دوازدهم/۱۲ جولای در تاریخ – درگذشت آلفرد دریفوس و…

دوازدهم/۱۲ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جرج ایستمن؛ مخترع فیلم رول، کارآفرین و بنیان‌گذار آمریکایی کمپانی کداک، تا درگذشت الکساندر همیلتون؛ از پدران بنیان‌گذار آمریکا و از مفسران قانون اساسی ایالات متحدۀ آمریکا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ جولای در تاریخ

دوازدهم/۱۲ جولای در تاریخ را می‌خوانید. را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۱۹۱م؛ با تسلیم‌شدن مدافعان مسلمان، محاصرۀ ۲ سالۀ شهر عکا در جریان جنگ سوم صلیبی به‌پایان رسید و شهر به‌تصرف صلیبیون درآمد.
– در سال ۱۹۷۵م؛ سائوتومه و پرنسیپ از پرتغال اعلان استقلال کرد.
– در سال ۱۹۷۹م؛ جزایر گیلبرت، با نام جمهوری کیریباتی، استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد.
– در سال ۱۹۸۶م؛ مجلس قانون‌گذاری زلاندنو، با تصویب قانونی رابطۀ جنسی بین ۲ مرد بالای ۱۶ سال با رضایت طرفین را قانونی اعلام کرد.
– در سال ۱۹۸۷م؛ کونامی، شرکت بازی‌سازی ژاپنی، اولین نسخه از بازی متال‌گیر را منتشر کرد. این بازی را نخستین بازی در سبک مخفی‌کاری دانسته‌اند.
– در سال ۲۰۰۶م؛ تعدادی از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، با گذر از مرز و ورود به‌داخل خاک اسرائیل، در عملیاتی موسوم به‌وعدۀ راستین، ۲ خودروی نظامی اسرائیلی را در کمین خود انداختند و ۳ سرباز را کشتند و ۲ تَن دیگر را به‌اسارت با خود به‌لبنان بردند. حزب‌الله در قبال آزادی این اسرا، خواهان آزادی اسیران خود در اسرائیل شد که با مخالفت اسرائیل در همین روز، جنگ لبنان، معروف به‌جنگ ۳۳ روزه بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان آغاز شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژولیوس سزار در سال ۱۰۰ق.م؛ نظامی، سیاست‌مدار، کنسول، دیکتاتور، کاهن اعظم، سخنور، و نویسندۀ برجستۀ نثر لاتین اهل جمهوری روم و یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ
– زادروز هنری دیوید ثورو در سال ۱۸۱۷م؛ فیلسوف، نویسنده، شاعر، طبیعت‌گرا، اصلاح‌طلب و ریاضت‌کش آمریکایی
– زادروز جرج ایستمن در سال ۱۸۵۴م؛ مخترع فیلم رول، کارآفرین و بنیان‌گذار آمریکایی کمپانی کداک که عکاسی را برای همۀ مردم ممکن کرد.
– زادروز پائول درود در سال ۱۸۶۳م؛ دانشمند و فیزیک‌دان اهل آلمان
– زادروز اشتفان آنتون گئورگه در سال ۱۸۶۸م؛ شاعر، مترجم و ویراستار اهل آلمان
– زادروز آمادئو کلمنته مودیلیانی در سال ۱۸۸۴م؛ نقاش و مجسمه‌ساز برجستۀ یهودی‌تبار ایتالیایی
– زادروز ریچارد باکمینستر فولر در سال ۱۸۹۵م؛ معمار آمریکایی و مخترع گنبد ژئودزیک
– زادروز پابلو نرودا در سال ۱۹۰۴م؛ دیپلمات، سناتور و شاعر نوگرای شیلیایی و برندۀ جایزۀ ادبیات نوبل
– زادروز ویلیس اوژن لمب در سال ۱۹۱۳م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۵۵م به‌همراه پولیکارپ کوش، برای اکتشافات خود مربوط به‌ساختار ریز طیف هیدروژن، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل در فیزیک شدند.
– زادروز رابرت کارل مک‌فارلین در سال ۱۹۳۷م؛ افسر سپاه تفنگ‌داران دریایی آمریکا که از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵م مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا رونالد ریگان بود. او پس از فعالیت در سپاه تفنگ‌داران دریایی ایالات متحدۀ آمریکا به‌دولت ریگان پیوست و از طراحان اصلی ابتکار دفاع استراتژیک به‌منظور دفاع از آمریکا در برابر حملۀ موشکی بود و بعدها در ماجرای مک‌فارلین نیز درگیر بود و به‌خاطر اقداماتش در این پرونده به‌خاطر عدم ارائۀ اطلاعات به‌کنگرۀ ایالات متحده به ۴ فقره بزه محکوم شد که از سوی رئیس‌جمهور جرج ایچ دابلیو بوش عفو شد.
– زادروز ملاله یوسف‌زَی در سال ۱۹۹۷م؛ فعال حقوق بشر و حقوق کودکان اهل پاکستان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 ژانویه در تاریخ - درگذشت مارگریت اودو و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت دِسیدِریوس اِراسموس در سال ۱۵۳۶م؛ دانشمند و فیلسوف و ادیب هلندی و یکی از علمای مشهور قرن ۱۵م
– درگذشت الکساندر همیلتون در سال ۱۸۰۴م؛ دولتمرد آمریکایی و از پدران بنیان‌گذار ایالات متحدۀ آمریکا و از مفسران و مروجان اثرگذار قانون اساسی ایالات متحدۀ آمریکا، و نیز مؤسس نظام مالی این کشور، حزب فدرالیست، گارد ساحلی ایالات متحدۀ آمریکا، و روزنامۀ نیویورک‌پُست بود. او به‌عنوان نخستین وزیر خزانه‌داری، مؤلف سیاست‌های اقتصادی دولت جرج واشنگتن بود. وی پیشگام تأمین بودجۀ ایالات به‌وسیلۀ دولت فدرال، و نیز تأسیس یک بانک ملی، نظام تعرفه‌ها، و روابط تجاری دوستانه با بریتانیا بود.
– درگذشت سایرس وست فیلد در سال ۱۸۹۲م؛ کارآفرین ثروتمند آمریکایی که در سال ۱۸۵۸م توانست همراه با دیگر کارآفرینان و با جلب حمایت‌های مالی دولتی و فنی، نخستین کابل تلگراف را با موفقیت از اقیانوس اطلس شمالی میان جزیرۀ نیوفاندلند و جزیرۀ ایرلند گذر دهد. با وجود آنکه این کابل پس از ۳ هفته قطع شد، تلاش‌های وی سرانجام در سال ۱۸۶۶م منجر به‌گذر یک کابل دائمی تلگراف از اقیانوس اطلس گردید.
– درگذشت چارلز استوارت رولز در سال ۱۹۱۰م؛ صنعت‌گر، کارآفرین و مکانیک انگلیسی فعال در صنعت خودروسازی که در سال ۱۹۰۶م شرکت خودروسازی رولزرویس را به‌همراه هنری رویس تأسیس کرد.
– درگذشت رابرت هنری در سال ۱۹۲۹م؛ نقاش اهل ایالات متحده‌ی آمریکا که از چهره‌های مطرح مکتب اشکن در رئالیسم آمریکایی و سازمان‌دهندهٔ گروه «هشت» (The Eight) بود که جمع نامنسجمی از هنرمندان مخالف با هنر محافظه‌کار و محدودکنندهٔ فرهنگستان ملی طراحی آمریکا بودند.
– درگذشت آلفرد دریفوس در سال ۱۹۳۵م؛ افسر ستاد توپ‌خانه در ارتش فرانسه که به‌خیانت به‌کشورش محکوم شده‌بود. وی که یهودی‌تبار بود، به‌جرم خیانت به‌جمهوری فرانسه از طریق جاسوسی برای آلمان به‌محاکمه کشانده شده‌بود. او در دادگاه نظامی جنجالی در سال ۱۸۹۴م، محکوم به‌خلع درجه و تبعید ابدی به‌جزیرۀ شیطان در ناحیۀ گویان در شمال شرقی آمریکای جنوبی شد. پس از حدود ۵ سال و کشف اسناد و مدارک جدیدی که او را بی‌گناه نشان می‌داد، بحث‌های سیاسی در مورد محاکمۀ او بالا گرفت.
– درگذشت هیتوشی ایگاراشی در سال ۱۹۹۱م؛ پژوهش‌گر ادبیات فارسی و عربی و تاریخ ایران و برگردانندۀ کتاب آیات شیطانی اثر سلمان رشدی به‌ژاپنی که پس از فتوای آیت‌الله خمینی مبنی بر کشتن نویسندۀ آیات شیطانی و تمام کسانی که در نشر آن کمک کرده‌اند و از محتوای آن آگاه بوده‌اند، هیتوشی ایگاراشی با ضربه‌های متعدد به‌صورت و بازوانش به‌دست اشخاصی ناشناس کشته‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 آوریل در تاریخ - درگذشت ولادیمیر مایاکوفسکی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *