سیزدهم/۱۳ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز سیدمجتبی آقابزرگ علوی و…

سیزدهم/۱۳ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مرتضی مطهری فریمانی؛ روحانی شیعه، عضو هیئت مؤتلفۀ اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری‌اسلامی ایران، تا درگذشت رضا سیروس صبری؛ معمار، استاد دانشگاه و پژوهش‌گر معماری که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سیزدهم/۱۳ بهمن‌ماه در تاریخ

سیزدهم/۱۳ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– اعتراف رسمی دولت عراق به‌حملات هوایی و موشکی شهرهای دزفول، اندیمشک، اهواز، باختران، ایلام، آبادان، شوش، رامهرمز، مسجدسلیمان، بندر امام‌خمینی و بهبهان در سال ۱۳۶۲خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سیدمجتبی آقابزرگ علوی (آقابزرگ علوی، بزرگ علوی) در سال ۱۲۸۳خ؛ نویسندۀ واقع‌گرا، سیاست‌مدار چپ‌گرا، روزنامه‌نگار نوگرا و استاد زبان فارسی که بیش از ۴ دهه از نیمۀ دوم سدۀ بیستم را در آلمان زیست و به‌ترجمه، نقد و فرهنگ‌نامه‌نویسی نیز پرداخت. او را همراه با صادق هدایت و صادق چوبک، پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند.
– زادروز مرتضی مطهری فریمانی (معلم شهید) در سال ۱۲۹۸خ؛ روحانی شیعه، استاد فلسفۀ اسلامی و کلام اسلامی و تفسیر قرآن، عضو هیئت مؤتلفۀ اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری‌اسلامی ایران که پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷خ استاد دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران بود و پس از انقلاب به‌ریاست شورای انقلاب منصوب شد و هدف گلولۀ یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و پس از انتقال به‌‌بیمارستان طرفه درگذشت.
– زادروز کامبیز آتابای در سال ۱۳۱۸خ؛ وی دهمین رئیس فدراسیون فوتبال ایران و ششمین رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بود. او که پسر ابوالفتح آتابای است، پیش از انقلاب «مدیر کل فنی و خدمات عمومی» در دربار پهلوی بود و پس از انقلاب نیز رئیس دفتر فرح پهلوی در نیویورک شد.
– زادروز همایون اردلان در سال ۱۳۲۸خ؛ نماینده و مسئول حزب دموکرات کردستان ایران در آلمان و عضو کمیتۀ مرکزی این حزب که به‌همراه صادق شرفکندی، فتاح عبدلی و نوری دهکردی طی واقعۀ ترور در میکونوس در برلین کشته‌شدند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هجدهم/18 بهمن‌ماه در تاریخ - درگذشت غلامعلی اویسی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت پرویز صدیقی پارسی (پرویز یاحقی) در سال ۱۳۸۵خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و نوازندۀ ویولن
– درگذشت رضا سیروس صبری در سال ۱۳۹۲خ؛ معمار، استاد دانشگاه و پژوهش‌گر معمار

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *