سی‌ام/۳۰ آبان‌ماه در تاریخ – نمایش دختر لر و…

سی‌ام/۳۰ آبان‌ماه در تاریخ در تاریخ را می‌خوانید. از نمایش دختر لر؛ نخستین فیلم ناطق ایرانی در سال ۱۳۱۲خ، تا درگذشت ابوالقاسم قربانی؛ تاریخ‌نگار ریاضی و پژوهش‌گر ریاضی‌دانان ایرانی و تاریخ ریاضیات در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌ام/۳۰ آبان‌ماه در تاریخ

سی‌ام/۳۰ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– نمایش دختر لر؛ نخستین فیلم ناطق ایرانی در سال ۱۳۱۲خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابراهیم صفایی در سال ۱۲۹۲خ؛ نویسنده، روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار پیشین معاصر ایران
– زادروز امیراصلان افشار در سال ۱۲۹۸خ؛ شخصیت دیپلماتیک برجستۀ ایرانی، سفیر ایران در آمریکا و همچنین سفیر ایران در آلمان بوده‌است. او همچنین آخرین رئیس کل تشریفات دربار شاهنشاهی دوران پهلوی دوم بود. وی نمایندۀ مراغه در دورۀ نوزدهم مجلس شورای ملی نیز بوده‌است.
– زادروز بیژن جلالی در سال ۱۳۰۶خ؛ از چهره‌های شناخته‌شدۀ شعر معاصر ایران است؛ شاعری که به‌ویژه پس از مرگ با استقبال نسل جدیدی از مخاطبان ادبی مواجه شد که سادگی بیان و تصاویر او را در شعر می‌پسندیدند. اگرچه شعر جلالی بر مفاهیم عمیق انسانی تأمل می‌کند، خاصه مفهوم مرگ و نیستی که در بسیاری از اشعار او بازتاب یافته‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عبدالحسین فرمانفرماییان (عبدالحسین میرزا فرمانفرما) در سال ۱۳۱۸خ؛ شاهزادۀ قاجار و نخست‌وزیر ایران در دوران سلطنت احمدشاه قاجار که خانواده‌های فیروز و فرمانفرماییان منسوب به‌او هستند. او پس از روی‌کارآمدن دودمان پهلوی به‌تدریج ثروت و نفوذ سیاسی خود را از دست داد.
– درگذشت ابوالقاسم قربانی در سال ۱۳۸۰خ؛ تاریخ‌نگار ریاضی و پژوهش‌گر ریاضی‌دانان ایرانی و تاریخ ریاضیات در ایران
– درگذشت اکبر خرمدین در سال ۱۴۰۰خ؛ بازنشستۀ ارتش جمهوری‌اسلامی ایران و قاتل زنجیره‌ای که در اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰خ به‌همراه همسرش ایران موسوی ثانی به‌اتهام قتل ۲ فرزند و دامادشان بازداشت و در بازجویی‌های اولیه به‌جرم خود اعتراف کردند. وی در زمان دستگیری ۸۰ سال سن داشت و قرار بود که محاکمه و طبق حکم دادگاه جمهوری‌اسلامی ایران از جرم قتل فرزندان به‌کم‌تر از ١٠ سال و از جرم قتل دامادش با رضایت اولیای دم، به‌حبس طولانی‌مدت محکوم شود، اما قبل از محاکمه‌اش به‌دلیل ایست قلبی در زندان درگذشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 مارس در تاریخ - درگذشت ایوو آندریچ و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *