دهم/۱۰ فروردین‌ماه در تاریخ – زادروز حاج‌علی رزم‌آرا و…

دهم/۱۰ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز حاج‌علی رزم‌آرا؛ نظامی ایرانی با درجۀ سپهبدی و نخست‌وزیر ایران، تا درگذشت ابوالقاسم محمد نصیر (طرب)؛ از خوش‌نویسان و نستعلیق‌نویسان و شاعران ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ فروردین‌ماه در تاریخ

دهم/۱۰ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • وقایع

– برگزاری همه‌پرسی تغییر نظام شاهنشاهی به‌جمهوری‌اسلامی در ایران در سال ۱۳۵۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز حاج‌علی رزم‌آرا در سال ۱۲۸۰خ؛ نظامی ایرانی با درجۀ سپهبدی و نخست‌وزیر ایران که توسط یکی از اعضای گروه فدائیان اسلام به‌نام خلیل طهماسبی در محوطۀ مسجدشاه تهران ترور شد.
– زادروز علی‌اکبر صنعتی در سال ۱۲۹۵خ؛ نقاش و مجسمه‌ساز
– زادروز اصغر قندچی در سال ۱۳۰۷خ؛ کارآفرین ایرانی و پدر صنعت کامیون‌سازی و مؤسس اولین و بزرگ‌ترین کارخانۀ تریلر و کامیون ساخت ایران بدون مونتاژ خارجی به‌نام ایران کاوه (سایپا دیزل) که از بنیان‌گذاران صنعت تولید خودروهای تجاری در ایران محسوب می‌شود.
– زادروز محمدهاشم پسران در سال ۱۳۲۵خ؛ از سرشناس‌ترین اقتصاددانان ایرانی‌تبار جهان و مقیم بریتانیا
– زادروز شهلا شرکت در سال ۱۳۳۵خ؛ روزنامه‌نگار و فعال فمینیست ایرانی و مدیرمسئول و صاحب امتیاز نشریۀ زنان امروز و ماهنامۀ زنان
– زادروز علیرضا افتخاری مهیاری در سال ۱۳۳۷خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و خواننده
– زادروز شارمین میمندی‌نژاد در سال ۱۳۴۹خ؛ مؤسس جمعیت امام‌علی و فعال اجتماعی و کارگردان تئاتر
– زادروز شروین حاجی‌آقاپور در سال ۱۳۷۶خ؛ خواننده‌ای که در فاصلۀ چند روز بعد از خواندن ترانۀ اعتراضیِ «برای…» به‌یکی از مشهورترین چهره‌های اعتراضات سراسری ۱۴۰۱خ ایران تبدیل شد. او این ترانه را بر اساس توئیت‌های اعتراضی برای همراهی با مردم معترض اجرا کرد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدتقی سپهر کاشانی (لسان‌الملک) در سال ۱۲۵۹خ؛ ادیب، دانشمند، مورخ و شاعر  عصر قاجار
– درگذشت ابوالقاسم محمد نصیر (طرب) در سال ۱۲۹۱خ؛ از خوش‌نویسان و نستعلیق‌نویسان و شاعران اواخر سدۀ سیزدهم و اوایل سدۀ چهاردهم ه.ق
– درگذشت قاضی محمد در سال ۱۳۲۶خ؛ قاضی، مؤسس جمهوری مهاباد در سال ۱۹۴۷م، که پیشتر قاضی شهر مهاباد بود که بعد از جنگ جهانی دوم رهبر سیاسی حزب دموکرات کردستان و جمهوری مهاباد را بر عهده گرفت. او توسط حکومت پهلوی در میدان چوارچرا شهر مهاباد اعدام شد.
– درگذشت سیدحسین طباطبایی بروجردی در سال ۱۳۴۰خ؛ مرجع‌تقلید شیعه
– درگذشت فریدون آدمیت در سال ۱۳۸۷خ؛ نویسنده، تاریخ‌نگار و همچنین از مقامات عالی‌رتبۀ وزارت امور خارجۀ ایران در زمان پهلوی دوم که آثار وی عمدتاً دربارهٔ تاریخ مشروطیت و شخصیت‌های مرتبط با آن است. روش او در تاریخ‌نگاری به‌گفتهٔ خودش، تاریخ‌نگاریِ تحلیلی/انتقادی بوده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 آگوست در تاریخ - درگذشت برتولت برشت و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *