دوازدهم/۱۲ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – درگذشت ناصرالدین‌شاه قاجار و…

دوازدهم/۱۲ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز رضا ارحام صدر؛ بنیان‌گذار مکتب کمدی انتقادی در تئاتر ایران، تا درگذشت محمدرضا لطفی؛ نوازندۀ برجستۀ تار و سه‌تار و کمانچه، همچنین پژوهش‌گر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

دوازدهم/۱۲ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز معلم در ایران

 


 

  • وقایع

– انتشار کاغذ اخبار نخستین نشریۀ فارسی‌زبان در تهران در سال ۱۲۱۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز رضا ارحام صدر در سال ۱۳۰۲خ؛ بنیان‌گذار مکتب کمدی انتقادی در تئاتر ایران که بعدها به‌مکتب تئاتر اصفهان نیز مشهور شد.
– زادروز فاطمه راکعی در سال ۱۳۳۳خ؛ سرایندۀ معاصر ایران که نمایندۀ مجلس ششم شورای اسلامی، سرپرست پیشین ادارۀ کل بانوان شهرداری تهران و از اعضای جبهۀ مشارکت ایران اسلامی بوده‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ناصرالدین‌شاه قاجار (قبل از پادشاهی؛ ناصرالدین‌میرزا، بعد از پادشاهی؛ قبلۀ عالم و سلطان صاحبقران، بعد از کشته‌شدن توسط میرزا رضای کرمانی؛ شاه شهید) در سال ۱۲۷۵خ؛ چهارمین شاه از دودمان قاجار، با نزدیک به ۵۰ سال سلطنت، طولانی‌ترین دورۀ پادشاهی در میان تمامی شاه‌های تاریخ ایران، پس از شاپور دوم ساسانی و تهماسب اول صفوی
– درگذشت کریم دواتگر در سال ۱۲۹۶خ؛ عامل ترور نافرجام شیخ فضل‌الله نوری و از اعضای کمیتۀ مجازات در اواخر دورۀ قاجار که به‌‌دست خودِ گروه کمیتۀ مجازات و شخص رشیدالسلطان (به‌دلیل اختلاف با اعضای گروه) ترور شد.
– درگذشت هایک گاراگاش در سال ۱۳۳۹خ؛ نویسنده، مترجم و هنرمند تئاتر ارمنی‌تبار
– درگذشت ابوالحسن خانعلی در سال ۱۳۴۰خ؛ دارای دکترا در رشتۀ معقول و منقول (فلسفه) از دانشگاه تهران و معلم ۲۹ سالۀ دروس فلسفه و زبان عربی بود که در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰خ در تجمع صنفیِ اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان با گلولۀ اسلحۀ رئیس کلانتریِ بهارستان (سرگرد ناصر شهرستانی) کشته‌شد.
– درگذشت سیدعبدالحسین نوشین خراسانی در سال ۱۳۵۰خ؛ نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و شاهنامه‌پژوه ایرانی و از مصححان شاهنامه مشهور به‌تصحیح مسکو، از نخستین افرادی بود که دستاوردهای تئاتر غرب را با خود به‌ایران آورد و نسلی را آموزش داد که باقی‌مانده‌های آن‌ها نسل‌های بعد تئاتر را تربیت کردند.
– درگذشت محمدرضا لطفی در سال ۱۳۹۳خ؛ ردیف‌دان، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازندۀ برجستۀ تار و سه‌تار و کمانچه، همچنین پژوهش‌گر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 خردادماه در تاریخ - درگذشت مصطفی چمران و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *