سی‌ام/۳۰ شهریورماه در تاریخ – درگذشت پرویز مشکاتیان و…

سی‌ام/۳۰ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فریدون هویدا؛ نویسنده، سیاست‌مدار و نقاش و برادر امیرعباس هویدا، تا درگذشت احمد عطایی؛ از پیشگامان صنعت نشر در ایران و مؤسس انتشارات عطایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌ام/۳۰ شهریورماه در تاریخ

سی‌ام/۳۰ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز گفت‌و‌گوی تمدن‌ها در ایران

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۲۰خ؛ ۲ وزارت‌خانۀ جدید به‌نام وزارت بهداری و وزارت کشاورزی تشکیل شد و لایحۀ آن تسلیم مجلس گردید.
– تشکیل کابینه توسط محمدعلی فروغی در سال ۱۳۲۰خ
– تأسیس سفارت ایران در داکار پایتخت سنگال در سال ۱۳۵۰خ
– در سال ۱۳۵۴خ؛ امیرعباس هویدا استعفا داد و مجدداً از طرف شاه به‌نخست‌وزیری منصوب شد.
– تهاجم هلیکوپترهای آمریکایی به‌کشتی خدماتی ایران اجر در خلیج‌فارس در سال ۱۳۶۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز فریدون هویدا در سال ۱۳۰۳خ؛ نویسنده، سیاست‌مدار و نقاش که از ۱۳۴۹ تا هنگام انقلاب ۱۳۵۷خ ایران سفیر و نمایندۀ دائم ایران در سازمان ملل متحد بود. او برادر امیرعباس هویدا بود.
– زادروز فریدون مشیری در سال ۱۳۰۵خ؛ شاعر معاصر
– زادروز امین ماسوری در سال ۱۳۶۳خ؛ روزنامه‌نگار، پژوهش‌گر موسیقی و فعال سیاسی که به‌دلیل اتهاماتی چون کشیدن نقاشی با عنوان «آبان خونین: دربارۀ اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸خ» به‌حبس و جزای نقدی محکوم شد. وی به‌دلیل دستگیری و زندانی‌شدن، نتوانست تحصیلاتش را در مقطع دکتری ادامه دهد.
– زادروز کیوان کریمی در سال ۱۳۶۴خ؛ کارگردان کُردتبار اهل ایرانی که کارش را در سینما با ساخت فیلم کوتاه شروع کرده‌است. فیلم‌های او ریشه در نگاه انتقادی نسبت به‌انسان معاصر دارد. او در آذرماه سال ۱۳۹۲خ به‌دلیل ساخت فیلم مستند «نوشتن بر شهر» و اتهام همکاری با شاهین نجفی در منزل مسکونی خود بازداشت و در بند ۲ الف زندان اوین زندانی شد و سپس با تودیع وثیقۀ ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. وی در مهرماه ۱۳۹۴خ بعد از طی ۸ جلسه رسیدگی در شعبۀ ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به‌ریاست قاضی مقیسه‌ای، به‌اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری‌اسلامی» و «توهین به‌مقدسات» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شد.
– زادروز مهسا امینی در سال ۱۳۷۹خ؛ دختر ۲۲ سالۀ ایرانی که در ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۱خ پس از دستگیری از سوی گشت ارشاد در تهران، در اثر ضرب‌و‌شتم مأموران گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی نظام جمهوری‌اسلامی ایران دچار شکستگی جمجمه و مرگ مغزی شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 شهریورماه در تاریخ - درگذشت حسین بیک‌زاده و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علی‌رضاخان عضدالملک در سال ۱۲۸۹خ؛ اولین نایب‌السلطنۀ احمدشاه قاجار که پسر موسی‌خان قاجار و از ایل قاجار بود و در دربار چند تَن از شاهان قاجار خدمت می‌کرد.
– درگذشت پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۸۸خ؛ آهنگ‌ساز، موسیقی‌دان، استاد دانشگاه، پژوهش‌گر و نوازندۀ سنتور و آشنا به‌نواختن سه‌تار
– درگذشت علی‌رضا ملاسلطانی در سال ۱۳۹۰خ؛ نوجوان ایرانی که به‌دلیل قتل روح‌الله داداشی، به‌حکم دادگاه کیفری استان البرز در شهر کرج اعدام شد. او در زمان اعدام ۱۷ سال سن داشت. سازمان عفو بین‌الملل از ایران پیشتر تقاضای لغو این اعدام را کرده‌بود.
– درگذشت احمد عطایی در سال ۱۳۹۲خ؛ از پیشگامان صنعت نشر در ایران و مؤسس انتشارات عطایی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *