سی‌ام/۳۰ دی‌ماه در تاریخ – درگذشت شاه‌عباس بزرگ و…

سی‌ام/۳۰ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران بر اثر آتش‌سوزی در سال ۱۳۹۵خ، تا درگذشت شاه‌عباس یکم؛ پنجمین شاهنشاه ایران از دودمان صفوی و نامدارترین فرمانروای این سلسله در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌ام/۳۰ دی‌ماه در تاریخ

سی‌ام/۳۰ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– پایان ساخت عمارت تاج‌محل در سال ۱۰۳۱خ
– پایان ماجرای بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در ایران، با آزادسازی ۵۲ گروگان در الجزایر در سال ۱۳۵۹خ
– فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران بر اثر آتش‌سوزی در سال ۱۳۹۵خ

 


 

  • زادروزها

 


 

  • درگذشت

– درگذشت شاه‌عباس یکم (شاه‌عباس بزرگ یا شاه‌عباس کبیر) در سال ۱۰۰۷خ؛ پنجمین شاهنشاه ایران از دودمان صفوی و نامدارترین فرمانروای این سلسله که به‌معماری، موسیقی، نقاشی و شعر علاقه داشت و میدان نقش جهان، عالی‌قاپو، بخش‌هایی از عمارت چهل‌ستون، چهارباغ و سی‌وسه‌پل از آثار به‌جامانده از دوران سلطنت وی هستند.
– درگذشت نورعلی‌خان برومند در سال ۱۳۵۵خ؛ از استادان موسیقی ایرانی و نوازندۀ تار، سه‌تار، سنتور، تنبک و کارشناس آواز
– درگذشت سیداحمد قدوسی موسوی خوانساری (آیت‌الله خوانساری) در سال ۱۳۶۳خ؛ فقیه، اصولی، مجتهد، عارف و از مراجع تقلید شیعه
– درگذشت معصومه دَدِه‌بالا (هایده) در سال ۱۳۶۸خ؛ خواننده
– درگذشت هایک هوسپیان‌مهر در سال ۱۳۷۲خ؛ کشیش، فعال حقوق بشر و جان‌باختۀ مسیحی ایرانی ارمنی‌تبار که تا زمان مرگش اسقف کلیسای جماعت ربّانی بود. او همچنین سروده‌هایی پرستشی برای پرستش در کلیسا سروده‌است. وی یکی از شخصیت‌های برجستۀ جامعۀ ارمنیان ایران بود که سال‌ها برای دفاع از حقوق اقلیت‌های دینی و نجات زندانیان سیاسی و عقیدتی تلاش کرد. ۳ روز پس از به‌نتیجه‌رسیدن تلاش‌هایش برای آزادی مهدی دیباج و در حالی که به‌فرودگاه مهرآباد می‌رفت، در بین راه ربوده شد. به‌گفتۀ اکبر گنجی چند روز پس از آن پلیس خبر از پیداشدن جسد وی داد. ۴ سال بعد مشخص شد که وی توسط مأمورین وزارت اطلاعات کشته شده‌است.
– درگذشت مهدی بازرگان تبریزی (مهندس بازرگان) در سال ۱۳۷۳خ؛ سیاست‌مدار، عضو جبهۀ ملی ایران، مؤسس حزب نهضت آزادی ایران، استاد دانشگاه، پژوهش‌گر قرآن، نخست‌وزیر دولت موقت، نمایندۀ نخستین‌دورۀ مجلس شورای اسلامی و نخستین دانشیار دانشگاه تهران که مدتی بعد استاد و به‌مدت ۶ سال رئیس دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران شد.
– درگذشت قربان سلیمانی در سال ۱۳۸۶خ؛ بخشی (لقبی که به‌برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن‌صحرا داده‌می‌شود) و نوازنده دوتار و خوانندۀ موسیقی محلی و از تُرک‌های شمال خراسان
– درگذشت مولوی مصطفی جنگی زهی در سال ۱۳۹۰خ؛ امام‌جمعۀ شهر راسک شهرستان سرباز سیستان‌و‌بلوچستان که در راه چابهاربه‌سرباز کشته‌شد. وی یکی از فرماندهان بسیج منطقه و از مخالفان سازمان جندالله (یک گروه مستقر در استان سیستان‌و‌بلوچستان) بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 آگوست در تاریخ - درگذشت ایدیت وارتون و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *