دوازدهم/۱۲ دی‌ماه در تاریخ – درگذشت ملوک آغوز و…

دوازدهم/۱۲ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از اشغال شهرهای تبریز و ارومیه به‌دست ارتش عثمانی در جنگ‌جهانی اول، در زمان سلطنت احمدشاه قاجار در سال ۱۲۹۳خ، تا درگذشت هما ناطق؛ نویسنده، پژوهش‌گر و استاد دانشگاه در رشتۀ تاریخ که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ دی‌ماه در تاریخ

دوازدهم/۱۲ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز رشت؛ روز نکوداشت شهر رشت در ایران

 


 

  • وقایع

– تاج‌گذاری محمدعلی‌شاه قاجار در سال ۱۲۸۵خ
– اشغال شهرهای تبریز و ارومیه به‌دست ارتش عثمانی در جنگ‌جهانی اول، در زمان سلطنت احمدشاه قاجار در سال ۱۲۹۳خ
– در سال ۱۳۳۹خ؛ ۵۶۵۵ کیلومتر شاه‌لولۀ نفتی در درازای یک‌سال در ایران احداث شد.
– تظاهرات مردم تهران برای ابراز مخالفت با رژیم پهلوی در مراسم خاکسپاری احمد خندق‌آبادی در سال ۱۳۴۵خ
– آغاز عملیات محمد رسول‌الله با رمز لا اله الا الله/محمد رسول‌الله در غرب نوسود، با تلاش سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی در سال ۱۳۶۰خ
– کشف نفت در کویر مرکزی ایران در سال ۱۳۸۲خ؛ پس از ۳ سال فعالیت مطالعاتی و حفاری، نفت خام درعمق ۳ هزار و ۹۶۴ متری در شهر آران‌و‌بیدگلِ استان اصفهان کشف شد. با بررسی‌های کارشناسان بر روی چاه و با تزریق اسید کلریک و گاز نیتروژن، روزنه‌ای به‌چاه باز شد و همراه با گاز، نفت نیز استخراج شد.

 


 

  • زادروزها

 


 

  • درگذشت

– درگذشت مظفرالدین‌شاه قاجار در سال ۱۲۸۵خ؛ پنجمین پادشاه ایران از دودمان قاجار که پس از کشته‌شدن پدرش ناصرالدین‌شاه به‌دست میرزا رضا کرمانی و پس از نزدیک به ۴۰ سال ولایت‌عهدی، شاه شد و از تبریز به‌تهران آمد. در جریان جنبش مشروطه، برخلاف کوشش‌های صدراعظمش عین‌الدوله، با مشروطیت موافقت کرد و فرمان مشروطیت را امضا کرد. او ۱۰ روز پس از امضای قانون اساسی درگذشت. وی آخرین پادشاه ایران است که در ایران درگذشته‌است.
– درگذشت مریم روح‌پرور در سال ۱۳۶۶خ؛ خوانندۀ آهنگ‌های عامه‌پسند ایرانی که نخستین‌بار صدای او توسط یکی از رادیوهای تهران به‌نام رادیوی نیروی هوایی پخش شد و به‌این‌خاطر، مردم او را تا مدت‌ها به‌نام روح‌پرورِ نیرو هوایی می‌شناختند.
– درگذشت مهین اسکویی در سال ۱۳۸۴خ؛ کارگردان، مدرس تئاتر، مترجم آثار نمایشی و یکی از بنیان‌گذاران تئاتر آناهیتا
– درگذشت شهپر امیرابراهیمی در سال ۱۳۸۶خ؛ خوانندۀ قدیمی و مردمی رادیو ایران و بازیگر پُرطرفدار تئاترهای خیابان لاله‌زار و سینمای ایران در دهۀ ۴۰خ که به‌دلیل هم‌نام‌بودن و گیلکی‌بودن و هم‌سن‌بودن هر دو، گاهی با کتایون امیرابراهیمی اشتباه گرفته می‌شوند. شهپر در طول سال‌های دهۀ ۴۰خ، همراه با مَهوَش و آفت، یکی از ۳ خوانندۀ عامه‌پسند و پُرطرفدار ایران به‌شمار می‌آمد.
– درگذشت ملوک آغوز (آفَت) در سال ۱۳۸۶خ؛ خوانندۀ ایرانی در سبک موسیقی کوچه‌بازاری بود. آفَت در طول سال‌های دهۀ ۴۰خ، همراه با مَهوَش و شهپر، یکی از ۳ خوانندۀ عامه‌پسند و پُرطرفدار ایران بود. آفت را رقیب مَهوَش خوانندۀ مردمیِ کافه‌های تهران می‌دانستند، اما لقب بلبل شرق در تئاترها و کافه‌کاباره‌ها فقط متعلق به‌آفَت بود. او کار خوانندگی را در کافه‌های ساز و ضربی لاله‌زار شروع کرد.
– درگذشت هما ناطق در سال ۱۳۹۴خ؛ نویسنده، پژوهش‌گر و استاد دانشگاه در رشتۀ تاریخ و با سابقۀ تدریس در دانشگاه تهران و دانشگاه سوربن، تحقیقات فراوانی در زمینۀ تاریخ مشروطیت و دوران قاجار انجام داده‌بود.
– درگذشت محمدعلی اینانلو در سال ۱۳۹۴خ؛ مجری تلویزیون و رادیو، بازیگر، صداپیشه، کارشناس ورزشی، روزنامه‌نگار و کارشناس و مستندساز طبیعت که به‌عنوان قدیمی‌ترین گزارشگر و مفسر والیبال در ایران و بنیان‌گذار روزنامه‌نگاری محیط‌زیست شناخته می‌شد.
– درگذشت علی‌اکبر معین‌فر در سال ۱۳۹۶خ؛ سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی که نخستین وزیر نفت ایران پس از ایجاد این وزارت‌خانۀ جدید محسوب می‌شود. وی دانش‌آموختۀ مهندسی راه و ساختمان از دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی زلزله از دانشگاه واسدا می‌باشد. او از اعضای نهضت آزادی بود.
– درگذشت تقی مصباح (تقی گیوه‌چی، محمدتقی مصباح یزدی) در سال ۱۳۹۹خ؛ مجتهد و فیلسوف شیعه و بنیان‌گذار و رئیس مؤسسۀ آموزشی و پژوهش امام‌خمینی بود. با توجه به‌تفکرات و سخنرانی‌های مصباح یزدی، برخی او را روحانی تندرو و همچنین از مروجان خشونت برای حذف مخالفین در جمهوری‌اسلامی می‌دانند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 مهرماه در تاریخ - روز تهران و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *