دوم/۲ دسامبر در تاریخ – درگذشت پابلو اسکوبار و…

دوم/۲ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز احسان رشید عباس؛ ادیب، تاریخ‌نگار، پژوهش‌گر، ناقد و استاد دانشگاه فلسطینی‌اردنی، تا درگذشت پابلو اسکوبار؛ قاچاقچی کلمبیایی کوکائین که به‌عنوان ثروتمندترین قاچاقچی تاریخ بشر شناخته می‌شود که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ دسامبر در تاریخ

دوم/۲ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی لغو برده‌داری
– روز و هفتۀ حسابدار (تا ۸ دسامبر)

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۸۸م؛ بی‌نظیر بوتو، به‌نخست‌وزیری در پاکستان رسید، تا اولین بانویی باشد که به‌ریاست دولت یک کشور مسلمان منصوب شده‌است.
– در سال ۱۹۸۹م؛ با آغاز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اضمحلال بلوک شرق، حزب کمونیست مالایا به‌دنبال امضای معاهدۀ صلح میان این حزب و دولت‌های مالزی و تایلند منحل شد و ۲۱ سال درگیری مسلحانه به‌پایان رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سِر جاستین شیل در سال ۱۸۰۳م؛ افسر ایرلندی ارتش بریتانیا و دیپلماتی که از سال ۱۸۴۴ تا ۱۸۵۴م؛ یعنی در اوایل پادشاهی ناصرالدین‌شاه قاجار، وزیرمختار بریتانیا در ایران بود. در متون تاریخی ایران معمولاً با نام کلنل شیل یا جستین شیل شناخته می‌شود.
– زادروز پدروی دوم در سال ۱۸۲۵م؛ دومین و واپسین امپراتور برزیل
– زادروز ژرژ پیر سورا در سال ۱۸۵۹م؛ نقاش فرانسوی و بنیان‌گذار نودریافت‌گری (نئوامپرسیونیسم)
– زادروز جرج ریچاردز مینوت در سال ۱۸۸۵م؛ ‏زیست‌شناس آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۴م به‌خاطر کشف اثر کبد بر کم‌خونی
– زادروز احسان رشید عباس در سال ۱۹۲۰م؛ ادیب، تاریخ‌نگار، پژوهش‌گر، ناقد و استاد دانشگاه فلسطینی‌اردنی
– زادروز گری بکر در سال ۱۹۳۰م؛ اقتصاددان آمریکایی که او را برای پی‌گرفتن راهبردهای جدید اقتصادی و تعمیم نظریه‌های اقتصادی بر مشکلات اجتماعی که معمولاً در اقتصاد مطالعه نمی‌شود می‌شناسند که موجب گشایش شاخه‌های جدید از اقتصاد، مانند اقتصاد جرم و مجازات، اقتصاد اعتیاد، اقتصاد خانواده، نظریۀ سرمایۀ انسانی و اقتصاد تبعیض شده‌است. وی از تأثیرگذارترین و خلاق‌ترین اقتصاددانان اواخر قرن ۲۰م و اوایل قرن ۲۱م به‌شمار می‌آید.
– زادروز جانی ورساچه در سال ۱۹۴۶م؛ طراح لباس اهل ایتالیا و بنیان‌گذار شرکت پوشاک و خانۀ مُد ایتالیایی ورساچه یا ورساچی
– زادروز آن پچت در سال ۱۹۶۳م؛ رمان‌نویس آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 تیرماه در تاریخ - درگذشت صادق چوبک و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ارنان کورتس در سال ۱۵۴۷م؛ کنکیستادور (سربازان و کاشفان و مخاطره‌جویان سده‌های ۱۵ و ۱۶م) و سردار اسپانیایی، فاتح امپراتوری آزتک در قارۀ آمریکا
– درگذشت یوهان فریدریش آگریکولا در سال ۱۷۷۴م؛ آهنگ‌ساز، ارگ‌نواز، خواننده، آموزگار و نویسندۀ موسیقی آلمانی
– درگذشت مارکی دو ساد در سال ۱۸۱۴م؛ نویسنده و فیلسوف فرانسوی
– درگذشت جان براون در سال ۱۸۵۹م؛ از جمله آزادی‌خواهان، مبارزان و اندیشمندان آمریکایی که تمایلات ضد برده‌داریِ بسیار شدیدی داشت و معتقد بود که برای مبارزه با برده‌داری در آمریکا، باید از طریق روش مسلحانه اقدام کرد.
– درگذشت نامق کمال در سال ۱۸۸۸م؛ شاعر عثمانی، نویسنده، اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگار ترکیه
– درگذشت ادمون روستان در سال ۱۹۱۸م؛ نویسنده و شاعر قرن ۱۹م اهل فرانسه
– درگذشت وَنسان دَندی در سال ۱۹۳۱م؛ آهنگ‌ساز و آموزگار موسیقی فرانسوی
– درگذشت لویتسن اخبرتوس یان براوئر در سال ۱۹۶۶م؛ ریاضی‌دان و فیلسوف هلندی که بر روی توپولوژی، نظریۀ مجموعه‌ها، آنالیز مختلط و نظریۀ اندازه کار می‌کرد. کارهای فلسفی وی، پایه‌گذار منطق شهودگرا (مکتبی در فلسفۀ ریاضی که بر اساس آن، ریاضیات نمی‌تواند ویژگی‌های اغلب مجموعه‌های نامتناهی را در برگیرد و فقط گزاره‌هایی موجه‌اند که بتوان اثبات‌پذیری آن‌ها را با روش‌های متناهی نشان داد) شد.
– درگذشت خوسه ماریا آرگداس در سال ۱۹۶۹م؛ رمان‌نویس و شاعر پرویی با شناخت دقیق بر فرهنگ سرخ‌پوستی آمریکای لاتین
– درگذشت ییپ من در سال ۱۹۷۲م؛ اولین استاد (سی‌فوی) هنرهای رزمی که وینگ‌‌چون کونگ‌‌فو را به‌طور عمومی در هنگ‌کنگ آموزش می‌داد.
– درگذشت رومن گاری در سال ۱۹۸۰م؛ نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، خلبان در جنگ جهانی دوم و دیپلمات فرانسوی
– درگذشت فیلیپ لارکین در سال ۱۹۸۵م؛ یکی از بزرگ‌ترین شاعران نیمۀ دوم سدۀ ۲۰م اهل انگلستان
– درگذشت لوئیس فدریکو للویر در سال ۱۹۸۷م؛ بیوشیمیست آرژانتینی که در سال ۱۹۷۰م برای کشف نوکلئوتیدهای قندی و نقش آن‌ها در بیوسنتزهای کربوهیدارت‌ها موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– درگذشت آرون کوپلند در سال ۱۹۹۰م؛ از آهنگ‌سازان سدۀ ۲۰م آمریکا
– درگذشت پابلو اسکوبار در سال ۱۹۹۳م؛ قاچاقچی کلمبیایی کوکائین که به‌عنوان ثروتمندترین قاچاقچی تاریخ بشر شناخته می‌شود و با القابی چون پدرخوانده، رئیس، جادوگر، رابین‌هود، بزرگ‌ترین گانگستر جهان، قاچاقچی افسانه‌ای، سلطان کوکائین، یکی از مشهورترین چهره‌های تاریخ معاصر کلمبیاست که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰م به‌کابوس این کشور تبدیل شده‌بود.
– درگذشت اودِتا هولمز در سال ۲۰۰۸م؛ خواننده، ترانه‌سرا، گیتاریست، هنرپیشه و فعال اجتماعی و حقوق بشر اهل آمریکا
– درگذشت رابرت کینلوچ ماسی سوم در سال ۲۰۱۹م؛ روزنامه‌نگار و مورخ آمریکایی که بیشتر کار خود را وقف مطالعه و نوشتن در مورد خاندان رومانوف (خانوادۀ امپراتوری روسیه) کرد. او در سال ۱۹۸۱م جایزۀ پولیتزر را برای «زندگی‌نامۀ پیتر کبیر: زندگی و جهان او» دریافت کرد. وی همچنین برای کتاب «کاترین کبیر: پرترۀ یک زن» در سال ۲۰۱۱م جوایزی دریافت نمود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 سپتامبر در تاریخ - درگذشت توپاک آمارو شکور و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *