدانید که «ارنست المو کالکینز» نیز یک مدیر تبلیغاتیِ آمریکاییِ ناشنوا، پیشگام استفاده از هنر در تبلیغات، شخصیت‌های تخیلی، فروش نرم و ایده‌ی «مهندسیِ مصرف‌کننده» بود!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  روح‌انگیز سامی‌نژاد؛ سالروز درگذشت نخستین بازیگر زن ایران! + تصاویر
جیمز مونتگومری فلگ، ارنست المو کالکینز
ارنست المو کالکینز

«جیمز مونتگومری فلگ» مشهورترین اثر خود را در سال ۱۹۱۷م خلق کرد که پوستری برای تشویق به استخدام در ارتش ایالات متحده در طول جنگ جهانی اول بود. این پوستر «عمو سام» را نشان می‌داد که به بیننده با عنوانی تحت نام «من تو را برای ارتش ایالات متحده می‌خواهم» اشاره می‌کرد. البته این پوستر، الهام‌گرفته از یک پوستر استخدام بریتانیایی بود که «هربرت کیچنر» را در حالتی مشابه همان طرح خودش نشان می‌داد. «فلگ» برای اولین‌بار این تصویر را برای جلد اول روزنامه‌ی مصور «فرانک لسلی» در ششم جولای ۱۹۱۶م با عنوان «برای آمادگی چه می‌کنید؟» منتشر ساخت. بیش از چهار میلیون نسخه از این پوستر در طول جنگ جهانی اول چاپ شد و برای جنگ جهانی دوم نیز احیا گشت! «فرانک لسلی» بعدها گفت که «فلگ» از چهره‌ی خود برای چهره‌ی «عمو سام» استفاده می‌کرد؛ فقط برای جلوگیری از مشکل پیداکردن یک مدل.

جیمز مونتگومری فلگ، هربرت کیچنر
هربرت کیچنر

جیمز مونتگومری فلگ

سال‌ها بعد «فرانکلین دلانو روزولت»  رئیس‌جمهور آمریکا نیز تدبیر «فلگ» را برای استفاده از چهره‌ی خود به‌عنوان مدل تحسین نمود. با تمام این حرف‌ها بر اساس برخی گزارشات، «فلگ» همسایه‌ای به‌نام «والتر بوتس» داشت که برای این بخش ژست گرفته و در این کار کمکش کرده‌بود، اما جالب است بدانید که اصل ماجرای این پوستر معروف، برمی‌گردد به شخصی به‌نام «ساموئل ویلسون» که در جنگ ۱۸۱۲م مشغول کار بسته‌بندیِ گوشت بود و محموله‌های گوشت را برای ارتش آمریکا آماده می‌کرد. از آن‌جا که روی بشکه‌های حاویِ گوشت حروف «U.S» (ایالات متحده) نوشته شده‌بود، یک‌روز فردی با دیدن این آرم به شوخی گفت: «آرم U.S علامت عمو سام (Uncle Sam) است!» همین باعث شد تا «عمو سام» از آن سال‌ها تاکنون نماد دولت فدرال ایالات متحده‌ی آمریکا باشد. «جیمز مونتگومری فلگ» نیز صدسال پس از آن اتفاق، تصویری نمادین از «عمو سام» را خلق کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نسل ساندویچ؛ نسلی که از دو طرف تحت فشار است!
جیمز مونتگومری فلگ، فرانکلین دلانو روزولت
فرانکلین دلانو روزولت
جیمز مونتگومری فلگ
پوستر عمو سام برای تشویق آمریکاییان به استخدام در ارتش، «من تو را میخواهم» ۱۹۱۷م

در سال ۱۹۱۷م، او همچنین در یکی از مراسم بالماسکه‌ی سالانه در منهتن، نیویورک شرکت کرد. این رویداد فقط برای هنرمندان در هتل «Brevoort» ساخته شده‌بود و در سال ۱۸۴۵م در روستای گرینویچ برگزار شد؛ محله‌ای که در آن زمان هنرمندان و کاریکاتوریست‌های زیادی در آن‌جا زندگی می‌کردند. گفته می‌شود که «فلگ» در اوج فعالیت‌هایش، پُردرآمدترین تصویرگر مجله در آمریکا بود. «جیمز مونتگومری فلگ» برای «مجله‌ی ساندی ایونینگ پست» و «مجله‌ی کالیِرز» که دو تا از معروف‌ترین مجلات ایالات متحده بودند هم کار می‌کرد. همچنین وی در سال ۱۹۴۶م، زندگی‌نامه‌ی خود را با عنوان «Roses and Buckshot» منتشر کرد. او جدای از کارش به‌عنوان تصویرگر، پرتره‌هایی نیز کشید که نشان می‌داد از «جان سینگر سارجنت» نقاش آمریکایی تأثیر گرفته‌است.

جیمز مونتگومری فلگ، جان سینگر سارجنت
از راست: جیمز مونتگومری فلگ – جان سینگر سارجنت

در سال‌های آخر، زمانی که ضعف بینایی‌اش او را مجبور کرد تا هنرش را کنار بگذارد، اغلب ناراحتی‌های شخصی‌اش را از دوستان و خود دور می‌کرد و اندوهش را نیز بروز نمی‌داد. سرانجام او در تاریخ ۲۷ مِی ۱۹۶۰م در شهر نیویورک درگذشت و در گورستان وودلاون در برانکس، شهر نیویورک به خاک سپرده‌شد. در ادامه چند کاریکاتور تاریخی و به‌یادماندنی از «جیمز مونتگومری فلگ» را مشاهده می‌کنید.

جیمز مونتگومری فلگ
نیروی دریایی به شما نیاز دارد! تاریخ آمریکا را نخوانید، آن را بسازید! ۱۹۱۷ یا ۱۹۱۸م
جیمز مونتگومری فلگ
بذر پیروزی را بکار! سبزیجات خود را بکارید و پرورش دهید! ۱۹۱۸م
جیمز مونتگومری فلگ
جلد مجله‌ی اسمارت‌ست، سپتامبر ۱۹۱۱م
جیمز مونتگومری فلگ
تبلیغ مجله‌ی ادبیِ بوکمن نیویورک، آوریل ۱۸۹۶م
جیمز مونتگومری فلگ
عمو سام و خزانه‌ی خالی؛ اشاره به وضعیت اقتصادیِ آمریکا در پایان جنگ جهانی اول، ۱۹۲۰م
جیمز مونتگومری فلگ
اگر باهم باشیم (در جنگ جهانی اول) پیروز خواهیم شد! ۱۹۱۷ یا ۱۹۱۸م
جیمز مونتگومری فلگ
طرحی از میبل نورمند، هنرپیشه، ۱۹۰۹ یا ۱۹۱۰م
جیمز مونتگومری فلگ
داستانی مصور در یک مجله، ژانویه‌ی ۱۸۹۸م
جیمز مونتگومری فلگ
جهان (از نظر او!)، ۱۹۰۵م
جیمز مونتگومری فلگ
جلد رمان محبوب افسر ۶۶۶، نوشته‌ی بارتون کوری و آگوستین مک‌هیو، ۱۹۱۲م
جیمز مونتگومری فلگ
دختران و پسران! شما می‌توانید برای پیروزی در جنگ به عموسام کمک کنید! پوستر جنگ ۱۹۱۷م
جیمز مونتگومری فلگ
بیدار شو آمریکا، مدنیت مردان زنان و کودکان را می‌خواند!
جیمز مونتگومری فلگ
کار را تمام کن! پوستر ارتش ایالات متحده در جنگ جهانی دوم…
جیمز مونتگومری فلگ
روز بیدارشدن از خواب آمریکا در تاریخ ۱۹ آوریل ۱۹۱۷م با ژان ارل موهل، در لباس پل ریور
جیمز مونتگومری فلگ
جلد مجله‌ی «judge» در سال ۱۹۲۳م
جیمز مونتگومری فلگ
قبر جیمز مونتگومری فلگ در گورستان وودلاون

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *