سیزدهم/۱۳ فروردین‌ماه در تاریخ – درگذشت جمشید مشایخی و…

سیزدهم/۱۳ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ژاله کاظمی؛ دوبلور و نقاش و مجری و تهیه‌کننده، تا درگذشت جمشید مشایخی؛ برگزیدۀ ششمین دورۀ همایش چهره‌های ماندگار و دارای نشان درجه‌یک فرهنگ و هنر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سیزدهم/۱۳ فروردین‌ماه در تاریخ

سیزدهم/۱۳ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– سیزده‌به‌در؛ روز طبیعت در ایران

 


 

  • وقایع

– شورش کلنل محمدتقی‌خان پسیان در خراسان در سال ۱۳۰۰خ
– عملیات مشترک اروند و حفظ حاکمیت ایران بر اروندرود توسط ارتش شاهنشاهی در سال ۱۳۴۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا حسن‌خان وثوق‌الدوله در سال ۱۲۴۷خ؛ نخست‌وزیر ایران و از دولت‌مردان تأثیرگذار اواخر دورۀ قاجار که برادر احمد قوام (قوام‌السلطنه) است. شهرت او در تاریخ ایران به سبب قرارداد ۱۹۱۹ است که همۀ امور کشوری و لشکری ایران را به مستشاران بریتانیایی می‌سپرد. این قرارداد او را در اذهان عمومی ایرانیان برای همیشه منفور و متهم به خیانت کرد. وثوق‌الدوله همچنین عضو هیئت مجلس عالی (۱۲۸۸خ) بود که حکم اعدام شیخ فضل‌الله نوری را صادر کرد.
– زادروز غفار حسینی در سال ۱۳۱۳خ؛ شاعر، مترجم، استاد دانشگاه و از فعالین کانون نویسندگان ایران و یکی‌دیگر از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای است که در ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۷۵خ در منزل مسکونی خود در تهران به‌قتل رسید.
– زادروز ژاله کاظمی در سال ۱۳۲۲خ؛ دوبلور، گوینده، مجری تلویزیونی و نقاش

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ملک‌جهان خانم (مهد علیا، نواب عِلیّه و ملکه قَجَری) در سال ۱۲۵۲خ؛ همسر محمدشاه قاجار، مادر ناصرالدین‌شاه قاجار و ملکۀ ایران که او را از چهره‌های درباری مهم این دوره می‌دانند. همچنین با تحریک او بود که میرزا تقی‌خان امیرکبیر از مقام صدارت اعظم برکنار و کشته‌شد. وی آخرین زنی بود که ملقب به «مهد علیا» شد.
– درگذشت محمدحسن‌خان مقدمِ مراغه‌ای (ملقب به‌صنیع‌الدوله و سپس اعتمادالسلطنه) در سال ۱۲۷۵خ؛ از رجال دربار دورهٔ قاجار و عهد ناصرالدین‌شاه قاجار و صاحب کتاب‌های بسیاری بود.
– درگذشت سیدکاوه تقوی شیرازی (کاوه گلستان) در سال ۱۳۸۲خ؛ عکاس خبری، مستندساز و فیلم‌بردار
– درگذشت علی‌اکبر صنعتی در سال ۱۳۸۵خ؛ نقاش و مجسمه‌ساز
– درگذشت جمشید مشایخی در سال ۱۳۹۸خ؛ برگزیدۀ ششمین دورۀ همایش چهره‌های ماندگار و دارای نشان درجه‌یک فرهنگ و هنر که یکی از تماشاخانه‌های تئاتر خاوران تهران به‌نام اوست.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 آبان‌ماه در تاریخ - زادروز عبدالعلی دست‌غیب و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *