سیزدهم/۱۳ ژوئن در تاریخ – درگذشت مارتین بوبر و…

سیزدهم/۱۳ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فرناندو پسوآ؛ نویسندۀ پرتغالی و تأثیرگذارترین نویسندۀ جریان‌ساز پرتغالی، تا درگذشت آنتونیوی لیسبونی (آنتونیو د پادوا)؛ راهب مسیحی اهل پرتغال و از فعال‌ترین مروجین فرقۀ فرانسیسکان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سیزدهم/۱۳ ژوئن در تاریخ

سیزدهم/۱۳ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۲۵م؛ کاترینا ون بورا، راهبۀ کاتولیک آلمانی، با نقض قانونِ امتناع از ازدواج روحانیون کاتولیک، به‌همسری مارتین لوتر، بنیان‌گذار آئین پروتستان درآمد.
– در سال ۱۵۳۴م؛ سلطان سلیمان اول، تبریز را به‌اشغال درآورد.
– در سال ۲۰۰۰م؛ برای نخستین‌بار پس از جنگ کره، کیم دای جونگ، رئیس‌جمهور کرۀجنوبی، با کیم جونگ ایل، رهبر کرۀشمالی دیدار کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز توماس یانگ در سال ۱۷۷۳م؛ یکی از بزرگ‌ترین پزشکان و فیزیک‌دانان قرن ۱۸م و ۱۹م که با آزمایش مهمی که به‌آزمایش یانگ معروف است، موجی‌بودن نور را اثبات کرد.
– زادروز جیمز کلرک ماکسول در سال ۱۸۳۱م؛ فیزیک‌دان اهل اسکاتلند که مهم‌ترین دستاوردهای او، فرمول‌بندی نظریۀ کلاسیک امواج الکترومغناطیسی و گردآوردن الکتریسیته، مغناطیس و نور برای نخستین‌بار در کنار هم، به‌عنوان جلوه‌هایی از یک پدیده بوده‌است.
– زادروز ویلیام باتلر ییتس در سال ۱۸۶۵م؛ یکی از بزرگ‌ترین شاعران و نمایشنامه‌نویسان ایرلندی و برندۀ جایزۀ ادبی نوبل
– زادروز فرناندو پسوآ در سال ۱۸۸۸م؛ شاعر، نویسنده و همچنین مترجم و منتقد پرتغالی و تأثیرگذارترین نویسندۀ جریان‌ساز پرتغالی و از بانیان پست مدرنیسم
– زادروز لوئیس والتر آلوارز در سال ۱۹۱۱م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که روی ذرات زیر اتمی با عمر کوتاه مطالعه کرد و به‌نشر نظریه‌ای که مرگ دایناسورها را بر اثر برخورد سیارکی بزرگ می‌دانست، یاری رساند و برندۀ جایزۀ فیزیک نوبل ۱۹۶۸م شد.
– زادروز جان فوربز نش در سال ۱۹۲۸م؛ ریاضی‌دان نابغه و برجستۀ آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آنتونیوی لیسبونی (آنتونیو د پادوا) در سال ۱۲۳۱م؛ راهب، زاهد و قدیس مسیحی کلیسای کاتولیک اهل پرتغال و از مؤثرترین و فعال‌ترین مروجین فرقۀ فرانسیسکان
– درگذشت میاموتو موساشی در سال ۱۶۴۵م؛ رونین و سامورایی افسانه‌ای ژاپنی که به‌خاطر مهارتش در شمشیرزنی و نیز پیروزی‌های چشمگیرش در نبردهای ۲ نفره با شمشیر شناخته شده‌است.
– درگذشت مارتین بوبر در سال ۱۹۶۵م؛ فیلسوف گفتگو و استاد دانشگاه یهودی‌تبار اتریشی و طرفدار تشکیل کشور مشترک یهودی‌مسلمان
– درگذشت خالد بن عبدالعزیز آل سعود در سال ۱۹۸۲م؛ فرزند پنجم ملک عبدالعزیز، بنیان‌گذار پادشاهی عربستان سعودی، و چهارمین پادشاه این کشور از خاندان آل سعود
– درگذشت بنی گودمن در سال ۱۹۸۶م؛ نوازندۀ کلارینت و رهبر ارکستر جاز که او را با نام‌هایی مانند استاد و پادشاه سوئینگ و پدرسالار کلارینت و دولت‌مرد ارشد سوئینگ یاد می‌کردند که همه نشانی از مهارت و استادی او در نواختن کلارینت و تنظیم و اجرای نوع سوینگ موسیقی جاز است. وی علاوه بر جاز، نوازندۀ برجسته‌ای در زمینۀ موسیقی کلاسیک بود.
– درگذشت ویلیام استندیش نولز در سال ۲۰۱۲م؛ شیمی‌دان آمریکایی که در سال ۲۰۰۱م یکی از ۳ نفری بود که جایزۀ نوبل شیمی را دریافت کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 خردادماه در تاریخ - درگذشت ندا آقاسلطان و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *