دهم/۱۰ سپتامبر در تاریخ – درگذشت فردیناند یکم و…

دهم/۱۰ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز چارلز سندرز پیرس؛ فیلسوف، منطق‌دان، ریاضی‌دان و دانشمند آمریکایی و پدر پراگماتیسم، تا درگذشت چین شی هوانگ؛ اولین پادشاه دودمان چین و نخستین امپراتوری که چین را یکپارچه نمود که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ سپتامبر در تاریخ

دهم/۱۰ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی بارفیکس
– روز جهانی شمشیربازی
– روز جهانی پیشگیری از خودکشی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۸۳م؛ مجموعۀ تلویزیونی کارآگاه گجت، برای اولین‌بار از تلویزیون پخش شد.
– در سال ۲۰۰۸م؛ برخورددهندۀ هادرونی بزرگ در ژنو سوئیس (شتاب‌دهندۀ ذره‌ای و برخورددهندۀ مستقر در سازمان تحقیقاتی سرن، در نزدیکی ژنو سوئیس) آغاز به‌کار کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز هنری پرسل در سال ۱۶۵۹م؛ نوازندۀ ارگ و آهنگ‌ساز باروک اهل انگلستان
– زادروز چارلز سندرز پیرس در سال ۱۸۳۹م؛ فیلسوف، منطق‌دان، ریاضی‌دان و دانشمند آمریکایی و پدر پراگماتیسم (عمل‌گرایی)
– زادروز آرتور هالی کامپتون در سال ۱۸۹۲م؛ فیزیک‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۲۷م
– زادروز ژرژ باتای در سال ۱۸۹۷م؛ از فیلسوفان فرانسوی که پیشگام و الهام‌بخش بسیاری از فیلسوفان پساساختارگرا و پسامدرن فرانسوی در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم شد.
– زادروز جارد دایموند در سال ۱۹۳۷م؛ دانشمند و نویسندۀ آمریکایی و استاد جغرافیا و فیزیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس که او را بیشتر به‌عنوان نویسندۀ کتاب‌های علمی عامه همچون «سومین شامپانزه»، «اسلحه، میکروب و فولاد» و «فروپاشی» و «آشوب» (۲۰۱۹م) می‌شناسند.
– زادروز استفان جِی گولد در سال ۱۹۴۱م؛ دیرین‌شناس، زیست‌شناس تکاملی و مورخ علم اهل آمریکا و همچنین یکی از مؤثرترین و پُرخواننده‌ترین نویسندگان نثر علمی خوش‌خوان و مردم‌پسند بود.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت چین شی هوانگ در سال ۲۱۰ق.م؛ اولین پادشاه دودمان چین و نخستین امپراتوری که چین را یکپارچه نمود. شاید نام کشور چین از نام چین شی هوانگ گرفته شده‌باشد.
– درگذشت طَلائع بن رُزّیک در سال ۱۱۶۱م؛ وزیر فاطمی و شاعر عربی مصری
– درگذشت مری ولستون‌کرافت در سال ۱۷۹۷م؛ ادیب و نویسندۀ انگلیسی و نخستین فمینیست انگلستان
– درگذشت فردیناند یکم در سال ۱۹۴۸م؛ تزار بلغارستان و همچنین نویسنده، گیاه‌شناس، حشره‌شناس و تمبرشناس
– درگذشت جرج پاجت تامسون در سال ۱۹۷۵م؛ فیزیک‌دان انگلیسی که در سال ۱۹۳۷م به‌علت کشف خواص موجی الکترون‌ها، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شد.
– درگذشت جیمز دالتون ترامبو در سال ۱۹۷۶م؛ فیلم‌نامه‌نویس، رمان‌نویس و فیلم‌ساز آمریکایی که شناخته‌شده‌ترین عضو گروه «دَه‌تای هالیوود» از نویسندگان هالیوودی است که در دورۀ مک‌کارتیسم در لیست سیاه قرار گرفتند.
– درگذشت فلیکس بلوخ در سال ۱۹۸۳م؛ دانشمند یهودی آمریکایی سوئیسی‌تبار و یکی از مخترعین تشدید مغناطیسی هسته که به‌خاطر این کشف خود، برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۵۲م گردید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 ژانویه در تاریخ - درگذشت هوانگ شیان فان و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *