سوم/۳ اسفندماه در تاریخ – زادروز عصمت باقرپور پنبه‌فروش و…

سوم/۳ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز احمد جنتی؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تا درگذشت ابوالحسن قزوینی؛ خوانندۀ موسیقی اصیل ایرانی و صاحب یکی از قوی‌ترین صداها در آواز ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ اسفندماه در تاریخ

سوم/۳ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز تجلیل از اسرا و مفقودان در ایران
– روز درویش در ایران؛ در پی تخریب مقبرۀ درویش ناصر علی (اسدالله ایزدگشسب) در تخت فولاد اصفهان عده‌ای از دراویش مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تحصن کردند و در این تحصن ۶۰ نفر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند که نورعلی تابنده به‌همین مناسبت این روز را به‌نام روز درویش نام‌گذاری کرد.

 


 

  • وقایع

– اشغال تهران توسط قوای قزاق در پی کودتای ۱۲۹۹خ که سیدضیاءالدین طباطبایی، به‌سِمَت نخست‌وزیر و رضاخان به‌سِمَت وزیر جنگ و فرماندۀ کل قوای ایران منصوب شدند.
– آغاز عملیات خیبر توسط نیروهای نظامی ایران در در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۲خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز شاه‌تهماسب یکم در سال ۸۹۲خ؛ پسر ارشد شاه‌اسماعیل یکم و دومین پادشاه از سلسلۀ صفویه
– زادروز محمود حسابی (محمود خان میرزا حسابی) در سال ۱۲۸۱خ؛ فیزیک‌دان، سناتور، یکی از وزیران فرهنگ در زمان سلطنت پهلوی و بنیان‌گذار فیزیک و مهندسی دانشگاهی در ایران
– زادروز عصمت باقرپور پنبه‌فروش (دلکَش، زن حنجره‌طلایی، آتش کاروان هنر، نیلوفر) در سال ۱۳۰۳خ؛ بازیگر و خوانندۀ ژانرهای موسیقی سنتی، فولکلور و پاپ
– زادروز احمد جنتی در سال ۱۳۰۵خ؛ عضو فقیه و دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
– زادروز سیداحمد خمینی (سیداحمد مصطفوی) در سال ۱۳۲۴خ؛ دومین پسر سیدروح‌الله خمینی، بنیان‌گذار نظام جمهوری‌اسلامی ایران که نهی‌شدن از نخست‌وزیری در دولت بنی‌صدر، نقشش در تخریب آرامگاه رضاشاه، نقشش در اعدام‌های سال ۱۳۶۷خ و اتهام جعل دست‌خط پدرش، از موارد مورد توجهی هستند که پیرامون وی مطرح شده‌اند.
– زادروز ناصر زرافشان در سال ۱۳۲۵خ؛ نویسنده، مترجم، حقوق‌دان، وکیل دادگستری، نوازندۀ کلارینت، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی که دبیر کانون نویسندگان ایران بوده‌است. وی در زمرۀ فعالین سرشناس چپ و سوسیالیست در ایران است که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ایران زندانی شده‌است.
– زادروز عالیه صبور (آلیه سابور) در سال ۱۳۶۷خ؛ دانشمند علوم مواد آمریکایی که در سال ۲۰۰۸م جوان‌ترین استاد دانشگاه در جهان محسوب می‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - روز اهدای عضو، اهدای زندگی در ایران و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابوالحسن قزوینی در سال ۱۳۴۹خ؛ خوانندۀ موسیقی اصیل ایرانی و صاحب یکی از قوی‌ترین صداها در آواز ایرانی که تندیس یادبود او در سال ۱۳۸۷خ، ابتدای جادۀ سلامت الوند قزوین نصب شد. هنرستان موسیقی تبریز به‌نام او نام‌گذاری شده‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *